LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] jaaropgave van de kinderopvang

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
roos_83

jaaropgave van de kinderopvang

Ongelezen bericht door roos_83 »

Mijn vraag heeft te maken met het volgende. Door een onvoorziene gebeurtenis was er in 2014 een achterstand bij de kinderopvang ontstaan. Het bedrag is inmiddels bijna afbetaald (nog 1 termijn en de overige termijnen altijd op tijd betaald overigens).

De belastingdienst vraagt om een jaaropgave van de kinderopvang. Op de jaaropgave staat ook nog de open termijn. Omdat ik weet dat de belastingdienst erg lastig is, vraag ik mij af of er op een jaaropgave van de opvang niet alleen de uren en het totaalbedrag horen te staan?

Teunbosseman
Contacteer:

Re: jaaropgave van de kinderopvang

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

roos_83 schreef:Mijn vraag heeft te maken met het volgende. Door een onvoorziene gebeurtenis was er in 2014 een achterstand bij de kinderopvang ontstaan. Het bedrag is inmiddels bijna afbetaald (nog 1 termijn en de overige termijnen altijd op tijd betaald overigens).

De belastingdienst vraagt om een jaaropgave van de kinderopvang. Op de jaaropgave staat ook nog de open termijn. Omdat ik weet dat de belastingdienst erg lastig is, vraag ik mij af of er op een jaaropgave van de opvang niet alleen de uren en het totaalbedrag horen te staan?

In jouw geval niet want dat zou het KDV van fraude kunnen worden beschuldigd. Deze zet namelijk dan uren en bedragen op een jaaropgave welke niet kloppen.
Pas als jij de hele achterstand hebt weggewerkt zul je een jaaropgave krijgen welke de juiste uren en betalingen laat zien.

Als dit nog niet het geval is kun je de BL om uitstel vragen ivm jouw geval.

zalmmetwijn

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

De meeste kinderopvanginstellingen geven de jaargegevens zelf door aan de belastingdienst. (zijn het volgens mij ook eigenlijk verplicht) Bij jou is dat kennelijk niet het geval. Voor gastouderopvang is wettelijk bepaald dat de opvangkosten binnen twee maanden na afloop van het jaar betaald moeten zijn. Wellicht hanteert men dezelfde regel bij opvang in een kindercentrum. Of er in dit geval een probleem van wordt gemaakt weet ik niet.

Teunbosseman
Contacteer:

zalmmetwijn schreef:De meeste kinderopvanginstellingen geven de jaargegevens zelf door aan de belastingdienst. (zijn het volgens mij ook eigenlijk verplicht) Bij jou is dat kennelijk niet het geval. Voor gastouderopvang is wettelijk bepaald dat de opvangkosten binnen twee maanden na afloop van het jaar betaald moeten zijn. Wellicht hanteert men dezelfde regel bij opvang in een kindercentrum. Of er in dit geval een probleem van wordt gemaakt weet ik niet.

Bijna goed. Wat de KDV's doorgeven zijn de Landelijke Registratie Nummers en dat een kind daadwerkelijk klant is op KDV, BSO.

De BL heeft sinds dit jaar een nieuwe aangifte uitgegeven, hierin staat reeds 98% ingevuld. Alleen het aantal uren en betaalde bedrag moet je invullen en uiteraard controleren of de LRN nummers wel kloppen evenals al het overige vooraf ingevulde.

Bij een KDV is veelal of een maand borg voorruit of een automatische incasso.

Anyway, er wordt reeds gesproken om de KOT direct bij het KDV te storten ipv bij de ouders, dit om fraude te voorkomen, betaal achterstanden bij KDV en minder rompslomp.

zalmmetwijn

Mijn antwoord was volledig goed. Kinderopvanginstellingen geven ook de uren en tarieven door aan de belastingdienst. Ik heb nog nooit de jaaropgave hoeven in te zenden omdat het kindercentrum de opvanggegevens doorgeeft. De landelijke registratienummers van kinderopvanginstellingen zijn reeds lang bekend bij de de belastingdienst, anders kan je het niet eens aanvragen/wijzigen. Ook als KOT rechtstreeks aan de KOI wordt overgemaakt, zal de ouder/verzorger een deel van de kosten aan de KOI moeten betalen want je krijgt nooit 100% vergoed. Betalingsachterstanden zijn dan nog steeds mogelijk, fraude ook want ook kinderopvanginstellingen nemen steeds vaker een loopje met de werkelijkheid.

Teunbosseman
Contacteer:

zalmmetwijn schreef:Mijn antwoord was volledig goed. Kinderopvanginstellingen geven ook de uren en tarieven door aan de belastingdienst. Ik heb nog nooit de jaaropgave hoeven in te zenden omdat het kindercentrum de opvanggegevens doorgeeft. De landelijke registratienummers van kinderopvanginstellingen zijn reeds lang bekend bij de de belastingdienst, anders kan je het niet eens aanvragen/wijzigen. Ook als KOT rechtstreeks aan de KOI wordt overgemaakt, zal de ouder/verzorger een deel van de kosten aan de KOI moeten betalen want je krijgt nooit 100% vergoed. Betalingsachterstanden zijn dan nog steeds mogelijk, fraude ook want ook kinderopvanginstellingen nemen steeds vaker een loopje met de werkelijkheid.

Neen, was niet volledig goed opdat niet alle KDV's de uren en tarieven doorgeven aan de BL. Dat jij nog nooit de jaaropgave hebt hoeven in te sturen wil natuurlijk niet zeggen dat niet zo is.

Ik moest weer wel de jaaropgave opsturen. Sinds dit jaar is de aangifte grotendeels reeds ingevuld.

De BL vraagt om de LRN nummers te controleren opdat gedurende een jaar een ouder van KDV kan wijzigen, van soort opvang kan wijzigen ( Van KDV naar BSO bv ) net zoals met een reguliere aangifte vraagt de BL om de vooraf ingevulde info te controleren en wijzigen waar nodig.

Ja logisch dat een ouder altijd moet "bijbetalen" als de KOT aan KOI wordt overgemaakt ipv ouder. Betalingsachterstanden ontstaan mede doordat ouders de automatische incasso's storneren opdat nu ff niet uitkomt. Dan is het aan het KDV welk incassobeleid deze voeren dat dit niet de spuigaten uitloopt en ze over de kop gaan want de lasten gaan wel door voor een KDV.

Ik heb geen ervaringen met KDV's welke een loopje nemen met de werkelijkheid, wel met gastoudergezinnen.

Wat TS moet doen is asap de openstaande schuld betalen zodat deze een juiste jaaropgave krijgt voor de BL.

zalmmetwijn

Teunbosseman schreef:
zalmmetwijn schreef:Mijn antwoord was volledig goed. Kinderopvanginstellingen geven ook de uren en tarieven door aan de belastingdienst. Ik heb nog nooit de jaaropgave hoeven in te zenden omdat het kindercentrum de opvanggegevens doorgeeft. De landelijke registratienummers van kinderopvanginstellingen zijn reeds lang bekend bij de de belastingdienst, anders kan je het niet eens aanvragen/wijzigen. Ook als KOT rechtstreeks aan de KOI wordt overgemaakt, zal de ouder/verzorger een deel van de kosten aan de KOI moeten betalen want je krijgt nooit 100% vergoed. Betalingsachterstanden zijn dan nog steeds mogelijk, fraude ook want ook kinderopvanginstellingen nemen steeds vaker een loopje met de werkelijkheid.

Neen, was niet volledig goed opdat niet alle KDV's de uren en tarieven doorgeven aan de BL. Dat jij nog nooit de jaaropgave hebt hoeven in te sturen wil natuurlijk niet zeggen dat niet zo is.

Ik moest weer wel de jaaropgave opsturen. Sinds dit jaar is de aangifte grotendeels reeds ingevuld.

De BL vraagt om de LRN nummers te controleren opdat gedurende een jaar een ouder van KDV kan wijzigen, van soort opvang kan wijzigen ( Van KDV naar BSO bv ) net zoals met een reguliere aangifte vraagt de BL om de vooraf ingevulde info te controleren en wijzigen waar nodig.

Ja logisch dat een ouder altijd moet "bijbetalen" als de KOT aan KOI wordt overgemaakt ipv ouder. Betalingsachterstanden ontstaan mede doordat ouders de automatische incasso's storneren opdat nu ff niet uitkomt. Dan is het aan het KDV welk incassobeleid deze voeren dat dit niet de spuigaten uitloopt en ze over de kop gaan want de lasten gaan wel door voor een KDV.

Ik heb geen ervaringen met KDV's welke een loopje nemen met de werkelijkheid, wel met gastoudergezinnen.

Wat TS moet doen is asap de openstaande schuld betalen zodat deze een juiste jaaropgave krijgt voor de BL.
Mijn antwoord begon met "de meeste", dat betekent dus niet allemaal. Er zijn veel gastouderbureaus die een loopje hebben genomen met de werkelijkheid, al dan niet samen met vraagouders/gastouders, ook zijn er kindercentra die mensen proberen aan te trekken door "gratis" opvang aan te bieden. TS heeft een juiste jaaropgave ontvangen, alleen staat erop dat er een termijn nog openstaat.

Teunbosseman
Contacteer:

zalmmetwijn schreef:Mijn antwoord begon met "de meeste", dat betekent dus niet allemaal. Er zijn veel gastouderbureaus die een loopje hebben genomen met de werkelijkheid, al dan niet samen met vraagouders/gastouders, ook zijn er kindercentra die mensen proberen aan te trekken door "gratis" opvang aan te bieden. TS heeft een juiste jaaropgave ontvangen, alleen staat erop dat er een termijn nog openstaat.

Dat klopt. Maar tis niet verplicht dat een KDV het aantal uren en tarieven doorgeeft.

Wat is er mis als KDV gratis opvang biedt ? Das geen fraude maar inderdaad klanten werving. Mag toch aannemen dat een ouder wel begrijpt dat de opvang dan gratis mag zijn maar je daar geen KOT over vangt.

TS heeft een jaaropgave ontvangen waar de BL zijn vraagtekens kan bij hebben en dat is de vraag van TS.
TS moet dus asap de laatste termijn betalen en een herziene jaaropgave vragen om de eventuele vraagtekens van de BL te voorkomen.

zalmmetwijn

Teunbosseman schreef:

Dat klopt. Maar tis niet verplicht dat een KDV het aantal uren en tarieven doorgeeft.

Wat is er mis als KDV gratis opvang biedt ? Das geen fraude maar inderdaad klanten werving. Mag toch aannemen dat een ouder wel begrijpt dat de opvang dan gratis mag zijn maar je daar geen KOT over vangt.

TS heeft een jaaropgave ontvangen waar de BL zijn vraagtekens kan bij hebben en dat is de vraag van TS.
TS moet dus asap de laatste termijn betalen en een herziene jaaropgave vragen om de eventuele vraagtekens van de BL te voorkomen.
Artikel 18 awir met artikel 1a uitvoeringsbesluit Awir regelt de verplichting. Dit nog los van alle administratieve rompslomp en kosten die het opvragen van de gegevens bij de aanvrager met zich meebrengt.

Gratis opvang betekent dat de aanvrager geen eigen kosten betaalt. (zo werd het door kindercentra gepresenteerd) Als je geen eigen bijdrage betaalt is er geen recht op KOT. Het forum staat vol met draadjes over de problemen die dat oplevert.

Teunbosseman
Contacteer:

zalmmetwijn schreef:
Teunbosseman schreef:

Artikel 18 awir met artikel 1a uitvoeringsbesluit Awir regelt de verplichting. Dit nog los van alle administratieve rompslomp en kosten die het opvragen van de gegevens bij de aanvrager met zich meebrengt.

Gratis opvang betekent dat de aanvrager geen eigen kosten betaalt. (zo werd het door kindercentra gepresenteerd) Als je geen eigen bijdrage betaalt is er geen recht op KOT. Het forum staat vol met draadjes over de problemen die dat oplevert.

Ik kan de verplichting niet vinden in de door jou genoemde artikel. Of google moet mij andere links laten zien.

Euh, ik weet wel wat gratis opvang betekend, heb er destijds ook gebruik van gemaakt maar je kan toch op je vingers natellen dat je daar dan geen KOT over krijgt ? Als dat verder problemen oplevert dan is dat toch aan de ouders zelf te danken.

Ik werd zelfs nog door KDV ingelicht dat ik bij aanvraag KOT dit pas moest laten ingaan zodra de betaalde opvang inging.

Maar ik blijf erbij dat zodra TS de laatste betaling heeft gedaan deze een herziene jaaropgave moet krijgen met de afgenomen uren en betaalde bedrag.

zalmmetwijn

Tja, het staat er toch echt.

TS reageert niet, het is onduidelijk hoe de situatie is en wat de afspraken zijn die
er eventueel gemaakt zijn. Voor de verwerking van de jaaropgave maakt het waarschijnlijk niet uit.

Teunbosseman
Contacteer:

zalmmetwijn schreef:Tja, het staat er toch echt.

TS reageert niet, het is onduidelijk hoe de situatie is en wat de afspraken zijn die
er eventueel gemaakt zijn. Voor de verwerking van de jaaropgave maakt het waarschijnlijk niet uit.

Tsjonge, misschien wil je de moeite nemen om de link neer te zetten ?

Inderdaad is het stil aan de kant van TS.

Het is juist die verwerking van de jaaropgave waar TS een vraag over heeft.
Mij lijkt dat als de openstaande post aan KDV is betaald TS een herziene jaaropgave dient te krijgen zodat er geen misverstanden bij de BL kunnen ontstaan.

zalmmetwijn

Nou, de tekst dan maar.

Artikel 1a. Informatieverstrekking aan de Belastingdienst/Toeslagen
1.
Aan de Belastingdienst/Toeslagen worden desgevraagd door de hierna aangewezen natuurlijke personen, rechtspersonen en instellingen de volgende gegevens verstrekt die van belang kunnen zijn voor de uitvoering van de wet:
a. voor zover het de toekenning van huurtoeslagen betreft: door de verhuurder, gegevens inzake het huurcontract, waaronder in elk geval begrepen de huurprijs van de woning;
b. voor zover het de toekenning van kinderopvangtoeslagen betreft:
1°. door het kindercentrum of het gastouderbureau: de gegevens of inlichtingen over de gegevens, bedoeld in artikel 11, eerste lid, onderdeel b, van de Regeling Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen;
2°. door de gastouder: gegevens inzake het kinderopvangcontract, waaronder in elk geval begrepen de uurprijs voor de kinderopvang en het aantal kinderen en uren waarvoor kinderopvang wordt genoten;
c. voor zover het de toekenning van zorgtoeslagen betreft: door de zorgverzekeraar, bedoeld in artikel 1, onderdeel b, van de Zorgverzekeringswet, gegevens inzake de zorgverzekering.

Alles is gericht op massale verwerking.

Een herziene jaaropgave heeft volgens mij weinig zin omdat de eerder genoemde termijn van twee maanden reeds is verstreken.

Teunbosseman
Contacteer:

zalmmetwijn schreef:Nou, de tekst dan maar.

Artikel 1a. Informatieverstrekking aan de Belastingdienst/Toeslagen
1.
Aan de Belastingdienst/Toeslagen worden desgevraagd door de hierna aangewezen natuurlijke personen, rechtspersonen en instellingen de volgende gegevens verstrekt die van belang kunnen zijn voor de uitvoering van de wet:
a. voor zover het de toekenning van huurtoeslagen betreft: door de verhuurder, gegevens inzake het huurcontract, waaronder in elk geval begrepen de huurprijs van de woning;
b. voor zover het de toekenning van kinderopvangtoeslagen betreft:
1°. door het kindercentrum of het gastouderbureau: de gegevens of inlichtingen over de gegevens, bedoeld in artikel 11, eerste lid, onderdeel b, van de Regeling Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen;
2°. door de gastouder: gegevens inzake het kinderopvangcontract, waaronder in elk geval begrepen de uurprijs voor de kinderopvang en het aantal kinderen en uren waarvoor kinderopvang wordt genoten;
c. voor zover het de toekenning van zorgtoeslagen betreft: door de zorgverzekeraar, bedoeld in artikel 1, onderdeel b, van de Zorgverzekeringswet, gegevens inzake de zorgverzekering.

Alles is gericht op massale verwerking.

Een herziene jaaropgave heeft volgens mij weinig zin omdat de eerder genoemde termijn van twee maanden reeds is verstreken.

Dank.

Maar ik kan uit deze tekst niet leiden dat een KDV verplicht is dat deze uren en tarieven doorgeeft. Dat diverse dat doen zal best maar ik weet van 2 dat deze dat niet doen en hier ook nog nooit problemen mee hebben gehad.

Anyway, de vraag van TS was of deze problemen kon verwachten met de BL ivm vermelding dat er nog 1 termijn open stond. Ik vermoed van wel en om eventuele problemen te voorkomen zou de laatste termijn asap voldaan moeten worden en om een herziene jaaropgave waar de melding van de openstaande post niet op staat gevraagd moeten worden.

Wellicht dat TS ( als deze nog wat laat horen ) ook contact kan opnemen met de BL en situatie kan uitleggen.

k2p

Ongelezen bericht door k2p »

Uitkijken! De belastingdienst kan (noem het steekproefsgewijs) vragen om betaalbewijzen. En als deze niet stroken met de jaaropgaven, moet je het gehele jaar terugbetalen. De bedragen moeten ten tijde van de opvang betaald zijn of vlak daarna. Hier is jurisprudentie over.

Dus het volledige bedrag op de jaaropgave 2014, moet uiterlijk in januari 2015 (heel misschien nog februari 2015) zijn afbetaald. En anders moet je de belastingdienst (schriftelijk) hebben geïnformeerd.

Gesloten