LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] PostNL geeft teveel betaalde invoerrechten niet terug

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
manam
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 sep 2018 16:06

PostNL geeft teveel betaalde invoerrechten niet terug

Ongelezen bericht door manam »

Op 11 juni 2019 bestelde ik bij Lucky Vitamin in Amerika voedingssupplementen voor een totaalbedrag van € 444,16 (inclusief verzendkosten € 452,67).

Het bedrag van € 452,67 is via mijn creditcard afgeschreven van onze gezamenlijke e/o rekening bij de rabobank.

Op of omstreeks 20 juni biedt PostNL mij 2 pakketjes aan, waarvoor ik enkele tientjes per pakketje moest betalen aan invoerrechten en behandelingskosten. Daarnaast gaf men aan dat er nog een ander pakje was, maar dat daar iets mee aan de hand was en dat het was afgegeven bij de Spar in den Hoorn.

In de Spar vertelde iemand mij dat er meer dan € 500 voor het pakje moest worden betaald aan invoerrechten, BTW en behandelingskosten. Ik heb het pakje in eerste instantie niet aangenomen, maar heb eerst telefonisch contact gezocht met PostNL.

Bij PostNl klantenservice gaf men aan dat ik 2 dingen kon doen:
1. Pakketje weigeren, waarna het zou worden teruggestuurd.
2. De kosten betalen en daarna bezwaar maken tegen deze kosten.

Mede daar verzendkosten vanuit de VS nogal eens kunnen oplopen, besloot ik voor optie 2 te kiezen. Immers het was toch klip en klaar duidelijk dat er een rekenfout was gemaakt, want er stond als douanewaarde op de bijgevoegde factuur een bedrag van € 2.220,83 vermeld, terwijl de waarde van alle 3 pakketjes tezamen maar € 444,16 was. Bovendien stond op het bij het pakket gevoegde Customs Declaration formulier het juiste bedrag van USD 128,28 vermeld. Op 21 juni 2019 betaalde ik € 522,73 aan PostNL.

Op 24 juni 2019 bezwaar ingediend tegen de foutief berekende invoerrechten voor de zending met barcode 3SPAMS9951222.

Op 28 juni 2019 ontvang ik een brief dat het bezwaar is ontvangen en in behandeling is genomen onder nummer 07334982.

Op 2 juli ontvang ik een brief met het verzoek aanvullende gegevens te verstrekken. Een kopie van deze brief heb ik tezamen met de gevraagde informatie (factuur, pakbon die bij pakket zat en kopie creditcard afschrift, waaruit betaling blijkt) op 2 juli 2019 aangetekend teruggestuurd.

Op 9 juli ontvang ik wederom een brief van PostNL, waarin men aangaf dat het verzoek om teruggaaf is ingediend met de Douane. Men gaf aan dat de behandeling ongeveer 3 maanden in beslag zou kunnen nemen.

Daarna hoor ik niets meer.

Op 3 januari 2020 maar eens gebeld met de klantenservice van PostNL. Ze zouden opnieuw een melding doen, dus ik kon binnenkort een brief verwachten, waarin de status zou worden aangegeven. Dus of ik geld terug krijg en zo ja, hoeveel.

Op 11 februari, na wederom niets te hebben vernomen, een chat met Irene opgestart van PostNL. Zij kon in eerste instantie niets vinden van mijn bezwaarschrift. Na het doorgeven van het op 28 juni ontvangen behandelingsnummer vond ze blijkbaar wel enige info. Ze gaf aan een hulplijn te moeten inschakelen, omdat ze er niet uit kwam. Maar ze zou zo snel mogelijk ermee bij mij terug komen.

Wederom een tijdje radiostilte.

Later kreeg ik een evaluatieformulier van PostNL. Ik heb dit later nog ingevuld en nogmaals mijn beklag gedaan.

Ook hierna: Radiostilte!

Wellicht is de tijd rijp om deze kwestie maar eens via de media aan te kaarten bij PostNL?

juliomariner
Berichten: 4925
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: PostNL geeft teveel betaalde invoerrechten niet terug

Ongelezen bericht door juliomariner »

Bij de media aankaarten? Daar lacht Postnl gewoon om. Het internet staat vol met klachten over dit bedrijf maar slechts een fractie daarvan wordt opgelost. Dus nee aan de media hebben ze lak.
Zijn deze "voedingsupplementen" legaal in Nederland? Zo nee dan heeft u ook nog kans dat ze in beslag worden genomen en krijgt u een boete.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: PostNL geeft teveel betaalde invoerrechten niet terug

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Nog steeds stil?

Gesloten