LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Meer belastingvoordeel/ hypotheekvoordeel

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Bart4

Meer belastingvoordeel/ hypotheekvoordeel

Ongelezen bericht door Bart4 »

Het percentage belastingvoordeel word groter als ik in een hogere belastingschijf kom dmv overwerken waardoor mijn jaarloon hoger word waarmee ik dat kan bereiken, zei iemand tegen mij.
Weet iemand of dit klopt?

Groeten,
Ron

Kicoa

Re: Meer belastingvoordeel/ hypotheekvoordeel

Ongelezen bericht door Kicoa »

Dat klopt. Hoe hoger het percentage belasting (en dus het bedrag) dat je over je inkomen betaalt, hoe hoger ook het belastingvoordeel op de hypotheekrente. Deze wordt immers in mindering gebracht op (de top van) je inkomen.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Maar het maakt daarbij niet uit of het om gewoon vast inkomen gaat of over inkomen uit overwerk. Of je nu bv. 30.000 euro uit gewoon werk verdient of 25.000 uit vast werk en 5.000 uit overwerk, dat maakt niet uit.

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

Leuk voorbeeld kweenie, maar of je nou 25.000 of 30.000 verdient, in beide gevallen zit je (met de top van je inkomen) in dezelfde tariefschaal (41,85%). Het hangt er dan vanaf hoeveel hypotheekrente je betaalt of dit wel wat uitmaakt.

Als je van 30.000 naar 35.000 gaat dan gaat je hoogste tarief van 41,85% naar 42%. Dat levert je netto maximaal zo'n 5 euro extra belastingvoordeel op.

Pas als je inkomen boven de 54.000 uitkomt dan maakt het echt veel uit, dan ga je naar de 52% schijf.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Nou ja, het gaat meer om het idee. Ik dacht, ik neem een modaal inkomen, maar heb daarbij dus niet op de belastingtarieven gelet. Het ging mij er meer om aan te geven dat het gaat om je totale jaarinkomen en dat het daarbij dus niet uitmaakt of dat vast is of via overwerk op dat niveau is gekomen.

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

OK, nou het idee klopt dus wel dat het niet uitmaakt HOE je het verdient (gewoon werk, overwerk, tweede baan, bijverdiensten) maar HOEVEEL je totaal verdient.

Alleen zal het voor iemand met een modaal inkomen in de praktijk weinig of niks aan voordeel opleveren.

Bart4

Ongelezen bericht door Bart4 »

Bedankt voor de duidelijke reacties. :)
Ik begrijp het nu, dus de conclusie is dus dat als je een modaal inkomen heb en er meer belastingvoordeel uit wil halen er dus heel veel moet worden overgewerkt om in de 52% schaal terecht tekomen.
Daardoor moet ik dubbele uren maken om dat te bereiken, en dat gaat em bij mij niet worden dan.
Wel vraag ik me af of er nog andere manieren zijn om dat te bereiken zonder te hoeven overwerken, bijv uit sparen/beleggen of iets dergelijks???

Groeten Bart

vervelend

Ongelezen bericht door vervelend »

Even ter aanvulling. Het is natuurlijk niet zo dat als je 53000,- euro verdient dat dan alles tegen een tarief van 52 % wordt berekend.

Eerst boven dit bedrag geldt het tarief van 52 %.

Want heb je een belastbaar inkomen van 53000,- euro dan betaal je daar 20754,-euro aan belasting over dus ca. 39,11 %.

Metvrgr

Gesloten