| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Inwonen bij oma
Inwonen bij oma
Hallo lezers,
Ik (18jaar) ga nu mijn situatie schetsen.
Ik "woon" al sinds 2013 voornamelijk bij mijn oma. Echter sta ik nog ingeschreven bij mij moeder. Nu ik dus 18 ben dacht ik om mij bij mijn oma in te schrijven. Sinds vorig jaar slaap ik voor 80% bij haar. Door de weeks bij haar voor school en om het weekend bij mijn moeder of familie ed. Gewoon net als veel anderen doen in de weedenden en vakanties die uitwonenden zijn.
Maar nu vraag ik mij af of ik iets moet gaan betalen als ik mij bij mijn oma inschrijf. Zij heeft een koophuis met een hypotheek die lager is dan haar woz-waarde. Ze werkt, heeft een eigen bedrijf, krijgt aow en mijn nicht woont ook al bij haar (bij haar ingeschreven). Ik weet niet of getallen noodzakelijk zijn maar als ik ongeveer kijk is haar hypotheek 260.000 en haar woz 302.000. haar inkomen is tussen de 60.000 en 80.000 p/j. Nogmaals, ik weet niet of dit relevante info is, maar toch voor de zekerheid.
Moet zij of ik meer gaan betalen -voor wat dan ook(dat vraag ik jullie dus)- als ik mij bij haar inschrijf? Ik krijg namelijk dan wel een uitwonende beurs die bij €200,- meer is. En aangezien ik toch al bij haar woon lijkt dat mij geen rare/gierige stap om te zetten.
Ik wardeer bij voorbaat jullie hulp
groet, Tariq
Ik "woon" al sinds 2013 voornamelijk bij mijn oma. Echter sta ik nog ingeschreven bij mij moeder. Nu ik dus 18 ben dacht ik om mij bij mijn oma in te schrijven. Sinds vorig jaar slaap ik voor 80% bij haar. Door de weeks bij haar voor school en om het weekend bij mijn moeder of familie ed. Gewoon net als veel anderen doen in de weedenden en vakanties die uitwonenden zijn.
Maar nu vraag ik mij af of ik iets moet gaan betalen als ik mij bij mijn oma inschrijf. Zij heeft een koophuis met een hypotheek die lager is dan haar woz-waarde. Ze werkt, heeft een eigen bedrijf, krijgt aow en mijn nicht woont ook al bij haar (bij haar ingeschreven). Ik weet niet of getallen noodzakelijk zijn maar als ik ongeveer kijk is haar hypotheek 260.000 en haar woz 302.000. haar inkomen is tussen de 60.000 en 80.000 p/j. Nogmaals, ik weet niet of dit relevante info is, maar toch voor de zekerheid.
Moet zij of ik meer gaan betalen -voor wat dan ook(dat vraag ik jullie dus)- als ik mij bij haar inschrijf? Ik krijg namelijk dan wel een uitwonende beurs die bij €200,- meer is. En aangezien ik toch al bij haar woon lijkt dat mij geen rare/gierige stap om te zetten.
groet, Tariq
-
NeoDutchio
Re: Inwonen bij oma
Nogmaals: het klinkt leuk een uitwonende beurs, maar dit is alleen op mbo nivo als u aan alle voorwaarden voldoet. In alle andere gevallen is het een lening. Hoe meer u nu krijgt, hoe meer u moet terug betalen straks. Het klinkt leuk, maar is het vaak niet.tariq020 schreef:Hallo lezers,
groet, Tariq
Voor alle andere antwoorden kunt u ook gewoon teruglezen bij uw vraag op https://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/ ... /inwonen-1
Laatst gewijzigd door NeoDutchio op 01 aug 2017 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.
-
witte angora
Waarom vraag je aan het forum of je iets aan je oma moet bijdragen voor kost en inwoning? Dat is iets tussen jou en je oma. Als je oma het prima vind dat je er gratis woont, wat moeten wij er dan van vinden? En als jij uit jezelf iets bij wil dragen voor kost en inwoning is dat ook prima, wat moeten wij er dan van vinden?
-
atlas1302
Waarschijnlijk wil deze jongeman niet in de problemen komen en denkt dus een stapje vooruit, de meeste op het forum denken of proberen te gaan denken als de ramp al is geschied.witte angora schreef:Waarom vraag je aan het forum of je iets aan je oma moet bijdragen voor kost en inwoning? Dat is iets tussen jou en je oma. Als je oma het prima vind dat je er gratis woont, wat moeten wij er dan van vinden? En als jij uit jezelf iets bij wil dragen voor kost en inwoning is dat ook prima, wat moeten wij er dan van vinden?
-
Moiseule58
Aangezien nicht ook al bij oma staat ingeschreven, ontvangt oma de maximale AOW al niet meer. Waterschapsaanslagen zijn ook al gebaseerd op twee personen, net als rioolbelasting, afvalstoffenheffing etc, dan maakt een derde niet uit. De hypotheek etc heeft er niets mee te maken. Wat wel gewijzigd moet worden zijn de verzekeringen, zoals inboedelverzekering, aansprakelijksheidsverzekering ed. Daar gaat dan de premie omhoog. Ook zal oma meer kwijt zijn aan gas, licht en water en wat te denken van de boodschappen? En zo zullen er meer zaken zijn.
De gemeentelijke heffingen zijn voor iedere gemeente anders. Soms is het eenpersoons of meerpersoonshuishouden. Soms wordt er ook onderscheiden tussen 2 en 3 of meerpersoonshuishouden.Moiseule58 schreef:Aangezien nicht ook al bij oma staat ingeschreven, ontvangt oma de maximale AOW al niet meer. Waterschapsaanslagen zijn ook al gebaseerd op twee personen, net als rioolbelasting, afvalstoffenheffing etc, dan maakt een derde niet uit. De hypotheek etc heeft er niets mee te maken. Wat wel gewijzigd moet worden zijn de verzekeringen, zoals inboedelverzekering, aansprakelijksheidsverzekering ed. Daar gaat dan de premie omhoog. Ook zal oma meer kwijt zijn aan gas, licht en water en wat te denken van de boodschappen? En zo zullen er meer zaken zijn.
-
Moiseule58
Dat is nieuw voor mij, bedankt. In onze gemeente ligt de grens bij 2 personen. In ieder geval heeft Tariq nu wat uit te zoeken.olaf79 schreef:De gemeentelijke heffingen zijn voor iedere gemeente anders. Soms is het eenpersoons of meerpersoonshuishouden. Soms wordt er ook onderscheiden tussen 2 en 3 of meerpersoonshuishouden.Moiseule58 schreef:Aangezien nicht ook al bij oma staat ingeschreven, ontvangt oma de maximale AOW al niet meer. Waterschapsaanslagen zijn ook al gebaseerd op twee personen, net als rioolbelasting, afvalstoffenheffing etc, dan maakt een derde niet uit. De hypotheek etc heeft er niets mee te maken. Wat wel gewijzigd moet worden zijn de verzekeringen, zoals inboedelverzekering, aansprakelijksheidsverzekering ed. Daar gaat dan de premie omhoog. Ook zal oma meer kwijt zijn aan gas, licht en water en wat te denken van de boodschappen? En zo zullen er meer zaken zijn.
-
stofzuigertje
Als je moeder alleen op papier achter bleef en je alleen weekend nog daar komt is het voor haar voordeliger.
Huisvuil, riool en soms nog enkele plaatselijke lasten dalen voor haar als alleenstaande.....
Huisvuil, riool en soms nog enkele plaatselijke lasten dalen voor haar als alleenstaande.....