LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] huurtoeslag terug betalen
huurtoeslag terug betalen
ik had een vraag wij hebben huurtoeslag die terug betaald moet worden maar aangezien dat mijn vriend en ik sinds november uitelkaar zijn wil hij niet betalen.
het staat op zijn naam wat kan ik doen ,kan hij mijn aansprakelijk stellen
het staat op zijn naam wat kan ik doen ,kan hij mijn aansprakelijk stellen
-
Re: huurtoeslag terug betalen
Wat je kunt doen weet ik niet, je geeft veel te weinig informatie, en dan nog, we horen hier het verhaal maar van één kant. Geen idee of er een advocaat bij betrokken was, toen jullie uit elkaar gingen, of een mediator?
Je kunt het beste de vraag bij iemand neer leggen die het dossier kent. Meer zinvol advies kunnen we je hier waarschijnlijk niet geven.
Je kunt het beste de vraag bij iemand neer leggen die het dossier kent. Meer zinvol advies kunnen we je hier waarschijnlijk niet geven.
-
Als je partner bent (was) voor de toeslag ben je beiden aansprakelijk voor terugbetaling (richting belastingdienst). Als de toeslag uit jullie beider naam was aangevraagd (ook al stond het op zijn naam) en je dus gezamenlijk daarvan het voordeel hebt gehad, zul je dus beiden moeten terugbetalen.
-
Wie woont er nu nog in dat huis? Wie heeft het huurcontract ondertekend?
Waren jullie toeslagpartner?
Waren jullie toeslagpartner?
-
Als het toch op je naam van je (ex) vriend staat: laat hem het lekker oplossen. Zolang hij geen actie onderneemt bij instanties behalve de belastingdienst mag hij lekker terugbetalen omdat het onder zijn bsn zal staan.
het oude huurcontract stond op zijn naam.
aanvraag voor subsidie ook.
Was het maar zo makkelijk Species8472. Het is simpel, woonde de TS samen met de (ex) vriend dan hadden zij samen het vruchtgebruik van de (teveel gekregen) huursubsidie. Dus zijn zij samen verantwoordelijk voor terugbetaling. Het zal de belastingdienst verder niet uitmaken wie van de 2 betaald zolang er maar betaald wordt. En als het bij de TS makkelijker weg te halen is (BV vanwege loon uit dienstverband) dan wordt het bij TS weggehaald en mag TS het terug (proberen te ) vorderen bij de (ex) vriend.Als het toch op je naam van je (ex) vriend staat: laat hem het lekker oplossen. Zolang hij geen actie onderneemt bij instanties behalve de belastingdienst mag hij lekker terugbetalen omdat het onder zijn bsn zal staan.
Aangezien de teveel betaalde huursubsidie waarschijnlijk over de periode gaat toen jullie samenwoonde zijn jullie dus beide aansprakelijk hiervoor.
Dus TS kan wel degelijk aansprakelijk gesteld worden, ook door de ex-vriend.
Mijn ervaring is dat het bedrag bij de aanvrager van de toeslag wordt teruggevorderd en dat diegene hetzelf voor de helft moet verhalen op zijn/haar ex partner. Daar gaat de BD niet tussen zitten. Gebeurt vaak bij scheidingen.
Dat is dan vrij simpel.gompie68 schreef:het oude huurcontract stond op zijn naam.
Hij moet betalen. Brieven zijn dus ook aan hem gericht.
Belangrijk kan wel zijn dat hij als inkomen jullie beide inkomen opgegeven heeft, lijkt mij.
De huurtoeslag wordt toegekend op beide inkomens, dus ook aangevraagd namens jou. Jullie zijn dus allebei verantwoordelijk voor de terugbetaling van het bedrag. Vraag is even op welk rekeningnummer het bedrag is gestort op zijn eigen rekening op jouw rekening of op een en/of rekening.
Maar je ex kan dus ook jou aansprakelijk stellen.
Mits hij twee inkomens heeft opgegeven. Dat vermeld ze niet.aardjee schreef:De huurtoeslag wordt toegekend op beide inkomens, dus ook aangevraagd namens jou. Jullie zijn dus allebei verantwoordelijk voor de terugbetaling van het bedrag. Vraag is even op welk rekeningnummer het bedrag is gestort op zijn eigen rekening op jouw rekening of op een en/of rekening.
TS zegt toch wij hebben huurtoeslag, dan neem ik aan dat ze dat dan ook beiden hebben aangevraagd op de manier zoals het hoort.
Neen, lezen!aardjee schreef:TS zegt toch wij hebben huurtoeslag, dan neem ik aan dat ze dat dan ook beiden hebben aangevraagd op de manier zoals het hoort.
ompie68
Antwoord met een citaat
Bericht 20 dec 2011 15:01
het oude huurcontract stond op zijn naam.
Moleman, lezen kan ik, begrijpend lezen kan ik ook. Het huurcontract staat op zijn naam, ja prima dat zegt niets over de aanvraag huurtoeslag. Zij staan beide ingeschreven op hetzelfde adres en het gaat bij de aanvraag huurtoeslag om de beide inkomens, op wiens naam het contract staat is daarbij niet van belang.
-
omdat uw vriend de toeslag heeft aangevraagd, heeft hij ook de beschikking op zijn naam ontvangen. dus hoeft u (nog) niets te doen.
het zou wel eerlijk zijn, als u de helft van het terug te betalen bedrag zou betalen.
blijkbaar is het inkomen hoger, dan opgegeven op het aanvraagformulier.
mogelijk moeten jullie dan ook de zorgtoeslag ( gedeeltelijk) terugbetalen.
het zou wel eerlijk zijn, als u de helft van het terug te betalen bedrag zou betalen.
blijkbaar is het inkomen hoger, dan opgegeven op het aanvraagformulier.
mogelijk moeten jullie dan ook de zorgtoeslag ( gedeeltelijk) terugbetalen.