LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huurtoeslag terugbetalen omdat we in december samenwonen

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Hans_posthumus

Huurtoeslag terugbetalen omdat we in december samenwonen

Ongelezen bericht door Hans_posthumus »

In het afgelopen jaar (2014) heb ik een woning van de woningstichting gehuurd hier in Groningen. Omdat mijn totale inkomen over het hele jaar 21000 euro is. Met de huur van mijn woning (575 euro) had ik dit jaar recht op een maandelijkse huurtoeslag van 110 euro.

Deze heb ik ook het gehele jaar mogen ontvangen. In september ontmoette ik mijn huidige vriendin waar mee ik in december ben gaan samenwonen. Omdat ik al verwachtte dat met haar inkomen opgeteld ons gezamenlijk inkomen te hoog zou zijn. Hierom heb ik in december mijn huurtoeslag per direct stop gezet.

Nu kreeg ik gisteren een brief van de Belastingdienst waarin staat dat ik de volledige huurtoeslag terug moet betalen over 2014.

Uiteraard heb ik vanochtend direct contact gehad met een mevrouw van de belastingdienst. Deze vertelde mij dat er altijd met het gezamenlijk bruto jaar inkomen gerekend wordt. Dus ook als je maar 1 maand, of zelfs maar 2 dagen samengewoond hebt. Dit lijkt mij echter heel raar, omdat ik de rest van het jaar zonder de huurtoeslag echt niet rond kon komen. Het kan toch niet zo zijn dat je over het hele jaar terug moet betalen omdat je enkele dagen samen gewoond hebt?

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Ik hoor graag jullie reacties!

fisbel

Re: Huurtoeslag terugbetalen omdat we in december samenwonen

Ongelezen bericht door fisbel »

U heeft de verkeerde informatie gekregen of u heeft de informatie niet goed begrepen. Als uw belastbaar inkomen in 2014 lager was dan € 21.600 heeft u recht op huurtoeslag in de maanden dat u alleenstaand was. Als uw inkomen hoger is geweest, vervalt uiteraard het recht op huurtoeslag voor het gehele jaar.

Als u per 1 december bent gaan samenwonen is er voor deze maand geen huurtoeslag meer mogelijk. Voor deze maand tellen dan de gezamenlijke inkomens. Als uw vriendin ná 1 december bij u is ingeschreven is er voor deze maand nog wel huurtoeslag mogelijk. Alleen uw inkomen telt dan.

Hans_posthumus

Bedankt voor uw snelle reactie. Mijn belastbaar inkomen voor 2014 is 20451 euro. Maar omdat mijn vriendin vanaf december dus bij mij woont hebben ze haar inkomen hier bij opgeteld voor de berekening.

Als ik uw verhaal begrijp kan ik dit (waarschijnlijk) dus met succes aanvechten?

Nogmaals bedankt voor uw reactie.

zalmmetwijn

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

Door in te loggen op mijn toeslagen is beter te zien op welke grondslagen de beschikking tot stand is gekomen. Een ander blijft nu een beetje vaag.

Hans_posthumus

Ik zal vanavond een screenshot maken van de 'mijn toeslagen pagina' om het een en ander te verduidelijken.

[Bericht wordt nog aangevuld]

Gesloten