LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] KOT 2008! Wat een bureaucratie!

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Tweety78

KOT 2008! Wat een bureaucratie!

Ongelezen bericht door Tweety78 »

Vorig jaar november bericht gekregen dat ik over 2008 de KOT terug moet betalen omdat er geen inkomensgegevens van ons bekend zijn. Raar...we hebben toch over dat jaar ook gewoon belastingaangifte gedaan? Maar goed...bezwaar ingediend en onze jaaropgaven meegestuurd. 1 december bevestiging per brief ontvangen dat ons bezwaar in behandeling is en dat we het bedrag niet hoeven te betalen totdat er een uitspraak is gedaan. In januari ontvangen we nogmaals een terugvordering. Meteen gebeld...we worden binnen 3 werkdagen teruggebeld. Niet dus. Intussen ontvangen we een aanmaning. Weer gebeld...we wordne binnen 10 dagen teruggebeld. Niet dus. Ik bel nogmaals. Ons wordt verteld dat de belastingdienst niet meer terug belt. Er zal een bericht gaan naar de afdeling dat ze de vordering van het bedrag stop moeten zetten. Intussen wordt het bedrag verrekend met onze maandelijkse voorlopig teruggaaf. Ik bel weer op. Ik word binnen 3 dagen gebeld...nog niets.....

Dit is toch om gek van te worden!!!Waar halen ze de brutaliteit om zonder kennisgeving onterecht geld af te houden! Leuker kunnen ze het niet maken , maar makkelijker zeker niet! Je wordt hier toch radeloos van! Wat adviseren jullie mij. Moet ik tekeer gaan aan de telefoon en eisen dat ik iemand spreek die bevoegdheid heeft om meteen aan te passen?

zwabbertje

Re: KOT 2008! Wat een bureaucratie!

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Tekeer gaan aan de telefoon zal je zeker niet helpen.

Advies: bel met Bureau Nationale ombudsman 0800 - 33 55555, deze klacht is daar niet onbekend. Mogelijk kunnen zij met een snelle interventie de zaak vlottrekken. Succes!

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

Intussen wordt het bedrag verrekend met onze maandelijkse voorlopig teruggaaf.

In mijn ogen is dit machtsmisbruik. Een soort van tong uitsteken 'puh, omdat wij dit kunnen, doen we dit en daar kunt u toch lekker niks aan doen.'
(En dat u daardoor wellicht in de financiële problemen komt, interesseert ons geen ene moer).

Volkomen in tegenstrijd met:

1 december bevestiging per brief ontvangen dat ons bezwaar in behandeling is en dat we het bedrag niet hoeven te betalen totdat er een uitspraak is gedaan

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

[off-topic] Grappig he: heel veel mensen, ook op dit forum, pleiten voor terugdraaien van privatisering zodat de overheid weer de regie krijgt over voormalige staatsbedrijven. De belastingdienst, en hun manier van werken, is een typisch voorbeeld van een staatsbedrijf.

Als je nu een probleem hebt met een energiebedrijf, dan zeg je je contract op en ga je naar een andere leverancier. Als dat weer in handen van de overheid zou komen wordt je er net zo afhankelijk van als dat we nu van de belastingdienst zijn.

zwabbertje

En ook grappig: veel mensen dichten de instanties emoties (van henzelf? projectie?) toe
Jolijn schreef: In mijn ogen is dit machtsmisbruik. Een soort van tong uitsteken 'puh, omdat wij dit kunnen, doen we dit en daar kunt u toch lekker niks aan doen.'
(En dat u daardoor wellicht in de financiële problemen komt, interesseert ons geen ene moer).
Helaas, er is zelden nog iemand/een persoon die naar dossiers kijkt. En dat er regelmatig iets fout gaat in de afstemming van processen is zeker niet leuk maar niet iets om in het persoonlijke te trekken.

Species8472

Ongelezen bericht door Species8472 »

Jolijn schreef:Intussen wordt het bedrag verrekend met onze maandelijkse voorlopig teruggaaf.

In mijn ogen is dit machtsmisbruik. Een soort van tong uitsteken 'puh, omdat wij dit kunnen, doen we dit en daar kunt u toch lekker niks aan doen.'

1 december bevestiging per brief ontvangen dat ons bezwaar in behandeling is en dat we het bedrag niet hoeven te betalen totdat er een uitspraak is gedaan
Het heeft geen enkele zin om met zulke ogen tegen instanties aan te kijken.

Wat voor werk doe je eigenlijk, waarschijnlijk niet iets waar je met mensen te maken hebt... of iets voor mensen hoeft te betekenen, want dan zou je kunnen weten dat er "fouten" kunnen optreden/gemaakt kunnen worden.

Het geval van de topicstarter is zeer spijtig en het zal ergens niet goed worden opgepakt (de telefonist(e)) kan daar weinig aan doen behalve de meldingen doorgeven naar de afdeling die wel die "druk" op de knop kunnen geven. In zo'n geval is tekeer gaan helemaal de foute instelling. Je moet een ingang proberen te vinden dat het goed opgepakt gaat worden. Dit kan erg lastig zijn bij grote instanties en je moet soms ook maar net mazzel hebben met de juiste telefonist(e).

Aan dit verhaal te lezen (het is 2 tot 3 keer niet goed opgepakt) ben ik bang dat de enige (snelle) oplossing is om telefonisch een klacht in te dienen (vraag om een leidinggevende) bij de belastingtelefoon zelf of via de ombudsman.

En als er een volgende keer gebeld gaat/moet worden, herhaal voor jezelf met de telefonist(e) de afspraken die gemaakt zijn en noteer goed welke termijnen daar voor staan en noteer ook of je in betreffende termijn teruggebeld gaat worden of dat je schriftelijk geïnformeerd gaat worden.

Ik snap het trouwens niet, nu ik het nogmaals doorlees, dat het zo fout heeft kunnen gaan, bij de eerste telefoontje had de invordering al stop gezet kunnen worden door de telefonist(e) zelf (of met een doorverbinding) zoals het verhaal van de topicstarter er nu staat, dan zou er ook niet verrekend worden met de VA. Er mist iets in het verhaal qua gebeurtenissen (of er is nog ietwat meer aan de hand wat niet verteld is door de topicstarter) want dat er tot 2 a 3 keer een fout wordt gemaakt door de telefonist(e), dat lijkt mij sterk. Bel anders eens op met 0800-0543 met de openingszin: ik heb een invordering ondanks bezwaar, en leg het verhaal nogmaals uit. Afhankelijk van wat er dan gebeurd overwegen om telefonisch een klacht in te dienen.

Jolijn

Species8472 schreef:
Jolijn schreef:Intussen wordt het bedrag verrekend met onze maandelijkse voorlopig teruggaaf.

Het heeft geen enkele zin om met zulke ogen tegen instanties aan te kijken.

Wat voor werk doe je eigenlijk, waarschijnlijk niet iets waar je met mensen te maken hebt... of iets voor mensen hoeft te betekenen, want dan zou je kunnen weten dat er "fouten" kunnen optreden/gemaakt kunnen worden.

Ik werk voor en met mensen. :) Fouten worden gemaakt, er wordt voor verontschuldigd en ze worden rechtgezet.

Het geval van de topicstarter is zeer spijtig en het zal ergens niet goed worden opgepakt (de telefonist(e)) kan daar weinig aan doen behalve de meldingen doorgeven naar de afdeling die wel die "druk" op de knop kunnen geven. In zo'n geval is tekeer gaan helemaal de foute instelling. Je moet een ingang proberen te vinden dat het goed opgepakt gaat worden. Dit kan erg lastig zijn bij grote instanties en je moet soms ook maar net mazzel hebben met de juiste telefonist(e).

Aan dit verhaal te lezen (het is 2 tot 3 keer niet goed opgepakt) ben ik bang dat de enige (snelle) oplossing is om telefonisch een klacht in te dienen (vraag om een leidinggevende) bij de belastingtelefoon zelf of via de ombudsman.

Over de manier van aanpak heb ik me niet uitgelaten

En als er een volgende keer gebeld gaat/moet worden, herhaal voor jezelf met de telefonist(e) de afspraken die gemaakt zijn en noteer goed welke termijnen daar voor staan en noteer ook of je in betreffende termijn teruggebeld gaat worden of dat je schriftelijk geïnformeerd gaat worden.

Ik snap het trouwens niet, nu ik het nogmaals doorlees, dat het zo fout heeft kunnen gaan, bij de eerste telefoontje had de invordering al stop gezet kunnen worden door de telefonist(e) zelf (of met een doorverbinding) zoals het verhaal van de topicstarter er nu staat, dan zou er ook niet verrekend worden met de VA. Er mist iets in het verhaal qua gebeurtenissen (of er is nog ietwat meer aan de hand wat niet verteld is door de topicstarter) want dat er tot 2 a 3 keer een fout wordt gemaakt door de telefonist(e), dat lijkt mij sterk. Bel anders eens op met 0800-0543 met de openingszin: ik heb een invordering ondanks bezwaar, en leg het verhaal nogmaals uit. Afhankelijk van wat er dan gebeurd overwegen om telefonisch een klacht in te dienen.
Fout op fout, vlgs Zwabbertje eigenlijk niet door een persoon die naar een dossier kijkt, maar door het afstemmen van processen. D'r zal toch ergens nog wel een mens tussen zitten?

Er werden, meende ik pas te horen bij 't journaal, extra mensen in dienst genomen om de vele bezwaarschriften te behandelen.

Ik zou zeggen, houd ze na die afhandeling nog een tijdje, om dossiers te bekijken en vele bezwaarschriften te voorkomen.
Je zit nl direct aan de portemonnee van mensen, fouten die gemaakt worden zijn niet van invloed op het salaris vh personeel ( en zo hoort het ook) maar besef wel wat je bij een ander kunt aanrichten.

zwabbertje

Ja hoor, er werken nog steeds zo'n 30.000 mensen bij de belastingdienst dus die mensen zitten er ook wel. Echter, die doen niet anders dan uitvoering geven aan de richtlijnen van het ministerie.
Daarnaast is er geen of een gebrekkige afstemming tussen de processen van bijvoorbeeld toeslagen en die van invordering. Daarom blijft dit keer op keer fout gaan.
Vanwege de grote hoeveelheid bezwaarschriften duurt de afhandeling ook veel te lang en worden wettelijke termijnen overschreden. In dat geval kun je de belastingdienst in gebreke stellen en nog een termijn van twee weken gunnen om alsnog een beslissing te nemen. De volgende stap is dan naar de rechtbank. Als je beroep instelt tegen het uitblijven van een beslissing wordt het bezwaarschrift vaak wel met voorrang behandeld.
Kortom: bestrijdt hetgeen fout gaat met de handvatten die wettelijk gezien voorhanden zijn maar vraag je niet af of Pietje X die bij de belastingdienst werkt zich wel realiseert dat iemand in de problemen kan komen doordat de afhandeling van bezwaar of klacht of het oplossen van problemen in processen te lang duurt.

Jolijn

"Leuker kunnen we het niet maken, wel menselijker".

Tweety78

Ongelezen bericht door Tweety78 »

Bedankt voor jullie reacties!

Ik ga denk ik een klachtenbrief schrijven en als dat niet helpt, contact opnemen met de ombudsman. Wel jammer dat dit me zoveel frustraties oplevert en ik diegene moet zijn die tijd vrij moet maken om te bellen en een brief op te stellen, terwijl zij in de fout zijn gegaan. Hier kan ik niet tegen!

Maar ja, eerst maar beginnen met het indienden van een klacht. En ik zei inderdaad wel "tekeer gaan aan de telefoon", maar dat was puur uit emotie. Dat zou ik iik niet doen en tot nu toe ben ik ook altjid netjes gebleven. Maar volgens mijn man zou ik wel wat strenger mogen zijn. Maar goed, aan de andere kant kunnen de mensen aan de telefoon er ook niets aan doen.

zalmmetwijn

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

in dit geval is er verzuimd om bij ontvangst van het bezwaar een code in één van de systemen te plaatsen. Een bezoek aan het belastingkantoor waar je onder valt kan dit oplossen. Zij zijn, althans op papier, verantwoordelijk voor de invordering van toeslagen. Daarnaast verzorgen zij de uitbetaling van de voorlopige teruggave.

kika67

Ongelezen bericht door kika67 »

Beste tweety,

Ik had eenzelfde ervaring. Ik heb ze in gebreke gesteld, uiteindelijk een klacht ingediend en de ook via de ombudsman.

Toen ineens kreeg ik wel een reactie. Ik ben in het gelijk gesteld, brief van de directeur en ik heb ook nog wettelijke rente en een schadeloosstelling ontvangen.
Was een leuk bedrag :mrgreen:

In gebreke stelling loopt via dienst Toeslagen Utrecht. De klacht kun je gewoon naar Heerlen sturen.

Gesloten