LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Inkomsten en betaalde loonbelasting bij fiscaalpartner
Inkomsten en betaalde loonbelasting bij fiscaalpartner
Mijn vraag is, kan en mag de belastingdienst mijn inkomsten en betaalde loonbelasting bij mijn partner toepassen.????
Terwijl ik apart aangifte heb gedaan zoals het hoort. De belastingdienst zegt tegen mij dat de boekhouder dit heeft gedaan, maar dat is niet waar.
Op de site van de belastingdienst staat duidelijk vermeld dat mijn inkomsten en betaalde loonbelasting etc., niet bij mijn partner neer gezet mogen worden.
Als ik hierom vraag bij de belastingdienst zeggen zij dus dat de boekhouder dit heeft gedaan. En als ik dan vertel dat ik apart aangifte doe, en dit ook niet mag, krijg ik daarop geen antwoord.
Maar op die manier word mij zo mijn teruggave door mijn neus geboord. Wie heeft hier antwoord op. En hoe kan ik ervoor zorgen dat de belastingdienst dit terug draaid wat zij fout hebben gedaan op eige houtje.
Als ik niet duidelijk genoeg ben dan hoor ik dit graag.
met vriendelijke groet
Terwijl ik apart aangifte heb gedaan zoals het hoort. De belastingdienst zegt tegen mij dat de boekhouder dit heeft gedaan, maar dat is niet waar.
Op de site van de belastingdienst staat duidelijk vermeld dat mijn inkomsten en betaalde loonbelasting etc., niet bij mijn partner neer gezet mogen worden.
Als ik hierom vraag bij de belastingdienst zeggen zij dus dat de boekhouder dit heeft gedaan. En als ik dan vertel dat ik apart aangifte doe, en dit ook niet mag, krijg ik daarop geen antwoord.
Maar op die manier word mij zo mijn teruggave door mijn neus geboord. Wie heeft hier antwoord op. En hoe kan ik ervoor zorgen dat de belastingdienst dit terug draaid wat zij fout hebben gedaan op eige houtje.
Als ik niet duidelijk genoeg ben dan hoor ik dit graag.
met vriendelijke groet
Re: Inkomsten en betaalde loonbelasting bij fiscaalpartner
Wat is je situatie? Ben je gehuwd of geregistreerd partner? In dat geval kun je niet kiezen voor wel of geen fiscaal partnerschap. Dan heb je een verplicht fiscaal partnerschap. Ben je ongehuwd samenwonend dan kun je ieder jaar opnieuw kiezen voor wel of geen fiscaal partnerschap. Heb je eenmaal die keuze gemaakt, dan kun je die voor dat jaar niet meer wijzigen.
marcel75 schreef:Wat is je situatie? Ben je gehuwd of geregistreerd partner? In dat geval kun je niet kiezen voor wel of geen fiscaal partnerschap. Dan heb je een verplicht fiscaal partnerschap. Ben je ongehuwd samenwonend dan kun je ieder jaar opnieuw kiezen voor wel of geen fiscaal partnerschap. Heb je eenmaal die keuze gemaakt, dan kun je die voor dat jaar niet meer wijzigen.
Ik ben fiscaalpartner van mijn echtgenoot. Dat gedeeldte klopt ook, daar is niks mis mee.
Maar de belastingdienst mag mijn inkomsten en loonbelasting etc niet bij mijn partner toevoegen, dat staat ook op hun site, wat wel bij elkaar mag en niet zie:
Welke inkomsten en aftrekposten kunt u niet verdelen?
De volgende inkomsten en aftrekposten kunt u niet verdelen met uw fiscale partner:
belastbare winst uit onderneming
loon, uitkering of pensioen
reisaftrek openbaar vervoer
bijverdiensten en inkomsten als freelancer, alfahulp, artiest of beroepssporter
inkomsten door het ter beschikking stellen van vermogensbestanddelen
ontvangen alimentatie en andere periodieke uitkeringen
(negatieve) uitgaven voor inkomensvoorzieningen zoals premies voor lijfrenten
inkomen uit sparen en beleggen in het jaar van overlijden van een van u beiden of in het jaar van emigratie of immigratie
negatieve persoonsgebonden aftrek
Dit hebben ze dus wel gedaan, dus is mijn vraag hoe kan dit terug gedraaid worden.?? Want de belastingdienst weigerd hierop antwoord te geven.
Even voor de duidelijkheid, het kan en mag niet.
k veronderstel, dat u een aanslag hebt ontvangen waaruit e.e.a. blijkt.
Zo niet, hoe weet u dan dat het zo is?
Zo ja, u hebt 6 weken de tijd om bezwaar te maken. Als de bd niet telefonisch wil reageren, MOET u bezwaar maken en wel tijdig.
Sluit bij uw bezwaar een papieren uitdraai van uw aangifte en die van uw partner bij. Ik neem aan, dat die in overeenstemming zijn zoals u dat hebt aangegeven.
Dit soort fouten komen een enkele keer voor. Blijkbaar husselt de ict bij de bd e.e.a. door elkaar.
Tot slot, als fiscaal partners separaat van elkaar aangifte doen is ook niet zo handig. Beter is daarvoor 1 gecombineerd aangiftebestand te maken. Dat voorkomt problemen.
Zo ja, u hebt 6 weken de tijd om bezwaar te maken. Als de bd niet telefonisch wil reageren, MOET u bezwaar maken en wel tijdig.
Sluit bij uw bezwaar een papieren uitdraai van uw aangifte en die van uw partner bij. Ik neem aan, dat die in overeenstemming zijn zoals u dat hebt aangegeven.
Dit soort fouten komen een enkele keer voor. Blijkbaar husselt de ict bij de bd e.e.a. door elkaar.
Tot slot, als fiscaal partners separaat van elkaar aangifte doen is ook niet zo handig. Beter is daarvoor 1 gecombineerd aangiftebestand te maken. Dat voorkomt problemen.
JanvL schreef:Even voor de duidelijkheid, het kan en mag niet.
Ik kwam hier pas achter nadat meerdere keren schriftelijk is gevraagd waar mijn teruggave van 2006 blijft. Zelfs na navraag bij Min.v.Financien geen antwoord op mijn vraag waarom ik geen teruggave kreeg over 2006. Totdat ik dit najaar via de afdeling invordering een overzicht had gekregen en waarbij werd vermeld dat mijn aangifte 2006 dus bij mijn man is gevoegd en dat de boekhouder dit had gedaan. Maar dat heeft de boekhouder dus niet gedaan, ook omdat hij weet dat dit dus niet mogelijk is en niet mag. Hetzelfde geld voor het jaar 2005 die ook nog steeds blanco is, en waarop ik dezelfde vraag had gesteld zoals over het jaar 2006.
Over 2005 word helemaal niet gesproken. Niet door de belastingdienst zelf als door het Min.v.Financien.
Heb dus ook nooit een mededelingen brief gehad dat ze dit zo hadden gedaan, en kan dus ook geen bezwaar maken tegen de opgestuurde overzicht van de afdeling invorderingen.
De beide aangiftes van mij over de jaren 2005 en 2006 zijn persoonlijk afgegeven aan mijn inspecteur die mijn aangiftes moet behandelen.
Ministerie kan u daar ook geen antwoord op geven.
Ik begrijp het volgende:
U hebt zelf aangifte gedaan over 2005 en 2006 en nooit geen aanslag ontvangen.
Uw man heeft ook aangifte gedaan over 2005 en 2006 en ook geen aanslagen ontvangen.
Dit is juist?
Ik begrijp het volgende:
Uw man heeft ook aangifte gedaan over 2005 en 2006 en ook geen aanslagen ontvangen.
Dit is juist?
JanvL schreef:Ministerie kan u daar ook geen antwoord op geven.
Ik begrijp het volgende:
Dit is juist?
Dat is juist ik heb aangifte gedaan over beide jaren en mijn man ook.
En hij heeft idd aanslagen daarop gehad wat hij moet betalen. Hij heeft over het jaar 2006 te horen gekregen dat hij niks hoeft te betalen wegens negatieve inkomsten, en is er een teruggave van btw.
Alleen in het overzicht wat mij is toegestuurd door afd.invorderingen over het jaar 2006 gaat over het bsnnummer van mijn man, en daarop staat vermeld mijn betaalde loonbelasting etc het betaalde bedrag wat is afgedragen door de wachtgeld instantie, en dan staat onderaan wat er betaald moet worden of wat je terug krijgt. En daarbij staat - € 1358,00, en dat zou dus betekenen teruggave. Maar de BD maakt ervan betalen € 1358,00 over dat jaar met het bsn nummer van mijn man. Mijn bsnnummer staat daar niet bij vermeld.
Dus ik snap er geen snars meer van, wellicht de BD ook niet meer denk ik.
Hoop dat het duidelijk is, anders hoor ik dit graag.
Uw man heeft aanslagen gehad. De vraag is dan, waren deze cijfermatig correct?
Zo nee, dan had er bezwaar gemaakt moeten worden.
U hebt geen aanslagen gehad, maar wel een brief van invordering.
Het is toch vrij eenvoudig na te gaan door uw boekhouder welke aanslagen wanneer zijn opgelegd? Hij zal toegang hebben (mag ik hopen) tot het zgn. EKA systeem waarin alle aanslagen zijn opgenomen. Eenvoudig na te zien. Ook kan hij rechtstreeks met de bd bellen en bespreken wat er gebeurd is en wat er had moeten gebeuren.
Ik krijg de indruk, dat er allerlei dingen gebeurd zijn zonder dat er formeel aktie op is ondernomen. Formele aktie is altijd vereist, dat zou uw boekhouder toch moeten weten.
Wat zegt hij er eigenlijk zelf van?
Waarom bijv. niet eenvoudig de aangiftes opnieuw indienen. Indien binnen bezwaartermijn, geldt dit automatisch als bezwaar.
Tot slot, invordering komt er aan te pas als er een belastingschuld is. Die moet wel eerst zijn vastgesteld d.m.v. aanslagen. Zonder aanslagen kan dat niet. Dus, die aanslagen moeten er wel geweest zijn.
Kortom. als u voldoende vertrouwen hebt in uw boekhouder, laat hem dan deze zaak regelen (en wel met spoed) of ga anders naar een andere adviseur.
Al met al lijkt het mij niet zo bijster moeilijk eerlijk gezegd.
Tenzij natuurlijk alle termijnen al verstreken zijn. Maar zelfs dan kan een verzoek tot ambtshalve herziening altijd nog.
Zo nee, dan had er bezwaar gemaakt moeten worden.
U hebt geen aanslagen gehad, maar wel een brief van invordering.
Het is toch vrij eenvoudig na te gaan door uw boekhouder welke aanslagen wanneer zijn opgelegd? Hij zal toegang hebben (mag ik hopen) tot het zgn. EKA systeem waarin alle aanslagen zijn opgenomen. Eenvoudig na te zien. Ook kan hij rechtstreeks met de bd bellen en bespreken wat er gebeurd is en wat er had moeten gebeuren.
Ik krijg de indruk, dat er allerlei dingen gebeurd zijn zonder dat er formeel aktie op is ondernomen. Formele aktie is altijd vereist, dat zou uw boekhouder toch moeten weten.
Wat zegt hij er eigenlijk zelf van?
Waarom bijv. niet eenvoudig de aangiftes opnieuw indienen. Indien binnen bezwaartermijn, geldt dit automatisch als bezwaar.
Tot slot, invordering komt er aan te pas als er een belastingschuld is. Die moet wel eerst zijn vastgesteld d.m.v. aanslagen. Zonder aanslagen kan dat niet. Dus, die aanslagen moeten er wel geweest zijn.
Kortom. als u voldoende vertrouwen hebt in uw boekhouder, laat hem dan deze zaak regelen (en wel met spoed) of ga anders naar een andere adviseur.
Al met al lijkt het mij niet zo bijster moeilijk eerlijk gezegd.
Tenzij natuurlijk alle termijnen al verstreken zijn. Maar zelfs dan kan een verzoek tot ambtshalve herziening altijd nog.
Dit alles is een gevolg van vermeende oplichting en verduistering van de administratie door een boekhouder in 2005. Waarvan wij aangifte hebben gedaan bij de politie, en op verzoek van de politie een kopie aangifte en tekst en uitleg aan de BD.
Na inschakeling in 2007 bij de 2de kamercommissie doordat er heel veel meer mis was en is gegaan door de BD, is het eerste gedeelte opgelost door de 2de kamercommissie.
Maar doordat er voor mij (en nog steeds niet) fouten worden gemaakt door de belastingdienst, en dit te hebben aangekaart bij het Min.v.Financien, en dit jaar in april samen met ombudsman bij de BD zelf. Nog een keer de vragen gesteld aan afd invorderingen, waarbij werd gezegd waar de ombudsman bijzat dat hij de vragen nog eens zou bekijken.
Er dus uiteindelijk het verhaal zoals ik eerder beschreef naar boven is gekomen.
Maar meer dan dat ook niet, en word er gezegd zo is het en daarmee uit. Oftewel ze kunnen er geen antwoord op geven omdat ze het zelf niet meer weten, en naar mijn mening maar wat doen.
Vandaar dus ook mijn eerdere gestelde vraag of dit kan en mag, zodat ik hiermee verder kan. Want ik kan het natuurlijk ook verkeerd lezen op de site van de belastingdienst hoe het in zijn werk gaat.
Maar ben blij dat mijn vraag bevestigd word dat er dus wel degelijk een fout word gemaakt door de BD.
En mijn man had idd aanslagen gehad en hierop is bezwaar gemaakt, en zelfs een gesprek geweest met de boekhouder(die we toen hebben ingeschakeld) wijzelf en de inspecteur. Dit was in 2007.
En daarna de aangiftes gedaan van zowel mijzelf als mijn man, en die van mijn man zijn zo goed als afgehandeld. (ook niet helemaal correct) Maar goed ook daar ga ik mee aan de slag.
Het is alleen zo frusterend dat als je iets leest op de site van de BD, en zij dan komen met dat het wel zo gaat als hun aangeven.
De boekhouder die de aangifte over 2007 van ons beide heeft gedaan is wel goed afgehandeld, en deze boekhouder heeft ook nog bezwaar gemaakt over de incorrecte jaren, en de fouten. Maar ook daar word niet op gereageerd door de BD.
Dus zal verdere stappen moet ondernemen om dit opgelost te krijgen.
Na inschakeling in 2007 bij de 2de kamercommissie doordat er heel veel meer mis was en is gegaan door de BD, is het eerste gedeelte opgelost door de 2de kamercommissie.
Maar doordat er voor mij (en nog steeds niet) fouten worden gemaakt door de belastingdienst, en dit te hebben aangekaart bij het Min.v.Financien, en dit jaar in april samen met ombudsman bij de BD zelf. Nog een keer de vragen gesteld aan afd invorderingen, waarbij werd gezegd waar de ombudsman bijzat dat hij de vragen nog eens zou bekijken.
Er dus uiteindelijk het verhaal zoals ik eerder beschreef naar boven is gekomen.
Maar meer dan dat ook niet, en word er gezegd zo is het en daarmee uit. Oftewel ze kunnen er geen antwoord op geven omdat ze het zelf niet meer weten, en naar mijn mening maar wat doen.
Vandaar dus ook mijn eerdere gestelde vraag of dit kan en mag, zodat ik hiermee verder kan. Want ik kan het natuurlijk ook verkeerd lezen op de site van de belastingdienst hoe het in zijn werk gaat.
Maar ben blij dat mijn vraag bevestigd word dat er dus wel degelijk een fout word gemaakt door de BD.
En mijn man had idd aanslagen gehad en hierop is bezwaar gemaakt, en zelfs een gesprek geweest met de boekhouder(die we toen hebben ingeschakeld) wijzelf en de inspecteur. Dit was in 2007.
En daarna de aangiftes gedaan van zowel mijzelf als mijn man, en die van mijn man zijn zo goed als afgehandeld. (ook niet helemaal correct) Maar goed ook daar ga ik mee aan de slag.
Het is alleen zo frusterend dat als je iets leest op de site van de BD, en zij dan komen met dat het wel zo gaat als hun aangeven.
De boekhouder die de aangifte over 2007 van ons beide heeft gedaan is wel goed afgehandeld, en deze boekhouder heeft ook nog bezwaar gemaakt over de incorrecte jaren, en de fouten. Maar ook daar word niet op gereageerd door de BD.
Dus zal verdere stappen moet ondernemen om dit opgelost te krijgen.