LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] omzetbelasting en wsnp

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
wateraandelip

omzetbelasting en wsnp

Ongelezen bericht door wateraandelip »

Hallo iedereen,

Onlangs (oktober 2014) hebben wij een hernieuwde aanslag omzetbelasting 2009 ontvangen. en moeten flink wat terug betalen
ik heb hier over gebeld met de belastingdienst dat dit niet klopte en dat de schuld van voor de wsnp is, dus mee moet worden genomen.. na veel heen en weer gebel komt het hier op neer dat ik dit moeten betalen volgens de belastingdienst.

gisteren een in de naam van de koning brief in huis gekregen dat wij het bedrag alsnog moeten betalen. terwijl wij blijven zeggen dat dit een schuld is van voor de wsnp en dus in de pot moet worden gedaan.

uiteindelijk een deskundige er bij gehaald, en die zegt dat omdat de belastingdienst in 2014 een nieuwe berekening heeft gedaan over 2009 dit een nieuwe schuld is. dus die is ontstaan in de schuldsanering, en zodoende toch betaald moet worden. wij vinden dit vreemd omdat de begin bedrag waar het over gaat uit 2009 bestaat.

vraag is dan ook kan dit zomaar? en mag dit of klopt dit ook...

enkele gegevens
aanslag omzet belasting gaat over 2009
ingang wsnp december 2011
einde (schone lei) december 2014
her berekening omzetbelasting over 2009 brief datum 19 december (was ook datum uit wsnp aanvankelijk, maar is een week eerder geweest).. brief al in huis eind november.

sacredfour

Re: omzetbelasting en wsnp

Ongelezen bericht door sacredfour »

In naam van de koning is waarschijnlijk een dwangbevel. Jammer, dit betekend dat je bezwaartermijn waarschijnlijk verlopen is. Maak bezwaar tegen het dwangbevel. Je had 6 weken de tijd om bezwaar te maken tegen de beschikking. Dit had je toch gedaan? Er is een manier om dit goed te maken( stuur mij een PM) Een herberekening is niet jouw probleem. Ik denk dat je een goede kans maakt met een bezwaarprocedure.

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

sacredfour schreef:In naam van de koning is waarschijnlijk een dwangbevel. Jammer, dit betekend dat je bezwaartermijn waarschijnlijk verlopen is. Maak bezwaar tegen het dwangbevel. Je had 6 weken de tijd om bezwaar te maken tegen de beschikking. Dit had je toch gedaan? Er is een manier om dit goed te maken( stuur mij een PM) Een herberekening is niet jouw probleem. Ik denk dat je een goede kans maakt met een bezwaarprocedure.
Lijkt mij niet slim om zomaar een PM naar iemand te sturen met al je persoonlijke gegevens. Je kunt beter hulp zoeken binnen het traject waarin toen de WSNP liep.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

sacredfour schreef:In naam van de koning is waarschijnlijk een dwangbevel. Jammer, dit betekend dat je bezwaartermijn waarschijnlijk verlopen is. Maak bezwaar tegen het dwangbevel. Je had 6 weken de tijd om bezwaar te maken tegen de beschikking. Dit had je toch gedaan? Er is een manier om dit goed te maken( stuur mij een PM) Een herberekening is niet jouw probleem. Ik denk dat je een goede kans maakt met een bezwaarprocedure.
Omzetbelasting (btw) wordt bij mijn weten geheven aan ondernemers. Zonder de rechtsvorm van de onderneming te weten is hier totaal geen zinnig woord over te zeggen, en al helemaal niet op een consumentenforum welke gaat over consumentenzaken, waar het betalen van omzetbelasting aan de belastingdienst niet onder valt.

wateraandelip

berndv schreef:
Omzetbelasting (btw) wordt bij mijn weten geheven aan ondernemers. Zonder de rechtsvorm van de onderneming te weten is hier totaal geen zinnig woord over te zeggen, en al helemaal niet op een consumentenforum welke gaat over consumentenzaken, waar het betalen van omzetbelasting aan de belastingdienst niet onder valt.
Klopt daar heb je gelijk in, maar als je goed leest was ik 2009 een eigen ondernemer, eind 2009 heb ik de zaak gestopt en uit laten schrijven bij het handelsregister. Dus nu ben ik al sinds 2010 gewoon een consument. wel eens waar met een ondernemers verleden.. maar nu komt er nog even een naheffing die in mijn ogen de belastingdienst gewoon had moet in dienen bij mijn curator toen ik in 2011 de wsnp inging. dit zijn ze, denk ik vergeten, en om een nieuwe berekening te maken zou het een nieuwe schuld betreffen. mijn inziens is het nog steeds een schuld van 2009 van waaruit er wordt berekend..

wateraandelip

Heb idd contact gehad met mijn bewindvoerder en die wist mij te vertellen dat de belastingdienst dit soort "trucjes" wel eens vaker toepast.. om op deze manier onder de schone lei verklaring uit te komen en als nog gewoon te kunnen incasseren. Hier voor heb ik geen drie jaar lang op een houtje gebeten.. en iedereen weet, dat wanneer iemand uit de wsnp komt, die geen spaarpot heeft om zomaar even enkele duizenden euro,s op te hoesten (ondanks dat ik altijd aan het werk ben geweest)

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

berndv schreef:
Dit. Ook dient de onderneming btw-aangifte te hebben gedaan. Als er nu een naheffing is kan het ook zijn dat er fout of vals aangifte gedaan is (of een heel andere oorzaak. Heeft TS een VOF of eenmanszaak, kan deze persoonlijk aansprakelijk zijn voor deze schuld en het lijkt me niet dat deze meetelt in de WSNP.

In ieder geval is het PM'en met sacredfour niet een erg goed idee. Dan kun je beter een jurist of iemand die wel aantoonbaar verstand van zaken heeft om hulp vragen.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

wateraandelip schreef:[
Klopt daar heb je gelijk in, maar als je goed leest was ik 2009 een eigen ondernemer, eind 2009 heb ik de zaak gestopt en uit laten schrijven bij het handelsregister. Dus nu ben ik al sinds 2010 gewoon een consument.
Hmm, vreemd, zie die info nog steeds niet staan, maar goed.

Omzetbelasting is een voorbelasting. U int btw over uw producten/diensten. De door u geïnde btw is niet van u, maar van de belastingdienst, u heeft het alleen geïnd. Het feit dat u nu moet betalen, betekent dat u geld heeft gebruikt dat niet uw eigendom was. Dus als die berekening direct goed was gegaan, en u dat grote bedrag direct had betaald, waren de schulden in 2011 nog groter, er was dan in 2009 minder inkomen dan nu het geval is geweest.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

maar nu komt er nog even een naheffing die in mijn ogen de belastingdienst gewoon had moet in dienen bij mijn curator toen ik in 2011 de wsnp inging. dit zijn ze, denk ik vergeten, en om een nieuwe berekening te maken zou het een nieuwe schuld betreffen.
Is dat niet een beetje de omgekeerde wereld? Het is jouw onderneming en jij weet precies hoeveel omzetbelasting je zou moeten betalen. En daarvan moet jij aangifte doen. Als je netjes en op de juiste manier aangifte had gedaan, had je toen meteen de juiste aanslag gehad.

Als je wist, of had kunnen weten, dat er nog een vordering van de belastingdienst aan zat te komen, dan had je dat zelf aan het begin van het traject kunnen/moeten aangeven.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Julie4444 schreef:In ieder geval is het PM'en met sacredfour niet een erg goed idee. Dan kun je beter een jurist of iemand die wel aantoonbaar verstand van zaken heeft om hulp vragen.
TS heeft er al tevergeefs een deskundige en de bewindvoerder naar laten kijken.
PM lijkt mij geen kwaad kunnen en is betaalbaarder dan de jurist...

wateraandelip

kweenie schreef:
maar nu komt er nog even een naheffing die in mijn ogen de belastingdienst gewoon had moet in dienen bij mijn curator toen ik in 2011 de wsnp inging. dit zijn ze, denk ik vergeten, en om een nieuwe berekening te maken zou het een nieuwe schuld betreffen.
Is dat niet een beetje de omgekeerde wereld? Het is jouw onderneming en jij weet precies hoeveel omzetbelasting je zou moeten betalen. En daarvan moet jij aangifte doen. Als je netjes en op de juiste manier aangifte had gedaan, had je toen meteen de juiste aanslag gehad.

Als je wist, of had kunnen weten, dat er nog een vordering van de belastingdienst aan zat te komen, dan had je dat zelf aan het begin van het traject kunnen/moeten aangeven.
Er is 2009 gewoon netjes door de boekhouder aangifte gedaan voor de omzetbelasting. Dus dat is allemaal gewoon keurig gedaan zoals het hoort...maar daar gaat het in deze topic niet om... Het gaat om het feit dat belatingdienst vergeten is om deze omzet belasting in te dienen bij de bewindvoerder en nu even in 2014 een hernieuwede berekening gaat maken van 2009.. Maar zegt dat de schuld is van 2014 en dus niet in de boedel valt..en dus moet ik het betalen....volgens mij is de grondslag van 2009 en dus moet hij gewoon in de boedel.

wateraandelip

snuffel1 schreef:Het is vrij simpel de belastingschuld dateert uit 2009 dus ruim voor het WSNP traject, de belastingdienst is geïnformeerd door de bewindvoerder en had ook de Staatscourant kunnen raadplegen en tijdig de vordering in kunnen dienen. U heeft een schone lei verklaring gekregen daar kunt u de belastingdienst mee om de oren slaan.
Hehe eindelijk iemand die een oplossing aangeeft en geen mening geeft.....
klopt.. zo beredeneer ik het ook maar doordat de belasting dienst een trucje heeft toegepast blijven ze volhouden dat de herberekening van 2014 is en dus volgens hun een nieuwe schuld. Trouwens de nieuwe berekening krijg ik niet te zien..!

Gesloten