LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Oneerlijke belasting

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Gesinus

Oneerlijke belasting

Ongelezen bericht door Gesinus »

3 september 2009 ben ik 65 jaar geworden.
Per 1 september krijg ik dus een AOW en een Pensioen uitkering.
Geen probleem zou ik zeggen.
Ik kreeg echter van Avero bericht dat daar nog een klein pensioentje was opgebouwd.
Voorstel van Avero was om dit pensioen van bruto iets meer dan € 5000,00 ineens uit te keren. Een extraatje kon ik wel gebruiken, dus, in één keer laten uitkeren. Van dit bruto bedrag werd het lage tarief ingehouden (65 +). Wat blijkt nu bij het invullen van het belasting programma, dat ik over 8/12 deel van dit bedrag het hoge tarief moet betalen (65-).
Van de € 5112,00 was € 798,00 ingehouden. Doordat dit bedrag bij mijn jaarinkomen wordt geteld wordt ik al zwaarder belast, maar omdat over 8/12 deel het hoge tarief wordt ingehouden moet ik nog eens ongeveer € 900,00 extra betalen. Als ik dit had geweten, dan had ik zeker naar een andere oplossing gezocht. Misschien was er de mogelijkheid geweest om dit bedrag pas in 2010 vrij te geven, dan zou het in elk geval geheel in het lage tarief zijn gevallen. Onbegrijpelijk dat hiervoor geen eerlijke oplossing is. Bij navraag bij de belastingdienst werd mij medegedeeld dat het bedrag in 2009 was uitbetaald en daarom gewoon bij mijn jaarinkomen wordt belast (8/12 deel hoog en 4/12 deel laag). Toch vind ik dit erg onredelijk, het is immers pensioen wat na je vijfenzestigste jaar wordt uitbetaald en daarom ook in het lage tarief zou moeten vallen. Stel dat je op 1 december 65 jaar wordt en de uibetaling vind nog in december plaats dan wordt over 11/12 deel het hoge tarief ingehouden.
Dan ben je dus helemaal het haasje.

Belastingdienst, bedankt.

SJZ

Re: Oneerlijke belasting

Ongelezen bericht door SJZ »

Klopt, in het jaar dat je 65 wordt, wordt het tarief hoog en laag gecombineerd naar rato van het aantal maanden dat je wel/niet 65 was.

Het is ook vaak onmogelijk om precies te zeggen in welke maand je wat verdient hebt. Wat denk je bijvoorbeeld van een ondernemer, moet die zelf gaan aanwijzen in welke maand hij z'n winst heeft gemaakt? Dan zal hij altijd zeggen dat de meeste winst na z'n verjaardag moet vallen. Zo zijn er nog vast wel honderd of duizend situaties aan te wijzen waarbij niet te zeggen is wanneer je precies het geld verdiende.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Het werkt trouwens ook twee kanten op. Bij veel mensen is het inkomen na pensioneren (veel) lager dan voor pensioneren. Die hoeven dan in het jaar van pensioneren over het veel hogere inkomen vóór pensioneren veel minder belastingen te betalen dan in de jaren ervoor.

Overigens is het bij zulke afkoopregelingen altijd zaak om van tevoren goed over de (fiscale) gevolgen na te denken. Dat blijkt nu maar weer.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

U had dit beter na 1 januari 2010 kunnen laten uitbetalen.
Dan had U dit volle bedrag tegen lage tarief gehad.

Vooraf goed informeren is dus beter en helaas voor U nu te laat.

Gesloten