LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Misgelopen arbeidskorting door onterecht ontvangen loon

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
GenS

Misgelopen arbeidskorting door onterecht ontvangen loon

Ongelezen bericht door GenS »

Beste forum-bezoekers,

Eind 2010 heeft mijn vrouw ten onrechte een dubbele ziektewetuitekering (i.v.m. een zwangerschap) ontvangen: eenmaal van haar toenmalige werkgever (wat correct is) en eenmaal direct van het UWV (wat niet correct is). Deze misser is totaal buiten haar schuld om tot stand gekomen. Omdat dit bedrag in het einde van het jaar 2010 ontvangen is kon dit niet meer voor het sluiten van het boekjaar 2010 terugbetaald worden. Dit bedrag is echter in z'n geheel in 2011 terugbetaald.

De inkomstenbelasting is tot op zekere hoogte gecorrigeerd d.m.v. een negatief loon dat in mindering is gebracht op haar ontvangen loon in 2011.
Nu is mijn probleem alleen dat het nu lijkt alsof in 2010 erg veel verdiend heeft en in 2011 erg weining. Dit heeft ernstige nadelige gevolgen voor de berekening van de arbeidskorting waar ze eigenlijk recht op heeft. Het verschil komt neer op zo'n 1000 euro.

Ik heb ergens gelezen dat er een rechtszaak is geweest waar een soortgelijk probleem behandeld werd, waarin het om een toeslag ging i.p.v. arbeidskorting. Deze persoon heeft uiteindelijk gelijk gekregen. De belastinginspecteur wil/kan dit echter niet op onze situatie toepassen omdat het om arbeidskorting en niet om een toeslag gaat. Hij geeft trouwens wel toe dat we benadeeld zijn.

Heeft iemand een tip/oplossing? Of ga ik dit alleen redden als ik rechtszaak aanspan, of heb ik dan geen poot om op te staan?

Alvast bedankt voor alle eventuele hulp.

Met vriendelijke groet,
GenS

Mendoza

Re: Misgelopen arbeidskorting door onterecht ontvangen loon

Ongelezen bericht door Mendoza »

Je moet je pijlen richten op de veroorzaker (UWV), de belastingdienst kan hier niets aan doen.

Gesloten