LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuwbouwdepot zonder tweejaarsregeling

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Peet78

Nieuwbouwdepot zonder tweejaarsregeling

Ongelezen bericht door Peet78 »

Hallo,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met de volgende kwestie waar ik tegenaan loop bij het invullen van de Aangifte 2013.
Op 1-1 heb ik een nieuwbouwdepot, begin november is dit opgeheven. In de tussentijd heb ik de termijnen van de aannemer betaald. Over het depot heb ik rente vergoed gekregen en over de hypotheekschuld uiteraard rente betaald.
Op de site van de belastingdienst lees ik dat er twee mogelijkheden zijn om dit op te geven in de aangifte.

1. Tweejaarsregeling gebruiken, dus zowel hpotheekschld als depot in box 1 en de betaalde rente min de ontvangen rente kan afgetrokken worden.
2. Geen gebruik maken van de tweejaarsregeling. Volgens de site van de belastingdienst is de lening een schuld in box 3 en is de rente die betaald is over het bedrag wat betaald is aan termijnen aftrekbaar. De ontvangen rente hoeft niet verrekendofopgegeven te worden.

Mijn vraag betreft punt 2.
Naast de schuld per 1-1 moet m.i. De waarde van het depot per 1-1 ook in box 3 komen als bezitting. Na aftrek van de drempel wordt dit tegen elkaar weggestreept. In 2013 heb ik het gehele depot gebruikt voor termijnen, dus zou ik alle rente mogen aftrekken in box 1. De schuld staat echter al in box 3 ingevuld, moet dit danook nog in box 1 onder hypotheekschuld?
Heb ik het zo goed geinterpreteerd? Zie het voordeel van methode 1 dan namelijk niet.
Omdat ik het gehele depot al opgebruikt heb zal dan per 1-1-2014 de hypotheekschuld wel weer in box 1 zitten?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen want de belastingtelefoon snapte mijn vraag niet.

Jantje7

Re: Nieuwbouwdepot zonder tweejaarsregeling

Ongelezen bericht door Jantje7 »

De tweejaarsregeling geld vanaf het moment dat u de lening bent aangegaan. U moet dus de eerste 2 jaren dit in box 1 aangeven, de betaalde rente verminderen met de ontvangen rente.
Pas nadat deze 2 jaren zijn verstreken en het depot is nog niet leeg moet u dit in box 3 opgeven.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... wbouwdepot

Staat dacht ik toch duidelijk vermeld.

Peet78

Aanvullende vraag:
Op de site van de belastingdienst staat alleen vermeld dat de rente die betaald is over de het bedrag dat beaald is aan de woning. Nu vraag ik mij af of er een exacte berekening nodig is van de betaalde rente voor elke keer dat een betalingis gedaan.

Peet78

@jantje7
Staat dus niet duidelijk vermeld, je kan kiezen, zie http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... wbouwdepot onderaan de pagina.
Laatst gewijzigd door Peet78 op 25 mar 2014 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Jantje7

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Ik neem aan dat u van de bank een overzicht van de betaalde rente en van de ontvangen rente in 2013 heeft gekregen. Deze bedragen moet u van elkaar aftrekken en dit bedrag invullen als betaalde rente.

Peet78

Dat deel snap ik, dat is de door mij genoemde optie 1. Maar wat nou als ik geen gebruik wil maken van de tweejaarsregeling. Ik wil bekijken welke optie voor mij het voordeligst is.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Dan geef je de totaal betaalde rente over vorig jaar min de totaal ontvangen rente over het depot vorig jaar op. Hoef je dus niet uit te splitsen naar alle afzonderlijke betalingen. (Ik zou niet weten waarom je dat zou moeten?)

Gesloten