LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] onroerendgoed belasting/WOZ waarde?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
dlanor

onroerendgoed belasting/WOZ waarde?

Ongelezen bericht door dlanor »

Vergeef me, ik ben niet helemaal op de hoogte omdat ik al vele jaren in het buitenland woon dus misschien een geval van de klok horen luiden.......

Onroerendgoed belasting word bepaald aan de hand van de getaxeeerde waarde van je huis, is dat de WOZ waarde??
zelfs als je het huis niet wil verkopen en er gewoon in woont? Dus je bent afhankelijk met wat je moet betalen van de grillen van de markt.
Dus als je een huis gekocht hebt voor zeg maar even voor het gemak, 100.000 werd de jaarlijkwse belasting daarover berekent. Komt er na een x aantal jaren een taxateur langs van de gemeent en die bepaald even dat je huis nu 150.000 waard is, dus meer belasting betalen. je betaald die hogere belastings zonder morren voor 5 jaar, daarna ging de waarde weer omhoog dus weer meer betalen zonder je af te vragen of je dat werkelijk voor je huis zou kunnen krijgen.

Huidige situatie, huizen staan lang te koop, waarde daalt mede door de crediets crisis. Dus stel je kan je hyptheek niet meer betalen en wil van je huis af. Echter door de situatie krijg je maar 95.000 , meer zit er niet in.

wat gebeurd er met de belasting die je hebt betaald over de veel te hoge waarde? wordt er herberekent en krijg je de teveel betaald onroerend goed belasting terug? worden al die jaren herberekent over die 95.000?

Let wel, de nieuwe eigenaar gaat dus maar belasting betalen over 95.000 die hij voor het huis betaald heeft?

zit ik nu verkeerd te redeneren?
Belasting terug betalen is al een 'no,no' in Nederland volgens mij maar is belasting heffen over luchtkastelen of gebakken lucht niet illegaal? of speculatie.
begrijpt U wat ik bedoel?
Misschien zit ik er wel helemaal naast maar dan hoor ik het wel, anders misschien eens interresant voor Radar om hier aandacht aan te besteden.
Met vriendelijke groet

kweenie

Re: onroerendgoed belasting/WOZ waarde?

Ongelezen bericht door kweenie »

Je betaalt inderdaad belasting over de WOZ-waarde die jaarlijks wordt bepaald. Die WOZ-waarde (waardering onroerende zaak) hangt daarbij onder anderen inderdaad af van de ontwikkeling in de verkoopprijs van min of meer vergelijkbare huizen bij je in de buurt. Is de waarde van je huis met 10.000 gestegen, dan betaal je dat jaar belasting over de gestegen waarde. Is de waarde van je huis met 10.000 gedaald, dan betaal je dat jaar belasting over de gedaalde waarde.

Als de waarde stijgt, dan betaal je dus niet met terugwerkende kracht over de hele periode dat je er woont een hoger bedrag. Op de zelfde manier krijg je niet als de waarde daalt belasting terug voor de hele periode dat je er woont.

Gesloten