Vraagje:
Een kennis, die in juli 65 jaar wordt, heeft een lijfrentepolis van ongeveer
euros 8000 en wilt deze laten uitkeren.
Begrijp ik goed dat er bij de Aangifte premieheffing (31%) en inkomstenbelasting (volgens schijven) over wordt ingehouden ? , en ook revisierente (20%) ?
Volgens mijn kennis weet hij niet meer of hij de premies toendertijd als aftrekpost heeft opgevoerd. Is hier achter te komen bij de Belastingdienst ?
Stel dat hij de premies inderdaad niet heeft afgetrokken, moet hij de afkoop van de polis toch als inkomsten opvoeren ? of is deze dan vrij ?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] LIJFRENTEPOLIS
Re: LIJFRENTEPOLIS
Kijk eens naar het programma Kassa van gisteren werd heel item aan gewijd, wellicht worden daar al veel vragen voor je beantwoord.
gr Henk
gr Henk
Henk, hallo
Heb ik naar gekeken, maar mijn specifieke vragen werden niet behandeld
Heb ik naar gekeken, maar mijn specifieke vragen werden niet behandeld
@clark
Uitkering wordt progressief belast ( net als inkomen ). Revisierente wordt alleen ingehouden bij uitkering ineens. Uitkering in laten gaan na 65 jaar. Eis: minimaal 1% sterftekans. In de praktijk betekent dit dat de uitkering kan worden gedaan in circa 10 maanden. Hiermee voorkom je inhouding van reviserente.
Uitkering wordt progressief belast ( net als inkomen ). Revisierente wordt alleen ingehouden bij uitkering ineens. Uitkering in laten gaan na 65 jaar. Eis: minimaal 1% sterftekans. In de praktijk betekent dit dat de uitkering kan worden gedaan in circa 10 maanden. Hiermee voorkom je inhouding van reviserente.
-
En: ook als die kennis indertijd de betaalde premies niet heeft afgetrokken maar dat wel had kunnen doen, zijn de uitkeringen gewoon belast.
@zwabbertje als je via de belastingdienst kan aantonen dat het niet is afgetrokken, dan is het niet belast
-
In dat geval wordt de saldomethode toegepast.
Als de premie niet is afgetrokken kan je het bedrag afkopen. laat je het alsnog uitkeren wordt er belasting ingehouden