LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ik heb minder dan de helft gekregen in de scheiding

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Weweninani
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jul 2019 08:56

Ik heb minder dan de helft gekregen in de scheiding

Ongelezen bericht door Weweninani »

In mijn scheiding overeenkomst in het buitenland heb ik minder dan de helft van onze eigendommen, alles was van mijn exman, in het buitenland geaccepteerd. Hij heeft een investingspand in Vancouver wat in het verleden door zijn vader is betaald. Mijn man was altijd heel goed voor mij en ik wilde niet dat hij het moest verkopen. Nu ik de scheiding in Nederland wil aanvragen hoor en lees ik wisselende meningen dat ik dan schenking moet betalen. Is dit zo? Ik ben niet de bevoordeelde en mijn man heeft geen EU nationaliteit. Hoe kan ik voorkomen dat ik nu veel geld moet betalen dat ik niet heb.

Lady1234
Berichten: 27256
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04
Beste antwoord
Gekozen door Weweninani

Re: Ik heb minder dan de helft gekregen in de scheiding

door Lady1234 » 05 sep 2019 16:36

Als er al iemand schenkingsrecht zou moeten betalen omdat hij overbedeeld is bij een scheiding ,is het uw man.

Ik weet natuurlijk niet of uw man in Nederland belastingplichtig is, zo niet, dan heeft hij van die regel geen last.

Ook hangt het er nog vanaf hoe groot die overbedeling is. Was u op 1 januari 2018 Nederlands belastingplichtig, zodat de belastingdienst weet hoe groot het totale vermogen toen was?
berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Ik heb minder dan de helft gekregen in de scheiding

Ongelezen bericht door berndv »

Allereerst zou ik eens informeren bij de belastingdienst, dat is de instantie die dit zou heffen.

16again
Berichten: 16163
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Ik heb minder dan de helft gekregen in de scheiding

Ongelezen bericht door 16again »

Waarom zou dit een schenking zijn? Het was al van jou.
Wel mag je jaarlijks vermogensrendementsheffing betalen

Lady1234
Berichten: 27256
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ik heb minder dan de helft gekregen in de scheiding

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als er al iemand schenkingsrecht zou moeten betalen omdat hij overbedeeld is bij een scheiding ,is het uw man.

Ik weet natuurlijk niet of uw man in Nederland belastingplichtig is, zo niet, dan heeft hij van die regel geen last.

Ook hangt het er nog vanaf hoe groot die overbedeling is. Was u op 1 januari 2018 Nederlands belastingplichtig, zodat de belastingdienst weet hoe groot het totale vermogen toen was?

Moneyman
Berichten: 30291
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ik heb minder dan de helft gekregen in de scheiding

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik zou pas aan schenking denken als je teveel hebt ontvangen. Immers l de ontvanger betaalt.

Weweninani
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jul 2019 08:56

Re: Ik heb minder dan de helft gekregen in de scheiding

Ongelezen bericht door Weweninani »

Bedankt iedereen. Ik woon pas sinds kort weer in nederland na 12jaar. Dit speelde zich allemaal af in Vancouver Canada. Hij is geen NL Staatsburger en hij heeft geen belastingplicht hier.

Weweninani
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jul 2019 08:56

Re: Ik heb minder dan de helft gekregen in de scheiding

Ongelezen bericht door Weweninani »

Bedankt iedereen. Ik woon pas sinds kort weer in nederland na 12jaar. Dit speelde zich allemaal af in Vancouver Canada. Hij is geen NL Staatsburger en hij heeft geen belastingplicht hier. Voor de Canadezen niet je eerst een jaar separated zijn vandaar dat ik nu de scheiding in NL wil anvragen en afronden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Ik heb minder dan de helft gekregen in de scheiding

Ongelezen bericht door kweenie »

Formeel moet er dan inderdaad schenkbelasting worden betaald. In principe moet de ontvanger dat doen. Dat zou in dit geval volgens mij betekenen dat je ex zich bij de Nederlandse belastingdienst zou moeten melden. Beetje omslachtig natuurlijk allemaal. Waarbij er wellicht ook nog sprake van is dat hij in twee landen hierover aangifte zou moeten doen en dat misschien weer met elkaar zou kunnen verrekenen.

Het is daarbij ook nog de vraag of de Belastingdienst van die overbedeling weet. Dat zal natuurlijk wel zo zijn als er ineens fors minder in box 3 zit...

criticus2
Berichten: 1106
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Ik heb minder dan de helft gekregen in de scheiding

Ongelezen bericht door criticus2 »

Ik weet niet of de nederlandse fiscus een rol heeft in dit verhaal. Hangt er van af of op moment van definitieve datum scheiding TS nog woonachtig was in canada, of al lang hier. financiële afwikkeling achteraf is denk ik mbt data minder van belang dan de definitieve scheidingsdatum.

Weweninani
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jul 2019 08:56

Re: Ik heb minder dan de helft gekregen in de scheiding

Ongelezen bericht door Weweninani »

Bedankt voor de verdere reacties maar ik denk dat de Nederlandse staat niet kan verplichten dat een Staatsburger buiten de EU met geen enkele band met NL zich op even hier komt melden om belastingen te betalen aan een land waar hij geen enkele verplichtingen toe heeft. Mijn exman heeft hier geen Box 3, hij heeft geen belasting plicht in NL. Nooit gehad

Voor mij zijn er zover ik begrijp geen kosten en belasting verschuldigd muv de vermogens etc

Lady1234
Berichten: 27256
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ik heb minder dan de helft gekregen in de scheiding

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als u hier op 1 januari 2019 ingeschreven stond, bent u vanaf dat moment in principe belastingplichtig over uw inkomen en vermogen.

Ik heb geen idee, of in uw situatie het totale vermogen per die datum fiscaal toebedeeld kan worden aan uw man. Zo ja, dan zou u dus per die datum geen vermogen hebben.

Als de scheiding dan dit jaar definitief wordt, is mijns inziens slechts uw vermogen per 1 januari 2020 van belang voor de fiscus.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Ik heb minder dan de helft gekregen in de scheiding

Ongelezen bericht door kweenie »

Weweninani schreef:
06 sep 2019 10:22
Bedankt voor de verdere reacties maar ik denk dat de Nederlandse staat niet kan verplichten dat een Staatsburger buiten de EU met geen enkele band met NL zich op even hier komt melden om belastingen te betalen aan een land waar hij geen enkele verplichtingen toe heeft. Mijn exman heeft hier geen Box 3, hij heeft geen belasting plicht in NL. Nooit gehad
Die plicht heeft hij nooit gehad, nee. Maar door deze 'schenking' heeft hij mogelijk wél een band met Nederland (en belastingplicht in Nederland) gekregen.

Als ik bijvoorbeeld iemand van buiten de EU werk voor mij laat doen, dan gaat het ook om iemand zonder band met Nederland, die nooit belastingen in Nederland heeft moeten betalen. Maar toch kun je hem dan niet zomaar belastingvrij betalen.

Hoe de exacte regels in dit geval zijn, daarover zul je het beste met de Belastingdienst contact kunnen opnemen. Of je kunt er vanuit gaan dat de Belastingdienst niets van deze 'overbedeling' af weet en doen of je neus bloedt.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Ik heb minder dan de helft gekregen in de scheiding

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

De goederen en echtscheiding vinden plaats in Canada met hun regels.

Over wat je kreeg moet je hier vermogens belasting betalen als je boven de €30.000,- uit komt, of voor 1 januari opmaken en huis kopen of zo.
Je betaalde vermogens belasting over boven de €30.000,- en als je meer kreeg is het beter om niet in December maar Januari dit te ontvangen en het daar even te laten staan.
Ik weet niet hoe de regels in Canada zijn als hij meer heeft ingebracht en dus de inbreng geen 50/50 was.

Gesloten