Beste venantius,
De belastingdienst gaat muteren per maand zéker niet trekken, ze redden het al niet om jaarlijks de zorg- en huurtoeslag correct vast te stellen/uit te betalen.
Het zou wel mogelijk moeten zijn (mits de wetgeving wordt aangepast) fiscaal partnerschap achteraf (bij aangifte) te verdelen naar het werkelijk aantal maanden in het afgelopen jaar.
Overigens zit er nog een "leuke" kant aan het fiscaal partnerschap voor de zorgverzekeringswet:
Voor het innen van de inkomensafhankelijke premie worden beide fiscale partners apart belast, zodat 2x de volle mep (tot aan het drempelbedrag) verschuldigd is,
Voor het berekenen van de toeslag echter, krijg je te maken met je "toeslagpartner", worden beide inkomens wél bij elkaar opgeteld, en vis je qua toeslag (als gemiddelde anderhalfverdiener op modaal niveau) mooi achter het net...
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Is koppeling zorgtoeslag etc.aan 'fiscale partner' redelijk?
Re: Is koppeling zorgtoeslag etc.aan 'fiscale partner' redelijk?
Dat wordt zo ingewikkeld dat 99% van de belastingbetalers volstrekt de draad kwijt zal zijn. Want hoe doe je dat? Fiscale partners mogen bepaalde inkomensbestanddelen verdelen. Giften voor en na de scheiding verdelen? Met z'n tweeën drie keer aangifte doen, 1 x samen en allebei afzonderlijk voor de periode dat je uit elkaar was?Ik vind daarom, dat dit 'fiscale-partner-systeem', met zoveel eventuele sociaal- en financiele gevolgen, niet per JAAR maar per MAAND moet kunnen worden aangepast,
En dan, als je de aftrekposten verdeelt, wat doe je dan met het inkomen? Ook naar rato van de maanden meenemen in die drie aangiftes? En de tarieven, de percentages dan? 42% maal 7 maand gedeeld door 12 over de ene periode en 42% maal 5 / 12 over de andere periode?
Box 3 - vermogen verdelen, hoe doe je dat? Ook per maand? Of wordt 1 januari samengenomen, en 31 december bij allebei afzonderlijk? Of toch de periode meerekenen?
Volgens mij wordt het dramatisch moeilijk en niet meer uit te leggen.
Re: Is koppeling zorgtoeslag etc.aan 'fiscale partner' redelijk?
Volgens mij wordt het dramatisch moeilijk en niet meer uit te leggen.
Helemaal mee eens,maar waarom moet het zo moeilijk.
Tweeverdieners worden vanaf het begin af aan dubbel gepakt.
Kan er over meepraten want het gebeurd bij mij al 45 jaar.
Alle subsidies grijp ik naast terwijl je als tweeverdiener toch
meer betaald als eenverdiener.Ook met de AOW.Tweeverdieners
hebben altijd met zijn tweeën betaald maar als een van de twee
met pensioen gaat krijgt men minder als de eenverdiener
Waarom niet gewoon voor iedereen zoveel precent over dit zoveel procent over dat.Iedereen weet dan waar hij aan toe is en zowel
eenverdieners als tweeverdieners weten wat ze moeten betalen.En niks
meer bij elkaar optellen want dat gebeurd alleen maar als
de belasting er voordeel aan heeft.
Re: Is koppeling zorgtoeslag etc.aan 'fiscale partner' redelijk?
Lijkt me niet, en al zou het wel kunnen, dan weet denk ik niemand hoe je de belasting zou moeten berekenen.Kan, in de door mij aangestipte, m.i. schrijnende voorbeelden van een onredelijke uitwerking grove jaar-afronding, een beroep op de zogenaamde 'hardheidsclausule' eventueel nog uitkomst brengen?
Re: Is koppeling zorgtoeslag etc.aan 'fiscale partner' redelijk?
@venantius:
Het hele systeem van "fiscale partners" is bedacht om meer belasting te kunnen heffen.
Zou de belastingheffing en het toekennen van toeslagen strikt per sofinummer geschieden zonder met fiscaal partnerschap rekening te houden, dan zouden alle parttime werkende "gootsteenpartners" (inventieve benaming trouwens ) op slag wél in aanmerking komen voor zorg- en/of huurtoeslag, waar ze nu achter het net vissen.
Dat kost de fiscus vele malen méér dan het overhevelen van aftrekposten aan de "meestverdienende" partner.
Door het -op termijn- afschaffen van de "gootsteensubsidie" voor niet-werkende partners wordt iedereen de arbeidsmarkt op geschopt, hetgeen louter en alleen de fiscus wat oplevert.
Het hebben van een parttime baan en een voltijd verdienende partner is vooral "liefdewerk-oud-papier"; want als je er een kosten/baten analyse op los laat werkt de parttimer zo ongeveer voor de "kat-z'n-jeweetwel".
Het hele systeem van "fiscale partners" is bedacht om meer belasting te kunnen heffen.
Zou de belastingheffing en het toekennen van toeslagen strikt per sofinummer geschieden zonder met fiscaal partnerschap rekening te houden, dan zouden alle parttime werkende "gootsteenpartners" (inventieve benaming trouwens ) op slag wél in aanmerking komen voor zorg- en/of huurtoeslag, waar ze nu achter het net vissen.
Dat kost de fiscus vele malen méér dan het overhevelen van aftrekposten aan de "meestverdienende" partner.
Door het -op termijn- afschaffen van de "gootsteensubsidie" voor niet-werkende partners wordt iedereen de arbeidsmarkt op geschopt, hetgeen louter en alleen de fiscus wat oplevert.
Het hebben van een parttime baan en een voltijd verdienende partner is vooral "liefdewerk-oud-papier"; want als je er een kosten/baten analyse op los laat werkt de parttimer zo ongeveer voor de "kat-z'n-jeweetwel".