Mijn broer wil een pittoreske boerderij kopen en ik wil hem graag helpen die droom te verwezenlijken. Daarom wil ik hem graag een flink bedrag lenen. Bij het zoeken naar mogelijkheden/constructies stuit ik op een paar vragen:
1. Wat is het maximale rentepercentage aan hypotheekrente wat ik hem doorberekenen? Hij wil de betaalde rente natuurlijk wel kunnen aftrekken van zijn belasting. Ik lees her en der 'marktconform' maar hoeveel is dat? Bij lenen.nl betaal je als je niet uitkijkt 9% rente, en zeker met de soepele voorwaarden die ik stel (oa qua onderpand) zou de rente hoog zijn. Is er een maatstaf voor wat marktconform is en wat niet of is er een percentage wat in elk geval geaccepteerd wordt?
Als hij het geld niet van mij leent maar van de bank betaalt hij over de hele som in elk geval 0,5% renteopslag, als je dat weer terug rekent naar het bedrag wat ik hem leen zit ik op een percentage van 8%. Is dat dan marktconform?
2. Ik lees onder andere hier mistermoney.rtl.nl/hypotheek-bij-de-ouders.html?artikelid=286&...
over het terugschenken van betaalde hypotheekrente. De gene die de rente betaalt trekt dan dus het hele bedrag af van de belastingen en degene die de rente ontvangt schenkt een deel weer terug. Dit is natuurlijk een heel interessante constructie, maar werkt het ook echt zo? Dan zou ik bijv. 15% rente kunnen berekenen en een flink deel weer terugbetalen. Ik kan me voorstellen dat dat niet mag, maar waar ligt de grens en hoe vind ik die?
3. Is er nog een verschil tussen maximaal toegestane (marktconforme?) rente bij het wel en niet vestigen van een hypotheek? Als ik geen extra hypotheek op zijn huis krijg heb ik een stuk minder zekerheid en zou ik dus een hoger rentepercentage kunnen rekenen. Maar hoeveel?
Alvast bedankt voor de waarschuwingen dat lenen aan familie niet verstandig is en dat je het wel heel goed moet vastleggen. Alles wordt in elk geval bij de notaris vastgelegd en we weten wat we doen.
Alvast bedankt voor een antwoord!
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Maximaal rente precentage hypotheek aan broer
Re: Maximaal rente precentage hypotheek aan broer
Kijk eens in de nieuwsgroep nl.belastingen, daar is dit onderwerp goed besproken zeer onlangs.
-
De vragen die je hebt, kun je ook aan de notaris stellen. Een goede notaris weet hier zeker het antwoord op.
-
Tjittel,
Allereerst, het terugschenken van betaalde rente wordt vaak gedaan door ouders die fiscaal vriendelijk geld willen schenken aan de kinderen. Dit heeft 2 voordelen: Je betaalt hierdoor minder successierecht dan als de hele nalatenschap wordt afgewikkeld na overlijden en je kunt als ouder zien dat je kinderen er nog plezier aan hebben. (het zg. "warm" schenken)
Als jij als broer niet de intentie hebt om hem geld te schenken, dan zou ik er niet aan beginnen. Als ik me niet vergis is het ook nauwelijks interessant omdat de successierechtvrijstellingen stukken lager zijn als je een schenking wilt doen aan je broer.
Ik begrijp dat je een hypotheek aan je broer wilt verstrekken boven de NHG norm. Ik zou dan kijken hoe de hoogte van de hypotheek is ten opzichte van de executiewaarde. Gangbaar wordt een hypotheek verstrekt van max. 125 % van de executiewaarde. Ik zou een aantal grote geldverstrekkers kiezen en daarbij het rentetarief zoeken bij 125 % executiewaarde. Neem hiervan bijvoorbeeld het gemiddelde. Dan zit je wel op marktconform.
Je kunt natuurlijk best een rentekorting geven, zeg 0,2 %. Als dit minder is dan de successierechtvrijstelling, dan zul je geen problemen krijgen met de Belastingdienst.
Allereerst, het terugschenken van betaalde rente wordt vaak gedaan door ouders die fiscaal vriendelijk geld willen schenken aan de kinderen. Dit heeft 2 voordelen: Je betaalt hierdoor minder successierecht dan als de hele nalatenschap wordt afgewikkeld na overlijden en je kunt als ouder zien dat je kinderen er nog plezier aan hebben. (het zg. "warm" schenken)
Als jij als broer niet de intentie hebt om hem geld te schenken, dan zou ik er niet aan beginnen. Als ik me niet vergis is het ook nauwelijks interessant omdat de successierechtvrijstellingen stukken lager zijn als je een schenking wilt doen aan je broer.
Ik begrijp dat je een hypotheek aan je broer wilt verstrekken boven de NHG norm. Ik zou dan kijken hoe de hoogte van de hypotheek is ten opzichte van de executiewaarde. Gangbaar wordt een hypotheek verstrekt van max. 125 % van de executiewaarde. Ik zou een aantal grote geldverstrekkers kiezen en daarbij het rentetarief zoeken bij 125 % executiewaarde. Neem hiervan bijvoorbeeld het gemiddelde. Dan zit je wel op marktconform.
Je kunt natuurlijk best een rentekorting geven, zeg 0,2 %. Als dit minder is dan de successierechtvrijstelling, dan zul je geen problemen krijgen met de Belastingdienst.
In 2007 € 2.648 per jaar, voldoende om een leuke fiscale constructie op te zetten.Als ik me niet vergis is het ook nauwelijks interessant omdat de successierechtvrijstellingen stukken lager zijn als je een schenking wilt doen aan je broer.
0,2%? Bij een lening van € 1.324.000 blijf je nog binnen die grens.Je kunt natuurlijk best een rentekorting geven, zeg 0,2 %. Als dit minder is dan de successierechtvrijstelling, dan zul je geen problemen krijgen met de Belastingdienst.
Even een follow-up: de belastingdienst heeft inmiddels goedkeurig gegeven voor 8,2%. Dit percentage hebben we berekend door de rente-opslag ivm lenen boven executiewaarde bij de hypotheekverstrekker te vragen en dit vervolgens als 'extra kosten' bij het deel dat ik hem leen te nemen.
Tjitte.
Tjitte.