LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] openbaarvervoer

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Jelle87

openbaarvervoer

Ongelezen bericht door Jelle87 »

hallo, het zit zo ik ga elke dag op eigen kosten naar mn werk, en dat kost me elke maand z,n 150 euro en dat vind ik veel geld, dus dacht ik als ik met het openbaarvoer ga kan ik reisgeld van de belasting terug krijgen,maar het blijkt waar ik heen ga niet zn mooie verbinding heeft, ik kan wel via openbaar vervoer bij mn werk komen maar ik moet ook overstappen en dat is echt minuten werk, dus als mn bus een paar minuten te laat is kan ik bij het overstap punt een uur wachten of 30 minuten lopen naar mn werk maar dat wil ik ook niet elke dag, dus dacht ik als ik bij mijn overstap punt nu een fiets heb fiets ik dat stukje, maar nu is het zo op de site van de belastingdienst staat ■De afstand van een enkele reis van uw woning naar uw werk, maar ik zou dus alleen een gedeelte met het openbaarvervoer naar mn werk gaan, dus zou belastingdienst daar moelijk over gaan doen? zo niet dan heb ik nog een vraag, met het openbaarvervoer van mijn woning naar het overstap punt is 19,8 km zou de belastingdienst moelijk doen over die 0,2? of val ik dan toch onder 15 t/m 20 km regeling?
groetjes jelle.

Winterman

Re: openbaarvervoer

Ongelezen bericht door Winterman »

Jelle87 schreef:De afstand van een enkele reis van uw woning naar uw werk, maar ik zou dus alleen een gedeelte met het openbaarvervoer naar mn werk gaan, dus zou belastingdienst daar moelijk over gaan doen?
Ja natuurlijk. Het gaat om werkelijk gemaakte kosten. Niet kosten die je zou kunnen maken.
Jelle87 schreef: zo niet dan heb ik nog een vraag, met het openbaarvervoer van mijn woning naar het overstap punt is 19,8 km zou de belastingdienst moelijk doen over die 0,2? of val ik dan toch onder 15 t/m 20 km regeling?
groetjes jelle.
Wat denk je nu zelf? Dat ze grenzen hanteren als de plaatselijke slager? Mag het ietsje meer zijn?

fisbel

Ongelezen bericht door fisbel »

Of u een stuk per fiets aflegt is niet interessant. Het gaat om de afstand woning - werkplek. Tav deze afstand moet u kunnen aantonen dat u ook werkelijk deze afstand per openbaar vervoer reisde. Het kan zijn dat er een stukje fietsen bijzit, bijvoorbeeld om naar station of bushalte te fietsen. Leest u onderstaande informatie uit het belastingprogramma.
Had u een NS-Jaartrajectkaart, een NS-Jaarkaart of een OV-Jaarkaart? Dan hoeft u geen openbaarvervoerverklaring aan te vragen omdat wij deze rechtstreeks van de NS krijgen. Kreeg u geen openbaarvervoerverklaring omdat u met losse vervoerbewijzen reisde? Vraag dan uw werkgever om een reisverklaring.

Let op!
Bewaar uw openbaarvervoerverklaring, reisverklaring, losse vervoerbewijzen of de overzichten van het vervoerbedrijf van de transacties met de OV-chipkaart, want wij kunnen erom vragen.

Jelle87

oke bedankt voor de antwoorden, dus ik val onder 15 t/m 20 km, nu heb ik nog een vraag ik kan dus 582 terug vragen , maar gaat daar ook nog eens 33% belasting af?

fisbel

U ontvangt geen € 582, u betaalt geen € 582. De € 582 komt in mindering op uw inkomen. U krijgt dus 33% van € 584 is € 192 belastingteruggave over deze aftrekpost.

Jelle87

weer bedankt voor je antwoord, dus het openbaar vervoer heeft niet zo veel zin:p

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

fisbel schreef:U ontvangt geen € 582, u betaalt geen € 582. De € 582 komt in mindering op uw inkomen. U krijgt dus 33% van € 584 is € 192 belastingteruggave over deze aftrekpost.
+ heffingsrente.
Rente van de belastingdienst krijgen is meestal een betere rente dan op een gemiddelde spaarrekening :wink:

fisbel

Emmy75 schreef:
fisbel schreef:U ontvangt geen € 582, u betaalt geen € 582. De € 582 komt in mindering op uw inkomen. U krijgt dus 33% van € 584 is € 192 belastingteruggave over deze aftrekpost.
+ heffingsrente.
Rente van de belastingdienst krijgen is meestal een betere rente dan op een gemiddelde spaarrekening :wink:
TS krijgt over zijn OVV-aftrek 2012 geen rentevergoeding. Volgend jaar (aangifte 2012) komt er een nieuwe renteregeling. De regeling gaat in per 1 januari 2013. Er komt een nieuwe term:belastingrente. Voor aangiften die voor 1 juli 2013 worden afgehandeld (vrijwel alle aangiften die voor 1 april worden ingediend) wordt er geen rentevergoeding meer gegeven. En er hoeft ook geen rentevergoeding te worden betaald. Zie de informatie van elsevier.fiscaal: http://www.elsevierfiscaal.nl/fiscaal-a ... tingdienst

fisbel

Jelle87 schreef:weer bedankt voor je antwoord, dus het openbaar vervoer heeft niet zo veel zin:p
Is € 192 niet de moeite waard?

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Hèh wat flauw. Tot dit jaar kregen we toch altijd heffingsrente over te veel ingehouden loonbelasting ?

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Emmy75 schreef:
+ heffingsrente.
Over zo'n klein bedrag stelt de rente niet zoveel voor natuurlijk (in absolute zin).

Mk

Ongelezen bericht door Mk »

Jelle87 schreef:oke bedankt voor de antwoorden, dus ik val onder 15 t/m 20 km, nu heb ik nog een vraag ik kan dus 582 terug vragen , maar gaat daar ook nog eens 33% belasting af?
Je schrijft dat het 19,8 km is naar het overstappunt. De vraag is echter hoe ver het daadwerkelijk naar je werk is (dus de totale reisafstand inclusief . Is dat meer dan 20 km dan is de aftrek dus 974 euro.

Winterman

Ongelezen bericht door Winterman »

Mk schreef: Je schrijft dat het 19,8 km is naar het overstappunt. De vraag is echter hoe ver het daadwerkelijk naar je werk is (dus de totale reisafstand inclusief . Is dat meer dan 20 km dan is de aftrek dus 974 euro.
Niet dus. Het gaat om de afstand die je aflegt met het openbaar vervoer.

fisbel

Winterman schreef:
Mk schreef: Je schrijft dat het 19,8 km is naar het overstappunt. De vraag is echter hoe ver het daadwerkelijk naar je werk is (dus de totale reisafstand inclusief . Is dat meer dan 20 km dan is de aftrek dus 974 euro.
Niet dus. Het gaat om de afstand die je aflegt met het openbaar vervoer.
Ik lees in de informatie van de Belastingdienst iets heel anders:
Welk bedrag mag u aftrekken?
Het bedrag dat u mag aftrekken, hangt af van de afstand van een enkele reis tussen uw woning en uw werk, én van het aantal dagen waarop u met het openbaar vervoer reisde.
Aftrek derhalve: de afstand van een enkele reis tussen woning en werkplek.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... ar_vervoer

Gesloten