LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Middeling mogelijk met voorlopige aanslag?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
pjschutte

Middeling mogelijk met voorlopige aanslag?

Ongelezen bericht door pjschutte »

Graag wil ik een middeling indienen over de jaren 2008 - 2009 - 2010 belastbaar inkomen. (2007-2008-2009 is minder gunstig), is dit mogelijk met een voorlopige aanslag van 2010 (H.00)?

Ik kan het niet duidelijk vinden op het internet er wordt vaak gesproken over een definitieve aanslag maar dat kan soms enkele jaren duren, toch?

Alvast bedankt!

Pieter-Jan

Laura_D

Re: Middeling mogelijk met voorlopige aanslag?

Ongelezen bericht door Laura_D »

Beste,

De definitieve aanslag kan enige tijd duren maar is duidelijk af te lezen op de eerste pagina van je belasting aanslag. Er staat "deze definitieve aanslag is vastgesteld overeenkomstig uw aangifte 2010".
Zie ook de website www.wisselendinkomen.nl Omdat ik een sterk wisselend inkomen heb maakte ik via hun gebruik van belasting middeling. Dit heeft mij 760 euro opgeleverd!

Ik hoop dat ik je met deze informatie geholpen heb, Laura.

stijnd

Ongelezen bericht door stijnd »

In aanvulling op Laura_D: Er zijn nog meer websites waar de berekening voor middeling gedaan kan worden en/of een brief kan worden gemaakt. Hierbij een overzicht van wat ik na wat googlen ben tegengekomen:

inkomensmiddeling.nl (25 euro)
belastingmiddeling.nl (14,50 euro)
wisselendinkomen.nl (12,50 euro)
taxterug.nl (8,50 euro)
berekenhet.nl (gratis, alleen berekening)
belastingwijzer.nl (gratis, alleen berekening)
belastinghelden.nl (gratis, berekening en brief)
Laatst gewijzigd door stijnd op 01 mei 2012 20:56, 2 keer totaal gewijzigd.

fisbel

Ongelezen bericht door fisbel »

Goed speurwerk stijnd. De door u genoemde sites, dat is het wel zo'n beetje. Een nadeel van de commerciële sites is dat er geadverteerd wordt met: je hebt er geen werk aan, de berekening doen wij. Terwijl die berekening op een aantal hierboven genoemde sites met het invoeren van drie belastbare inkomens + een druk op de print-knop zelf uitgevoerd en uitgeprint kan worden.
De sites werken niet allemaal op dezelfde manier. Soms moeten privacy-gevoelige gegevens worden afgegeven.

Aan de andere kant: als je 'zeker' wilt zijn dat het verzoek goed wordt ingestuurd, mag daar (ruim) € 10 tegenoverstaan.
De commerciële sites schijnen verder oké te zijn.

Belastinghelden levert het briefje (verzoek) inderdaad gratis. Overigens is een concept-voorbeeldbrief met wat zoekwerk ook wel op internet te vinden. Samen met de uit te printen berekening van 1 van de sites is het middelingsverzoek compleet. Zie voor concept-brief middeling hieronder.

===============================================================

Aan de Belastingdienst
t.a.v. Belastingkantoor (vul hier de naam van je regionale belastingkantoor in)
Postbus xx
Postcode, Plaats

Betreft: verzoek middeling belasting

Plaats, datum

Geachte heer/mevrouw,

Bij dezen dien ik een verzoek in tot middeling van mijn inkomstenbelasting over de jaren XXX, XXX en XXX.
Volgens mijn bijgevoegde berekening heb ik door deze middeling recht op teruggave van € XXX.
Mijn gegevens treft u hieronder aan.

In afwachting van uw reactie verblijf ik,

Met vriendelijke groet,

NAAM:
ADRES:
Burgerservicenummer: XXX
Bankrekeningnummer: XXX

Bijlage 1: overzicht berekening belastingmiddeling jaren XX, XX en xx

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

Sterker nog, de definitieve aanslag moet vaststaan.

Dat is pas 6 weken na dagtekening van je definitieve aanslag. Pas dan staat de aanslag vast als je geen bezwaar gemaakt hebt.

Als je eerder een middelingsverzoek instuurt krijg je netjes een brief terug dat dat niet behandeld kan worden en dat je het later opnieuw moet indienen.

stijnd

Ongelezen bericht door stijnd »

Ik heb mijn belastingteruggave binnen via middeling! Tot op de cent nauwkeurig via de gratis brief van BelastingHelden.

robspar

Ongelezen bericht door robspar »

ook op onderstaande site is een interessant onderzoek te vinden over hoeveel mensen gebruik kunnen maken van de regeling. Dit is ca. 300.000 waar er maar 10.000 aanvragen per jaar werden gedaan in 2008.

http://www.belastingvoordeel.nl/nieuws/

Gesloten