LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huurtoeslag terugbetalen na nieuwe baan

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
MarkMinus

Huurtoeslag terugbetalen na nieuwe baan

Ongelezen bericht door MarkMinus »

Hallo mensen, graag hoor ik jullie mening over het volgende..

Ik heb van 2007 - 2011 een Wajong uitkering ontvangen omdat ik arbeidsongeschikt ben. Ik ben per juli 2009 op mezelf gaan wonen en heb daarom huurtoeslag aangevraagd. Heb dit ook netjes altijd ontvangen en altijd dat bedrag waar ik recht op had.

Nu heb ik in Augustus 2011 een baan gevonden en ben daardoor ook meer gaan verdienen. Ik heb direct mijn huurtoeslag stop gezet en dit keurig netjes doorgegeven aan de belastingdienst.

Nu kreeg ik van de week een brief binnen van de belastingdienst met een definitieve berekening van mijn huurtoeslag over 2011 waarbij men is uitgegaan van het gehele jaarinkomen. Het bericht was dat ik 7 maanden huurtoeslag moet terugbetalen. Dit komt tot stand door mijn belastbaar jaarinkomen, wat dan buiten de huurtoeslag norm valt omdat ik per augustus meer ben gaan verdienen. Echter heb ik toen direct mijn huurtoeslag stop gezet. Het is een bedrag van 1566 euro. Maar ik snap het niet.

- Ik wist op 1 januari niet dat ik in augustus een baan zou krijgen dus ik wist niet beter dan dat ik recht heb op huurtoeslag. Als ik dan in Augustus een baan weet te vinden en direct de huurtoeslag stop zet, moet ik alsnog de eerste 8 maanden terugbetalen wat ik aan huurtoeslag heb ontvangen, dit klopt toch niet? het klinkt toch raar? Of ben ik nou zo naïef?

Graag reacties!!!

sjohie

Re: Huurtoeslag terugbetalen na nieuwe baan

Ongelezen bericht door sjohie »

Volgens mij wordt huurtoeslag bepaald voor een heel jaar, en dus op basis van een jaarinkomen. Als je sinds augustus fors meer bent gaan verdienen, kan dit wel kloppen.

klaas1978

Ongelezen bericht door klaas1978 »

Dat klopt, de hoogte van de huurtoeslag waar je recht op hebt wordt bepaald aan de hand van je jaarinkomen. De bedragen die je iedere maand krijgt zijn een voorschot en als aan het eind van het jaar blijkt dat je jaarinkomen boven de vastgestelde grens zit moet je die inderdaad terugbetalen.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... toeslagen/

MarkMinus

Ongelezen bericht door MarkMinus »

Ik vind het echt zo krom. Blijkt ook nog dat ik net 20 euro teveel heb verdiend waar de grens ligt.

Maar ik kan er gewoon niet bij. Je krijgt idd per maand een voorschot, en als ik gewoon een min. bedrag verdien waardoor ik recht heb op huurtoeslag, en paar maanden later een baan vind waarbij ik iets meer ga verdienen, moet ik gelijk de volle mep betalen.

Ongelooflijk..

tufima

Ongelezen bericht door tufima »

MarkMinus schreef:Ik vind het echt zo krom. Blijkt ook nog dat ik net 20 euro teveel heb verdiend waar de grens ligt.

Maar ik kan er gewoon niet bij. Je krijgt idd per maand een voorschot, en als ik gewoon een min. bedrag verdien waardoor ik recht heb op huurtoeslag, en paar maanden later een baan vind waarbij ik iets meer ga verdienen, moet ik gelijk de volle mep betalen.

Ongelooflijk..
Krom is het niet, zo zijn gewoon de regels. Er wordt per jaar gekeken en niet per maand. Dat is ook logisch, want anders zou ik tijdens mijn 2 maanden sabatical lekker allerlei toeslagen kunnen aanvragen omdat ik die 2 maanden geen inkomen heb (ALS).

Zoals je zelf zegt is het een voorschot.

Ten aanzien van die 20 euro teveel, zou ik het anders zien. Je zou blij moeten zijn dat je een baan hebt. De houding dat je beter thuis had kunnen zitten en uitkering had kunnen trekken vind ik pas krom. Werken naar vermogen dat moeten we!

grun

Ongelezen bericht door grun »

MarkMinus schreef:- Ik wist op 1 januari niet dat ik in augustus een baan zou krijgen dus ik wist niet beter dan dat ik recht heb op huurtoeslag. Als ik dan in Augustus een baan weet te vinden en direct de huurtoeslag stop zet, moet ik alsnog de eerste 8 maanden terugbetalen wat ik aan huurtoeslag heb ontvangen, dit klopt toch niet? het klinkt toch raar? Of ben ik nou zo naïef?
Omgekeerd kun je ook redeneren dat de belastingdienst ook nog niet wist op 1 januari dat jij in augustus een baan zou vinden, anders hadden ze je vast vanaf 1 januari minder aan voorschotten gegeven.

Wat je denk ik vergeet is dat de toeslag een voorschot is, gebaseerd op het te verwachte jaarinkomen. Het belastingjaar loopt van 1 januari tot en met 31 december. De toeslagen die je voorgeschoten krijgt, zijn dus nog niet definitief. Pas als je volgend jaar aangifte doet voor de inkomstenbelasting wordt je jaarinkomen definitief vastgesteld en een paar maanden later, in juni of juli ongeveer, krijg je de definitieve berekening over je huurtoeslag over 2012.

Je bent lang niet de enige die deze denkfout maakt trouwens, dus troost je. Sommigen denken zelfs bij zichzelf: had ik nou maar niks gezegd, dan had ik alles mogen houden. Maar dan hadden ze volgend jaar een veel groter bedrag moeten terugbetalen, namelijk over het hele jaar. Nu je op tijd, zoals het hoort, gemeld hebt dat je jaarinkomen omhoog gaat hoef je veel minder terug te betalen immers. Ik snap wel dat het zuur is als je er niet op gerekend hebt.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Toeslagen worden inderdaad bepaald aan de hand van het jaar inkomen. Je jaarinkomen is het inkomen uit uitkering en werk uit dat jaar.

Persoonlijk had ik er niet voor gekozen om de toeslagen stop te zetten omdat je dan niet de toeslag niet opnieuw had hoeven aanvragen op het moment dat je de baan eventueel zou verliezen.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

MarkMinus schreef:Ik vind het echt zo krom. Blijkt ook nog dat ik net 20 euro teveel heb verdiend waar de grens ligt.

Ongelooflijk..
Tsja, zo werkt het systeem, wat je overigens ook voorzag van huurtoeslag toen het je tegen zat. :wink:

Gesloten