LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Loonheffingskorting
-
Loonheffingskorting
Hoi, ik heb een vraag en ik hoop dat iemand mij hier kan helpen.
Ik ben een student met meerdere baantjes. 1 baan waar ik ongeveer 16 uur per maand werk waar ik ongeveer 200 euro in de maand verdien (vaak werk ik hier minder, ik heb een 0 uren contract dus komt het regelmatig voor dat ik nog minder p/m verdien).
Nu heb ik voor de zomer een baantje erbij, en ik vroeg me af of ik bij beide mijn loonheffing aan kan laten staan? Bij dit zomer baantje zal ik namelijk ook geen 1000en euro's verdienen. Ik vind op internet meerdere antwoorden en kom er niet echt uit.
Bij de 1 lees ik dat je maar bij 1 baan tegelijk de loonheffing mag toepassen en bij de ander staat een verdiengrens. Echter zie ik constant verschillende bedragen staan. Ik heb ook al op de site van de belastingdienst gekeken maar word hier ook niet wijzer van.
Weet iemand hier toevallig hoe dit zit? Alvast bedankt.
Ik ben een student met meerdere baantjes. 1 baan waar ik ongeveer 16 uur per maand werk waar ik ongeveer 200 euro in de maand verdien (vaak werk ik hier minder, ik heb een 0 uren contract dus komt het regelmatig voor dat ik nog minder p/m verdien).
Nu heb ik voor de zomer een baantje erbij, en ik vroeg me af of ik bij beide mijn loonheffing aan kan laten staan? Bij dit zomer baantje zal ik namelijk ook geen 1000en euro's verdienen. Ik vind op internet meerdere antwoorden en kom er niet echt uit.
Bij de 1 lees ik dat je maar bij 1 baan tegelijk de loonheffing mag toepassen en bij de ander staat een verdiengrens. Echter zie ik constant verschillende bedragen staan. Ik heb ook al op de site van de belastingdienst gekeken maar word hier ook niet wijzer van.
Weet iemand hier toevallig hoe dit zit? Alvast bedankt.
-
Re: Loonheffingskorting
Misschien belastingdienst even bellen,kunne. Je het misschien beter uit leggen dan op de site,
Dan krijg je het enige echt goede antwoord( als het goed is)
Dan krijg je het enige echt goede antwoord( als het goed is)
Degene die het hoogste loon uitbetaald "moet" loonheffing "betalen"
http://financieel.infonu.nl/belasting/6 ... rting.html
-
snepke schreef:Degene die het hoogste loon uitbetaald "moet" loonheffing "betalen"
Het is inderdaad waar dat u slechts bij 1 werkgever de loonheffingskorting mag toepassen. Echter, als uw inkomen onder de 5500 euro bruto per jaar blijft (hetgeen bij u het geval is), kunt u er ook voor kiezen bij beide baantjes de loonheffingskorting te laten toepassen. Dan wordt er bij beiden niks ingehouden. Als echter blijkt dat u in dat jaar dan meer dan die 5500 heeft verdient, moet u een deel van de Algemene heffingskorting terugbetalen. Daarom kunt u er ook voor kiezen bij 1 werkgever de loonheffingskorting te laten toepassen. In dat geval kunt u (als de totale verdiensten beneden de 5500 euro blijven) alle ingehouden loonbelasting (in uw voorbeeld die 660) terugvragen.
Dit bericht las ik namelijk ergens anders.. erg verwarrend allemaal.
Ik ga van de week denk ik toch maar even de belastingdienst bellen om het zeker te weten..
Wanneer je in totaal meer dan € 6.000 bruto gaat verdienen, moet je geen loonheffingskorting laten toepassen bij de minst verdienende baan. Jij zit daar nog onder, dus je kunt het wel laten toepassen. Er zal dan inderdaad geen loonheffing worden ingehouden.
De informatie van internet gaat uit van de regels: op de baan met het hoogste inkomen wel loonheffingskorting laten toepassen, op alle andere banen niet.
Dat er verschillende bedragen circuleren wat betreft 'belastingvrij' verdienen is logisch.
Dit bedrag was altijd circa € 6500. Maar omdat in 2012 het belastingpercentage in schijf 1 is opgehoogd van 33,1% naar 37% is nu slechts € 5500 (of ietsje meer) 'belastingvrij'.
Het komt er op neer dat bij een totaalinkomen van € 5500 of minder op alle (kleine) baantjes de loonheffingskorting kan worden toegepast. Dit zonder risico van achteraf bijbetalen.
Dat er verschillende bedragen circuleren wat betreft 'belastingvrij' verdienen is logisch.
Dit bedrag was altijd circa € 6500. Maar omdat in 2012 het belastingpercentage in schijf 1 is opgehoogd van 33,1% naar 37% is nu slechts € 5500 (of ietsje meer) 'belastingvrij'.
Het komt er op neer dat bij een totaalinkomen van € 5500 of minder op alle (kleine) baantjes de loonheffingskorting kan worden toegepast. Dit zonder risico van achteraf bijbetalen.
Omdat u gelijktijdig bij 2 verschillende "bazen" werkt bent u verplicht begin 2014 aangifte te doen over 2013. Bij deze aangifte wordt het eventueel teveel betaalde belastingbedrag verrekend. Dit kun je ook zien als spaarpotje. Mijn advies: Slechts op 1 plaats de loonheffingskorting toe te laten passen.
Jantje
Jantje
-
Of je laat de korting niet toepassen en krijgt bij je belastingaangifte nog een leuk bedrag terug. Kun je die 153 centen een beetje aanvullen
Er zal hier vanwege het geringe totale inkomen zeker geen plicht tot aangifte zijn over 2013.Jantje7 schreef:Omdat u gelijktijdig bij 2 verschillende "bazen" werkt bent u verplicht begin 2014 aangifte te doen over 2013. Bij deze aangifte wordt het eventueel teveel betaalde belastingbedrag verrekend. Dit kun je ook zien als spaarpotje. Mijn advies: Slechts op 1 plaats de loonheffingskorting toe te laten passen.
Jantje
Deze verplichting is wel het geval als het totale inkomen van de banen hoger uitkomt.