Ik heb twee banen, beide met een 0-urencontract.
Momenteel werk ik bij werkgever A weinig, en bij werkgever B redelijk veel. Het is de bedoeling dat ik uiteindelijk bij werkgever A het meeste ga werken, dit kan al over
een maand of twee zo zijn. Bij werkgever A krijg ik loonheffingskorting, bij B niet.
Is het verstandig om de loonheffingskorting tijdelijk te wijzigen (zeg voor 2 maanden) waardoor ik dit bij werkgever A niet krijg en bij B wel (totdat ik weer meer ga verdienen bij werkgever A)? En zoja, mag dit ten alle tijde gewijzigd worden en kan de wijziging meteen ingaan?
Wat ik ervan begrijp is dat ik nu bij werkgever B weinig over houdt, zeg dat ik er 500 euro bruto per maand verdien dan hou ik er maar iets van 250/350 van over?? en met loonheffingskorting is dat meer.
Laatste vraag: Ik ga ervanuit dat ik dit jaar twee banen houdt. Is het slim om aan het einde van het jaar belastingaangifte te doen?
Ik begrijp niet veel van dit soort zaken dus ik hoop dat iemand me verder kan helpen.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Loonheffingskorting 2 banen?
Re: Loonheffingskorting 2 banen?
Als je je ermee kunt redden zoals er nu betaald wordt zou ik het zo laten, heb je ook de minste kans op fouten.
Je kunt altijd de software van de belastingdienst gebruiken om eens te kijken hoe je uitkomt. Met 2 inkomens is de kans de je moet betalen wel aardig groot. Dit komt omdat beide inkomens belasting inhouden op basis van hun eigen loongegevens, echter kan het zijn dat als je beide inkomens bijelkaar optelt je in een hoger tarief hoort te vallen. (in 2011 tot 18.628 33%. kom je daarboven 41,95%)
(jaartal aangepast, dank fisbel)
Je kunt altijd de software van de belastingdienst gebruiken om eens te kijken hoe je uitkomt. Met 2 inkomens is de kans de je moet betalen wel aardig groot. Dit komt omdat beide inkomens belasting inhouden op basis van hun eigen loongegevens, echter kan het zijn dat als je beide inkomens bijelkaar optelt je in een hoger tarief hoort te vallen. (in 2011 tot 18.628 33%. kom je daarboven 41,95%)
(jaartal aangepast, dank fisbel)
Laatst gewijzigd door Byob op 30 dec 2011 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Loonheffingskorting 2 banen?
Als u (vrijwel) zeker ervan bent, dat u binnenkort het meeste bij werkgever A gaat werken, zou ik de loonheffingskorting zo laten staan. Voor de te betalen belasting over de inkomsten beide werkgevers maakt het verder niet uit op welk inkomen de loonheffingskorting wordt toegepast. U bent over uw totale inkomen een vast bedrag aan belasting verschuldigd.
Tot circa € 6500 inkomsten totaal per jaar maakt het geen verschil waar de loonheffingskorting staat. Bij de aangifte krijgt u bij dit inkomen of lager alle betaalde belasting terug door de kortingen (alg. heffingskorting en arbeidskorting)
Het is sowieso slim om aangifte te doen. Er is een grote kans dat u belasting terugkrijgt. U kunt het programma downloaden en de inkomens met de betaalde belasting en de arbeidskorting invullen. Dan ziet u vanzelf of er teruggave is. Een 'proefaangifte' is gemakkelijk te maken. Als BSN-nummers bijvoorbeeld te gebruiken: 1234.56.782 of 2345.67.892.
Correctie cijfers Byob hierboven: € 18.628 is de eerste schijf - IB 2011.
Voor IB 2012 gaat de eerste schijf tot € 18.945
Tot circa € 6500 inkomsten totaal per jaar maakt het geen verschil waar de loonheffingskorting staat. Bij de aangifte krijgt u bij dit inkomen of lager alle betaalde belasting terug door de kortingen (alg. heffingskorting en arbeidskorting)
Het is sowieso slim om aangifte te doen. Er is een grote kans dat u belasting terugkrijgt. U kunt het programma downloaden en de inkomens met de betaalde belasting en de arbeidskorting invullen. Dan ziet u vanzelf of er teruggave is. Een 'proefaangifte' is gemakkelijk te maken. Als BSN-nummers bijvoorbeeld te gebruiken: 1234.56.782 of 2345.67.892.
Correctie cijfers Byob hierboven: € 18.628 is de eerste schijf - IB 2011.
Voor IB 2012 gaat de eerste schijf tot € 18.945