Dag iedereen,
Ik heb moeite met het opgeven van mijn eigen woning in de belastingaangifte over 2013.
Laat ik eerst even de situatie schetsen:
Ik heb in 2010 met mijn, nu ex-, vrouw een woning gekocht. Helaas is dat huwelijk in 2011 gestrand en ben ik sinds april 2012 officieel gescheiden.
Echter omwille van de kinderen hebben we in ons echtscheidingsconvenant laten opnemen dat ze nog 5 jaar in het huis kon blijven wonen.
Nu betaalt mijn ex-vrouw de volledige rente over de hypotheek, maar geen huur o.i.d. aan mij en ikzelf betaal de aflossing + de levensverzekeringspremies.
In het belastingprogramma over 2013 moet ik aangeven in welk percentage ik eigenaar ben van de woning. Dat is 50%. Dat resulteert erin dat ik een eigenwoningforfait heb over een woning waar ik niet in woon en dus eigenlijk in het geheel geen baat van heb.
Ook moet ik aangeven voor welk deel de hypotheekschuld aan mij toebehoort. Dat lijkt mij dan ook 50%. Hier kan ik overigens aangeven dat ik €0 rente betaal waaruit volgt dat ik geen hypotheekrenteaftrek heb.
Sinds 2012 huur ik een vrije sector woning. Ik hoef dus, naar mijn weten, ook geen eigen woning op te geven die nu mijn hoofdverblijf is. Sowieso heb ik ook geen weet van de WOZ waarde van de woning waar ik nu woon.
Nu het probleem:
Wanneer ik dit alles invul krijg ik de melding dat ik geen eigen woning op geef maar wel een hypotheekschuld die bij een eigen woning hoort. Wat moet ik hier nu mee? Als ik dit zo instuur, pleeg ik dan belastingfraude of is dit een situatie die wettelijk mogelijk is?
Kan iemand hier een antwoord op geven?
Alvast bedankt.
Arnoud
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Lastige situatie belastingaangifte eigen woning
-
-
Re: Lastige situatie belastingaangifte eigen woning
@ kwek
Ja, dan omzeil ik de foutmelding van het programma. Maar dat is niet de vraag. De vraag is of ik het zo mag invullen en er geen gedonder mee krijg.
Ja, dan omzeil ik de foutmelding van het programma. Maar dat is niet de vraag. De vraag is of ik het zo mag invullen en er geen gedonder mee krijg.
U moet de woning opgeven in box 3. De WOZ waarde van de woning waar u nu woont doet helemaal niet ter zaken. Dat u de levensverzekering betaald en de aflossing kan u aangeven als alimentatie. Voor u een aftrekpost, voor uw ex een inkomsten.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... ning_wonen
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... ning_wonen
Dit is 1 van de slechtste adviezen die ik de laatste jaren heb gezien.kwek van kwik kwek & schreef:Arnaud, het is heel simpel, vraag gewoon een papieren biljet aan en vul het vervolgens gewoon op de ouderwetse manier in. Hebben ze vragen dan bellen ze je gewoon
mvrgroet
JD
@jantje7:
nooit van de echtscheidingsregeling gehoord?
@arnoud1981:
uit uw vraagstelling blijkt dat u niet ingevoerd bent in de complexe zaak van eigen woning / hypotheekrenteaftrek in combinatie met scheiding. Elke scheidingssituatie is anders. Wat is er afgesproken over deze zaken in het echtscheidingsconvenant? Kinderen?
Ik heb veel (wijze) mensen meegemaakt die in dat ene of de twee jaren van scheiding hun belastingaangifte lieten verzorgen door een belastingadviseur of belastingconsulent. Volgende week heb ik een afspraak met iemand die 2 jaar lang een belastingconsulent inhuurde. (niet fisbel - is geen belastingconsulent) De situatie is nu weer regulier maar de Vooringevulde Aangifte geeft toch nog de nodige problemen. Een belastingconsulnt kost een paar grijpstuivers, maar dan heeft u ook wat. Knoeiwerk levert financieel nadeel op en ellende met de Belastingdienst. Het kan dan jaren duren voor het weer rustig wordt.
N.B: schakel liever geen administratiekantoor in en zeker niet in dit soort situaties. Daar heb ik de nodige ellende van gezien.