| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Inkomsten uit hobby (incidenteel) ook opgeven?
Inkomsten uit hobby (incidenteel) ook opgeven?
Hallo allemaal,
Een vraag: mijn partner schildert af en toe een schilderij-en verkoopt af en toe daar 1 van. Een voorbeeld: in 2010 heeft hij 4 schilderijen verkocht: MOet je het bedrag wat je met je hobby verdient opgeven bij de belastingdienst? Of kan dit gezien worden als incidenteel een verkoop.
Het is nu ook niet zo dat de vooruitzichten zijn dat de productie oploopt, juist niet.,.,.,
Alvast hartelijk dank voor de reactie!
Een vraag: mijn partner schildert af en toe een schilderij-en verkoopt af en toe daar 1 van. Een voorbeeld: in 2010 heeft hij 4 schilderijen verkocht: MOet je het bedrag wat je met je hobby verdient opgeven bij de belastingdienst? Of kan dit gezien worden als incidenteel een verkoop.
Het is nu ook niet zo dat de vooruitzichten zijn dat de productie oploopt, juist niet.,.,.,
Alvast hartelijk dank voor de reactie!
Laatst gewijzigd door tiamaria op 05 okt 2011 19:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Inkomsten uit hobby (incidenteel) ook opgeven?
Dit zijn gewoon inkomsten die je moet opgeven. Je kunt natuurlijk wel de kosten verrekenen. Dus als je voor 4000 euro doeken en verf bij elkaar kunt verzinnen (en onderbouwen) dan valt het weer mee.....
Lees eens:
http://www.pwc.com/an/en/publications/t ... obby.jhtml
Ik neig er naar om te zeggen dat de verkoop van een paar schilderijen per jaar waarbij de omvang niet groeit een hobby is en de inkomsten niet belastbaar.
http://www.pwc.com/an/en/publications/t ... obby.jhtml
Ik neig er naar om te zeggen dat de verkoop van een paar schilderijen per jaar waarbij de omvang niet groeit een hobby is en de inkomsten niet belastbaar.
-
Pindakaaspotje
***CENSUUR! TROS RADAR
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 30 dec 2011 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
bedankt allen voor de reacties, ik neig zelf ook naar de laatste twee reacties. Op de site van de B-dienst staat ook geen duidelijke concrete richtlijn hierover.
Nogmaals dank.
Nogmaals dank.
Als de omzet bij de belastingen opgegeven zouden moeten worden, dan zouden ook de onkosten opgegeven kunnen worden. Grote kans dat die onkosten in totaal hoger zijn dan de opbrengsten en er dus in feite een negatieve omzet is.
Je bent verplicht je inkomsten op te geven aan de Belastingdienst,hoe klein die bedragen ook zijn.
Aan de hand van bij welke post je het invuld,bijvoorbeeld als overige inkomsten moet je er Belasting over betalen.
Je hebt het nu op internet gezet dus nu komt de Belastingdienst er zo wie wo achter dat jullie die inkomsten hadden.
Ik zou me,als ik jou was,aan de regels houden en het netjes opgeven ..........
Aan de hand van bij welke post je het invuld,bijvoorbeeld als overige inkomsten moet je er Belasting over betalen.
Je hebt het nu op internet gezet dus nu komt de Belastingdienst er zo wie wo achter dat jullie die inkomsten hadden.
Zeker de discussie hierboven niet gelezen (en ook niet de link naar de site van de belastingdienst aangeklikt)? Anders zou je zoiets doms nu niet meer plaatsen.Je bent verplicht je inkomsten op te geven aan de Belastingdienst,hoe klein die bedragen ook zijn.
Karin079 schreef:Je bent verplicht je inkomsten op te geven aan de Belastingdienst,hoe klein die bedragen ook zijn.
Zie jij iemand bij de belastingdienst (die dit toevallig leest) alles in werking zetten om via IP adres er achter te komen wie tiamaria is?
Alles, hoe klein het ook is? Stel je niet aan!Karin079 schreef:Je bent verplicht je inkomsten op te geven aan de Belastingdienst,hoe klein die bedragen ook zijn.
Dus als ik mijn oude koffiezetapparaat 2e hands verkoop zou ik dat ook op moeten geven? Wordt mijn verlies ( vergeleken met nieuwprijs ) dan als toeslag terug gegeven door de b-dienst?
Want als dat zo is, ga ik inderdaad alles opgeven! Hahah.
Oftewel, je praat onzin. Succes verder!
Ik zou het aantal "uitkeringsgerechtigden" dat er via rommelmarkten en/of marktplaats een aardige bijverdienste aan overhoudt toch niet de kost willen geven.Dus als ik mijn oude koffiezetapparaat 2e hands verkoop zou ik dat ook op moeten geven?
-
Alexander89
Voor elke vorm van inkomsten gelden de volgende criteria om te bekijken of je het moet betrekken bij je aangifte:
- Voordeel beogen (subjectief)
- Voordeel redelijkerwijs verwachten (objectief)
- Deelname economisch verkeer
Als uw partner geen enkel voordeel beoogt met haar hobby (ze verkoop de schilderijen "voor de lol") loopt het bij het eerste criterium stuk en hoeven de inkomsten niet in de aangifte betrokken te worden. Daarnaast is het zo dat als de inkomsten te laag en te onregelmatig zijn dat er tevens "objectief gezien" geen voordeel verwacht hoeft te worden.
Het ligt er dus aan, maar zoals u het hier beschrijft lijkt het mij dat de inkomsten buiten de aangifte gehouden kunnen worden.
- Alexander
- Voordeel beogen (subjectief)
- Voordeel redelijkerwijs verwachten (objectief)
- Deelname economisch verkeer
Als uw partner geen enkel voordeel beoogt met haar hobby (ze verkoop de schilderijen "voor de lol") loopt het bij het eerste criterium stuk en hoeven de inkomsten niet in de aangifte betrokken te worden. Daarnaast is het zo dat als de inkomsten te laag en te onregelmatig zijn dat er tevens "objectief gezien" geen voordeel verwacht hoeft te worden.
Het ligt er dus aan, maar zoals u het hier beschrijft lijkt het mij dat de inkomsten buiten de aangifte gehouden kunnen worden.
- Alexander