LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ONGELIJKHEID TARIEVEN IB 65 JAAR

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Hansw

ONGELIJKHEID TARIEVEN IB 65 JAAR

Ongelezen bericht door Hansw »

Beste,

Mijn lijfrente loopt dit jaar af vanwege het bereiken van de 65 jarige leeftijd op 1 juni.

Mijn Aow-uitkering gaat 2 maanden later in augustus in.

Nu heb ik een brief ontvangen van mijn verzekeraar waarin wordt vermeld dat ik gebruik kan maken van de regeling zogenaamd fiscaal vriendelijk opnemen van het tegoed.
De overheid wil graag de consumentenuitgaven stimuleren en biedt bij opname van het hele tegoed een belastingvoordeel.
Over 80% van het opgenomen bedrag moet dan belasting worden betaald ; 20% is vrijgesteld.

Dit lijkt in 1e instantie een mooie regeling maar is bij nadere bestudering een sigaar uit eigen doos.

Bij bereiken van de Aow leeftijd gelden de lage percentages van respectievelijk 18,35 en 24,1 .

Alhoewel ik de uitkering in augustus laat plaats vinden dus bij de Aow gerechtigde leeftijd worden voor mij nu over deze uitkering respectievelijk gemiddelde percentages van 28,79 en 34,54 toegepast.

Dit heeft tot gevolg dat ik enige honderden euro,s meer aan belasting moet betalen .

Mvg

Jantje7

Re: ONGELIJKHEID TARIEVEN IB 65 JAAR

Ongelezen bericht door Jantje7 »

In het jaar dat u AOW-gerechtigd wordt, worden de inkomsten over dat jaar naar rato belast. Dus 2 maanden later laten uitkeren heeft geen enkel voor of nadeel. Het wordt verrekend met de aangifte over 2014.

Hansw

Beste Jantje,

Als ik de uitkering in januari 2015 eenmalig had mogen laten uitkeren worden de lagere percentages toegepast en was dit nog gunstiger voor mij geweest dan met de 20% vrijstelling.
Het zou toch eerlijker zijn als de inkomsten voor het bereiken van de 65e jarige leeftijd ( 1 jan tm 31 juli ) zouden worden afgerekend met de percentages die gelden voor jonger als 65 jaar en de inkomsten die na het bereiken van de 65 jarige leeftijd ( 1 aug tm 31/12 )tegen de percentages ouder als 65 .
Ik betaal nu relatief een te hoog percentage over de lijfrenteuitkering in augustus.

Mvg

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

Zeker Hans, dat zou eerlijker zijn. Maar in de praktijk is dat vaak nauwelijks uitvoerbaar, oncontroleerbaar. Sommige inkomsten zijn niet precies aan een periode toe te wijzen. En aftrekposten, tja, je kan als iemand 1000 giften geeft gaan uitsplitsen hoeveel voor en hoeveel na z'n verjaardag gegeven zijn.

En omzet, winst, wanneer genereer je die? Een loodgieter op de dag dat hij de reparatie verricht, maar een adviseur? Op de dag dat er succes is?

Nog los van al het gedoe om het te controleren. Want mensen zouden natuurlijk massaal hun inkomen gaan uitstellen tot na hun verjaardag, of in ieder geval zeggen dat ze het inkomen pas na hun verjaardag verdiend hebben.

Dus ja, in principe, theoretisch: je hebt gelijk. Maar in de praktijk: ik snap dat er met gemiddelden gerekend wordt.

fisbel

Ongelezen bericht door fisbel »

Er is door de wetgever eenzijdig besloten het inkomen in het jaar van het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd (gemakzuchtig) tijdsevenredig toe te passen. Dit geldt ook voor het AOW-inkomen, waarover door de heffingskortingen in de jaren erna geen belasting hoeft te worden betaald.

U hebt volkomen gelijk dat de uitgekeerde lijfrente met 20% belastingkorting een fopspeen blijkt te zijn. Wil men tot een lager af te dragen belastingpercentage komen, is er maar 1 weg: de uitkering laten uitbetalen in het jaar NA het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd. Dat is echter in veel gevallen niet mogelijk.

Ook hele domme dingen maak je zo mee. Een medewerker bij AEGON wist te 'adviseren' dat men de lijfrente fiscaal beter in de maand NA het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd kon laten uitkeren. Dit i.v.m. het lagere percentage voor AOW-gerechtigden.
Let wel: deze persoon wordt in september 2014 65 jaar. Uitkering voor of na de pensioengerechtigde leeftijd (november 2014) maakt uiteraard voor het te betalen belastingpercentage geen enkel verschil. De uitbetaling vindt immers in belastingjaar 2014 plaats, het jaar van de tijdsevenredige belastingheffing.
Ik heb geadviseerd de uitbetaling te traineren. Bezwaar maken tegen de uitbetaling in 2014 of geen rekeningnummer doorgeven. Door tijd te rekken, heeft uitbetaling in 2015 een kans.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik zou het niet gemakzucht van de overheid willen noemen. Het is een bewuste keuze, omdat het anders wel heel verleidelijk en makkelijk wordt om te frauderen. Er zouden anders een hoop 'creatieve' mensen ervoor zorgen dat zo veel mogelijk inkomsten na ingang van de AOW zouden binnenkomen. En andersom zouden veel mensen nog even voor ingang van de AOW vasteen hoop hypotheekrente betalen. Bovendien zouden er heel veel discussies zijn over welke betaling bij welk tijdvak zou horen.

Het advies om na ingang van de AOW te laten uitkeren is trouwens niet heel gek. De voorheffing die de verzekeraar moet inhouden is dan namelijk wel lager.

fisbel

@Kweenie:
U schreef:
Het advies om na ingang van de AOW te laten uitkeren is trouwens niet heel gek. De voorheffing die de verzekeraar moet inhouden is dan namelijk wel lager.
Om er later achter te komen dat niet het lage percentage van AOW-gerechtigden telt, maar het tijdsevenredige percentage?? Met waarschijnlijke naheffing achteraf?

Er past maar 1 advies in dezen:
Als het mogelijk is, laat de uitkering, afkoop uitkeren in het belastingjaar NA het bereiken van de pensioengerechtigde leeftjd.

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

mogelijk kan de opbouw een jaar verlengd worden?

kweenie

Als er de keuze voor een eenmalige uitkering is, e het is geen oud regime, dan gaat/ging het in het algemeen om een kleiner bedrag. Als de AOW niet erg laat in het jaar ingaat, dan kan het zijn dat je bij het berekenen met een tijdsevenredig tarief niet meer zou hoeven bij te betalen dan de aangiftegrens. Dat zelfde zou je natuurlijk hebben bij en lage periodieke uitkering. Daarom valt er een klein voordeeltje te behalen als de voorheffing tegen het lagere tarief plaatsvindt.

Hansw

U schreef:

Er past maar 1 advies in dezen:
Als het mogelijk is, laat de uitkering, afkoop uitkeren in het belastingjaar NA het bereiken van de pensioengerechtigde leeftjd.

Dat is helaas niet mogelijk het fiscaal voordeel en het eenmalig laten uitbetalen geldt alleen voor dit
jaar.

Mvg

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

niet meer zou hoeven bij te betalen dan de aangiftegrens.
Ja zeg, die € 45 bedoel je? Dus minder voorheffing is volgens jou het voordeel, maar dat voordeel is dan wel kleiner dan € 45?

fisbel

kweenie schreef:Als er de keuze voor een eenmalige uitkering is, e het is geen oud regime, dan gaat/ging het in het algemeen om een kleiner bedrag. Als de AOW niet erg laat in het jaar ingaat, dan kan het zijn dat je bij het berekenen met een tijdsevenredig tarief niet meer zou hoeven bij te betalen dan de aangiftegrens. Dat zelfde zou je natuurlijk hebben bij en lage periodieke uitkering. Daarom valt er een klein voordeeltje te behalen als de voorheffing tegen het lagere tarief plaatsvindt.
Uw bericht is wel erg speculatief. In elk geval niet gegrond op feiten. Bericht valt in de categorie van: Als dit en als dat ....

Houdt u de grote lijnen in de gaten. Een mogelijk antwoord op de vraag van Hansw verengen tot het eventueel behalen van een klein fiscaal voordeeltje is een gevaarlijke move.

kweenie

Dat was een reactie op jouw eigen voorbeeld, waarin je stelt dat het 'heel dom' was dat een medewerker van Aegon adviseerde om uit te keren na de AOW leeftijd. Aangezien het iha zeker geen nadeel oplevert en in bepaalde (niet eens zo vergezochte) situaties juist een voordeel, vind ik dat niet zo'n 'domme' suggestie. En vind ik het juist een 'gevaarlijke move' om alle situaties over één kam te scheren en zo sommige mensen dat (kleine) fiscale voordeeltje mis te laten lopen.

Gesloten