LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kostganger en huurtoeslag/subsidie

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
studentenvragen

Kostganger en huurtoeslag/subsidie

Ongelezen bericht door studentenvragen »

Het antwoord op mijn vraag heb ik nog niet direct kunnen vinden, ben hier al een aantal uur naar op zoek maar tevergeefs. Wellicht dat ik hier geholpen kan worden.

Een goede vriend van me gaat vanaf aanstaande zomer een appartement huren. Dit wordt particulier gedaan en niet via de woningstichting. De reden hiervan is als volgt: Tot zijn 18e heeft deze persoon in Nederland gewoond, daarna is deze met zijn ouders naar België verhuist (Hij woont zo ongeveer op de grens met Nederland). Omdat hij nu de belgische nationaliteit heeft kan hij zich niet inschrijven bij de Nederlandse woningstichtingen. Zodra hij zijn plan doorzet zal hij echter de Nederlandse nationaliteit weer aannemen. Belangrijk puntje hierbij: Op moment van overgang is deze persoon 23 jaar.

Daarnaast is deze persoon momenteel en ook in de toekomst werkend binnen Nederland (Eigen Holding met daarin twee BV's) en met een hiervan op vaste basis ingehuurd door een ander Nederlands bedrijf. Tevens bezit hij in het bedrijf dat hem inhuurt enkele aandelen.

We hebben een tijd terug het idee opgevat om samen een appartement te betrekken als goede vrienden onder elkaar. We kunnen door de situatie hierboven dan particulier huren en daarmee om het puntensysteem van de woningstichting heen.

De financiële situatie
Met het werk dat deze persoon doet verdiend deze op jaarbasis meer dan €20.000. Het precieze bedrag weet ik niet, maar ik ben er zo goed als volledig zeker van dat dit meer dan €20.000 is.

Zelf volg ik op dit moment een studie, welke op het moment van toepassing nog 2 tot 2,5 jaar zal duren om af te ronden, dit is een voltijd opleiding (€1680 per jaar). Tevens ben ik op het moment van toepassing 23 jaar. Mijn eigen geschatte maximale inkomen komend jaar zal om en nabij de 10.000 euro liggen. Dit moet gegenereerd worden uit een in januari op te zetten eenmanszaak. Doordat ik naast school veel tijd heb om te werken kan ik hoogstwaarschijnlijk (niet volledig zeker) aan het urencriterium van 1225 uur per jaar binnen mijn eigen onderneming komen (op basis van 48 werk weken per jaar, werken á 3 tot 4 uur per dag). Hierdoor kan ik dan het eerste jaar die 10.000 euro vrij van belasting verdienen.

Het probleem
Mocht ik dit urencriterium niet halen, moet ik het volledige bedrag aan belasting betalen. We kijken hier dan naar 33,45% (Box 1, schijf 1) + 19% (BTW) + 5.1% (Zorgverzekeringswet) = 57.55% belasting aan. Als we hierbij uit gaan van €10000 aan inkomsten op jaarbasis, blijf hierna nog €4250 euro over op jaarbasis. Wanneer we dit gaan verdelen over 12 maanden blijft er het volgende bedrag per maand over: € 354,17.

We hebben de volgende vaste kosten per maand gerekend:
Kale huur: € 500
Servicekosten: € 50
Tv, internet en vaste telefoonlijn: € 61
Eten en drinken voor 2 pers: € 280
Water voor 2 pers: € 25
Gas en licht: € 120
Gemeentelijke heffingen: € 65
Extra kosten bijv delta: € 10

Als we dit bij elkaar optellen komen we uit op € 1111 op maanbasis. Gedeeld door twee komt dit neer op € 555 per man per maand.

Voor mijzelf komt hier dan maandelijks nog het volgende bij:
- Schoolgeld: € 165
- Telefoonrekening: € 37
- Zorgverzekering: € 70 (na aftrek van zorgtoeslag, heb persoonlijk een dure zorg verzk. ivm medische benodigdheden)
- Kosten zakelijke rekening: € 10
- Kosten zakelijke: € 25
- Kleding, wasmiddel etc: € 100

Bij elkaar nog eens € 407 euro. Wanneer ik dan de twee bedragen bij elkaar optel kom ik uit op een totale kosten post voor mij persoonlijk van € 962 op maandbasis. Dit is een behoorlijk bedrag voor een student.

Uiteraard ben ik dan uitwonend en kan ik van dit bedrag dan weer € 266 aan uitwonende studiefinanciering aftrekken, waardoor er nog €696 per maand overblijft. Als ik hier dan ook de maximale inkomsten bij het niet halen van het urencriterium vanaf haal (€ 354,17) blijft het volgende bedrag over €341 euro per maand.

In deze situatie zou ik er dan voor kunnen kiezen om wat te gaan lenen bij bijvoorbeeld de DUO(IB)-groep, echter ben ik hier zelf niet kapot van. Ik zou m'n werktempo op kunnen schroeven en daardoor meer per maand kunnen gaan verdienen. Ik wil echter wel onder de norm blijven en niet mijn studiefinanciering en daarmee ook mijn OV-chipkaart (bij verlies de grootste maandelijkse kostenpost) verliezen. Het verdiende bedrag per maand kan dan uiterlijk ± €450 per maand worden (met belasting van het niet behaalde urencriterium).

Zelfs in dit laatste geval laat dit nog een bedrag over van €241 euro per maand wat er te kort is.

De oplossing/het echte probleem.
Dit probleem zou simpelweg op te lossen zijn met huurtoeslag, hiervoor kom ik persoonlijk zelf wel in aanmerking door de lage inkomsten. Echter doemt hier het echte probleem op. Aangezien je er samen woont en samen alles doet ben je elkaars toeslagpartner. Als het belastbaar inkomen van beiden (welke hierboven genoemd zijn) bij elkaar optellen komen we hiermee boven de gestelde norm van €29.000 per jaar (Dit doordat deze vriend zo goed verdiend). Hiermee vervalt mijn recht op huurtoeslag en zou ik worden gedwongen om te lenen, waarvan ik eerder al gezegd heb dat ik daar niet kapot van ben.

Een mogelijke oplossing
Deze vriend huurt het volledige appartement voor zichzelf, ik kom hier dan bij als kostganger. Ik kan dan nog steeds uitwonende studiefinanciering aanvragen (DIt heb ik nagevraagd bij DUO(IB)-groep). Aangezien ik met dan in de desbetreffende stad in zal moeten schrijven en daarmee op een ander adres sta als het adres van mijn ouders.

Ik zou hem dan kost en inwoning betalen. Ik betaal deze dan aan hem voor een kamer en het gebruik van de douche etc. We krijgen op dat moment een commerciële situatie waardoor we niet meer elkaars financieel/toeslagpartner zijn. En hiermee de grens van €29.000 voor mij niet meer bereikt word.

Mijn uiteindelijke vragen
# Kan ik als kostganger zelf nog huurtoeslag aanvragen waardoor het bedrag per maand voor mij prima haalbaar word?
# Zo ja, kan ik dat dan ook als hij zelf de grens van €29.000 per jaar al haalt?
# Kan hij zelf huurtoeslag aanvragen als hij onder de €29.000 per jaar blijft en hierdoor bijv de prijs van mijn kostgangerschap verlagen?
# Is het mogelijk dat we beiden ieder huurtoeslag aanvragen als we allebei per persoon onder deze grens van €29.000 per jaar blijven?
# Van een onderhuur weet ik dat het niet in elke huurappartement is toegestaan, maar ik neem aan dat een kostganger hier buiten valt?
# Moet hij in dit geval nog belasting betalen over het geld dat ik hem als kostganger betaal?

Wellicht is het gehele voorhaal wat aan deze vragen vooraf is gegaan wat lang, maar aangezien het hier een bijzondere situatie betreft lijken me deze gegevens wel nodig voor een zo optimaal mogelijk antwoord. Ik heb deze tot op heden niet kunnen vinden en hoop dan ook dat iemand me hier meer duidelijkheid over kan bieden.
Laatst gewijzigd door studentenvragen op 10 dec 2010 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.

bianca82

Re: Kostganger en huurtoeslag/subsidie

Ongelezen bericht door bianca82 »

pff wat een lap tekst...

als ik t goed begrijp is het particulier huren... ik dacht altijd dat huursubsidie/toeslag dan niet werd gegeven?

vraag het anders na voor de zekerheid bij het gratis nummer van de belastingdienst.

studentenvragen

Ongelezen bericht door studentenvragen »

bianca82 schreef:pff wat een lap tekst...
als ik t goed begrijp is het particulier huren... ik dacht altijd dat huursubsidie/toeslag dan niet werd gegeven?
vraag het anders na voor de zekerheid bij het gratis nummer van de belastingdienst.
Die heb zo gemaakt om alle factoren mee te kunnen pakken, zodat ik straks niet juich en voor een plotselinge verassing kom te staan, begrijp uiteraard wel dat het wat vervelend kan zijn om te lezen.

Wat betreft particulier huren, daar kun je gewoon de subsidie en toeslag voor aanvragen. Vandaar mijn verdere specifieke vragen in de post hierboven.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

1) Kan ik als kostganger zelf nog huurtoeslag aanvragen waardoor het bedrag per maand voor mij prima haalbaar word?
2) Zo ja, kan ik dat dan ook als hij zelf de grens van €29.000 per jaar al haalt?
3) Kan hij zelf huurtoeslag aanvragen als hij onder de €29.000 per jaar blijft en hierdoor bijv de prijs van mijn kostgangerschap verlagen?
4) Is het mogelijk dat we beiden ieder huurtoeslag aanvragen als we allebei per persoon onder deze grens van €29.000 per jaar blijven?
5) Van een onderhuur weet ik dat het niet in elke huurappartement is toegestaan, maar ik neem aan dat een kostganger hier buiten valt?
6) Moet hij in dit geval nog belasting betalen over het geld dat ik hem als kostganger betaal?
1) voor huurtoeslag is het een vereiste dat je een zelfstandige woning hebt met een eigen voordeur, keuken, douche enzovoorts. Als je inwoont heb je dat niet, dus je kunt ook geen huurtoeslag aanvragen
2) zie antwoord op 1)
3) als het goed is kan de hoofdbewoner wel huurtoeslag aanvragen. Het beste kan hij even een proefberekening maken bij de belastingdienst, afdeling toeslagen. Dan weet hij het precies.
4) nee, zie 1)
5) ik neem aan dat voor beiden de regels hetzelfde zijn. Gewoon toestemming vragen, dat is de enige manier om het zeker te weten.
6) geen idee.

fisbel

Ongelezen bericht door fisbel »

Toegevoegd: Met excuses aan witte angora - crossposting. Ik zie dat onze antwoorden echter aardig overeenkomen.
==================================================
U haalt er een heleboel zaken bij die voor een eventuele aanvraag huurtoeslag er absoluut niet toe doen bijvoorbeeld het uitgebreide kostenplaatje tav uw probleem om rond te komen. Nu uw vragen:

--------------------------------------------------------------------------------------
# Kan ik als kostganger zelf nog huurtoeslag aanvragen waardoor het bedrag per maand voor mij prima haalbaar word?
Nee, u krijgt als kostganger geen huurtoeslag. Uw vriend mogelijk wel, mits minder verdienend dan € 21625 - bij gescheiden huishouding. Als er sprake is van een gezamenlijke huishouding is er een aanvrager en een toeslagpartner en zal het gezamenlijk inkomen te hoog uitkomen.

# Zo ja, kan ik dat dan ook als hij zelf de grens van €29.000 per jaar al haalt?
Niet van toepassing. Of bedoelt u dat u de aanvrager wordt en uw vriend de onderhuurder / kostganger?

# Kan hij zelf huurtoeslag aanvragen als hij onder de €29.000 per jaar blijft en hierdoor bijv de prijs van mijn kostgangerschap verlagen?
Nee, die grens is bij een huurtoeslag voor een alleenstaande € 21625 (jaar 2011)

# Is het mogelijk dat we beiden ieder huurtoeslag aanvragen als we allebei per persoon onder deze grens van €29.000 per jaar blijven?
Nee

# Van een onderhuur weet ik dat het niet in elke huurappartement is toegestaan, maar ik neem aan dat een kostganger hier buiten valt?
De verhuurder van het appartement zal toestemming moeten geven voor onderhuur. Meestal wordt deze toestemming niet gevraagd, omdat de kans zeer groot is dat onderhuur niet wordt toegestaan. Als er geen narigheid is (huur wordt keurig op tijd betaald) zal onderhuur meestal geen problemen geven.
NB: als de aanvrager een verzamelinkomen heeft lager dan € 21625 en en als er sprake is van een gescheiden huishouding, is huurtoeslag mogelijk. Er dient een schriftelijk contract te zijn opgesteld tussen de huurder van de woning en de onderhuurder cq kostganger. Zie voor een uitgebreider antwoord het item hieronder: Huurtoeslag met huisgenoot met gescheiden huishouding.

# Moet hij in dit geval nog belasting betalen over het geld dat ik hem als kostganger betaal?
Nee. Tevens wordt de grondslag voor de huurtoeslag sinds 2010 niet meer met 25% gekort. Zie eveneens het reeds aangehaalde item. http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 74&t=89299

Samenvattend:
met gezamenlijke huishouding zal uw beider inkomen te hoog uitkomen voor huurtoeslag. Als uw vriend de aanvrager zou worden van de huurtoeslag (met gescheiden huishouding en u als kostganger) zal zijn inkomen waarschijnlijk eveneens te hoog uitkomen.
Resteert: u als huurder cq aanvrager van de huurtoeslag met gescheiden huishouding en uw vriend als onderhuurder (....)??? De verhuurder zal echter mogelijk niet willen verhuren op basis van uw (lage) inkomen.

Gesloten