Hallo,
Ik ben van plan in augustus te gaan samenwonen met mijn vriendin in haar woning. Zelf ontvang ik op dit moment zorg- en huurtoeslag en ik weet dat haar inkomen te hoog is om dat laatste in de nieuwe situatie nog te ontvangen.
Mijn vraag heeft echter betrekking op de situatie voor augustus. Bestaat de kans dat ik de huurtoeslag die ik van januari tot en met juli op mijn eigen woning en gebaseerd op mijn persoonlijke inkomen heb ontvangen (gedeeltelijk) moet terugbetalen als ik vanaf augustus met haar ga samenwonen? Of heeft die nieuwe situatie geen invloed op de huurtoeslag die ik in die maanden daarvoor heb ontvangen.
We worden overigens geen toeslagpartners.
Ik heb de belastingtelefoon reeds gebeld en er werd mij verteld dat ik de ontvangen toeslagen niet hoef terug te betalen, maar helemaal gerust ben ik er toch niet op. Daarom hoop ik gebruik te maken van de kennis op dit forum
Bij voorbaat dank!
Dennis
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Huurtoeslag terugbetalen na samenwonen?
Re: Huurtoeslag terugbetalen na samenwonen?
Vreemd dat op dit forum nog niemand heeft gereageerd. Terwijl uw situatie toch duidelijk is.
Uw situatie is een wijziging in de privé situatie. Vergelijkbaar met scheiding, overlijden.
Het jaar wordt in 2 delen geknipt. Het eerste deel, de maanden dat u nog alleen woont, telt ook alleen uw jaarinkomen. En voor deze maanden behoudt u dus de huurtoeslag. De medewerker van de belastingtelefoon heeft dus volkomen gelijk.
In de nieuwe situatie krijgt u uitsluitend nog de zorgtoeslag. En uw vriendin krijgt of behoudt haar zorgtoeslag als haar toetsingsinkomen niet hoger is dan € 28.482 / u wordt inderdaad geen fiscaal partners en ook geen toeslagpartners van elkaar.
Uw situatie is een wijziging in de privé situatie. Vergelijkbaar met scheiding, overlijden.
Het jaar wordt in 2 delen geknipt. Het eerste deel, de maanden dat u nog alleen woont, telt ook alleen uw jaarinkomen. En voor deze maanden behoudt u dus de huurtoeslag. De medewerker van de belastingtelefoon heeft dus volkomen gelijk.
In de nieuwe situatie krijgt u uitsluitend nog de zorgtoeslag. En uw vriendin krijgt of behoudt haar zorgtoeslag als haar toetsingsinkomen niet hoger is dan € 28.482 / u wordt inderdaad geen fiscaal partners en ook geen toeslagpartners van elkaar.