LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] precariobelasting op ondergrondse kabels en leidingen

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
moedertje53

precariobelasting op ondergrondse kabels en leidingen

Ongelezen bericht door moedertje53 »

Ik kreeg een brief van OASEN drinkwater, dat H.I.Ambacht, de gemeente waarin ik woon ,besloten heeft om belasting op kabels en leidingen te gaan heffen, let wel ondergrondse. :twisted: Voor OASEN drinkwater betekent dat deze deze heffing-precario- zal doorberekenen aan de klanten. :oops: Als het G.E.B, de C.A.I. etc.dit geldvarkentje in de gaten krijgen zullen ze wel spoedig met aanverwante aanslagen komen. :evil: Ik heb altijd begrepen dat precariobelasting geheven werd voor voor reclameborden, terrassen etc. niet dus. Ik vind dit zo'n verkapte manier van lastenverzwaring en binnenhalen van weer een nieuw geldpotje :shock: dat ik op manieren zin om in verweer te gaan. Kan ik nu ook :idea: omgekeerd een rekening sturen voor de leidingen die op mijn grond onder mijn huis en kruipruimte lopen, die nemen mijn ruimte tenslotte in beslag. Hetzelfde geldt voor de meterkast. Voor mijn part mogen ze die buiten plaatsen :? net zoals in Belgie en Frankrijk. Nu neemt deze meterplaatsing voor gas, water en stroom mijn woonruimte in beslag. Weet iemand of dit nu zomaar mag en hoe men in verweer kan gaan? :?:

moedertje53

Re: precariobelasting op ondergrondse kabels en leidingen

Ongelezen bericht door moedertje53 »

deze verwijzing in wikipedia had ik ook gevonden. Echter gaat mij om het onbillijke van het heffen van deze belasting welke zeer lastenverzwarend werkt als meerdere nutsbedrijven volgen. Temeer omdat op 11-07-2011 door min.Donner een voorstel is ingediend voor afschaffing precariobelasting.Minister Donner van Binnenlandse Zaken gaat een wetsvoorstel opstellen dat een einde maakt aan de precariobelasting voor de netwerken van nutsbedrijven. Dit schreef hij onlangs in een brief aan de Tweede Kamer. Als deze wet er komt, hoeven drinkwaterbedrijven in de toekomst geen precariobelasting meer te betalen op waterleidingen in het grondgebied van een gemeente. In het voorzieningsgebied van Oasen heffen momenteel acht gemeenten precariobelasting.Onzichtbaar.Het besluit van minister Donner is het gevolg van een door de Tweede Kamer aangenomen motie, van Tweede Kamerlid Brigitte van der Burg (VVD). Daarin pleit zij voor vrijstelling van precariobelasting op netwerken van nutsbedrijven. Volgens Van der Burg is het grootste bezwaar tegen deze vorm van belasting dat ze volstrekt onzichtbaar is. Vorig jaar kondigde het kabinet al aan om zo'n wetsvoorstel bij de Tweede Kamer in te dienen, maar na kritiek van de Raad van State was het plan van de baan. Nu gaat de minister hier toch mee aan de slag. Wanneer Donner het wetsvoorstel naar de Kamer stuurt, is nog onbekend. Overgangsregeling.Vewin, de branchevereniging van drinkwaterbedrijven in Nederland, is optimistisch over de brief van minister Donner. Wel maakt Vewin zich zorgen dat gemeenten nu nog snel precarioheffing gaan instellen. Op deze manier vallen ze nog binnen de overgangsregeling waarmee Donner wil gaan werken.namens OASEN commentaar.Ook Oasen is, als tegenstander van precario op waterleidingen, positief gestemd over de brief van Donner. Gemeenten besluiten namelijk steeds vaker precariobelasting te heffen op waterleidingen. Oasen berekent deze kosten alleen door aan de klanten in de gemeente waar de belasting wordt geheven. Wij zijn dan ook geen voorstander van deze belasting, omdat het onze klanten onnodig op hoge kosten jaagt. In gemeenten waar precariobelasting moet worden betaald, nemen de kosten voor de klant al gauw met 10% toe.

ruitenheer

Ongelezen bericht door ruitenheer »

De discussie of de precariobelasting op ondergrondse kabels en leidingen moet worden afgeschaft loopt al meer dan 5 jaar. Dus of deze belasting volgend jaar echt wordt afgeschaft, moet nog maar worden afgewacht.

priewjet

Ongelezen bericht door priewjet »

@moedertje53:

Werkt u misschien bij Oasen? Jammer dat u dan niet gewoon onder de naam van uw werkgever reageert.

Joost (Oasen)

Ongelezen bericht door Joost (Oasen) »

In aanvulling op de discussie wil ik, als medewerker van Oasen, graag het volgende toevoegen.

Van de 32 gemeenten waaraan Oasen drinkwater levert, heffen inmiddels 9 gemeenten belasting op kabels en leidingen. De verwachting is dat daar in 2012 nog 2 gemeenten bij komen. Deze belasting zal Oasen door moeten berekenen in haar tarief. Het is goed u te realiseren dat Oasen een nutsbedrijf is in de 'oude' betekenis van het woord. Oasen streeft geen winst na en keert geen dividend uit. Drinkwater heeft een kostendekkend tarief. Alle kosten die gemaakt worden voor de drinkwatervoorziening worden dan ook doorberekend in één tarief. Normaal worden alle kosten die nodig zijn voor de drinkwatervoorziening verrekend in een tarief dat voor alle klanten gelijk is. Bij precariobelasting hebben onze aandeelhouders (alle 32 gemeenten waar Oasen drinkwater levert) een uitzondering gemaakt. Men wil voorkomen dat burgers in gemeente A meebetalen aan een gemeentelijke belasting in gemeente B. Daarom is ervoor gekozen dat precariobelasting verrekend wordt met afnemers in de heffende gemeente.

Oasen is geen voorstander van precariobelasting, omdat het onze klanten onnodig op hoge kosten jaagt. Wij hopen net als u dat de precario per wet wordt opgeheven.

Met vriendelijke groet,
Joost van Luijt (werkzaam bij Oasen)

priewjet

Een aantal gemeenten gaat dan wel over tot het heffen van precario, per 1 januari 2012 wordt de drinkwaterbelasting opgeheven. En dat betekent voor de drinkwaterbedrijven een lastenverlichting van circa € 450 miljoen euro. Aan de klanten hoort dus geen verhoging, maar juist een aanzienlijke verlaging van de tarieven in het vooruitzicht te worden gesteld!

Joost (Oasen)

priewjet schreef:Een aantal gemeenten gaat dan wel over tot het heffen van precario, per 1 januari 2012 wordt de drinkwaterbelasting opgeheven. En dat betekent voor de drinkwaterbedrijven een lastenverlichting van circa € 450 miljoen euro. Aan de klanten hoort dus geen verhoging, maar juist een aanzienlijke verlaging van de tarieven in het vooruitzicht te worden gesteld!
Volgende week wordt het besluit over de opheffing van de grondwaterbelasting definitief gemaakt, als de Eerste Kamer hiermee instemt. Oasen geeft elke cent belastingverlaging terug aan de klant. Dat betekent dat als de grondwaterbelasting wordt opgeheven, deze ook niet meer wordt doorberekend aan de klanten.

Ik snap dat u niet gelukkig bent met precariobelasting. Het voorbeeld van grondwaterbelasting is overigens niet helemaal te vergelijken met precariobelasting. De gemeenten in ons voorzieningsgebied beslissen zelf of zij wel of geen precariobelasting heffen. Als ze het niet heffen, betalen klanten in die gemeente natuurlijk ook geen precariobelasting. Als een gemeente er onverhoopt voor kiest om wel precariobelasting te heffen, dan berekent Oasen deze heffing van de gemeente door aan de inwoners van die gemeente.

priewjet

Ik snap dat u niet gelukkig bent met precariobelasting
Ik zie niet in aan welke passage in mijn reactie u die conclusie ontleent. Ik heb er trouwens juist begrip voor dat gemeenten overgaan tot het heffen van precario.

Het Rijk wil bezuinigen en schuift daarbij steeds meer taken op het bordje van de gemeente. Het aldus bespaarde geld wordt niet doorgeschoven, dat voordeel houdt het Rijk lekker zelf. Het is op zijn minst begrijpelijk dat gemeenten dan binnen de bestaande mogelijkheden op zoek gaan naar extra inkomsten. Het heffen van precario is er daar een van.
Drinkwaterbedrijven moeten precario gaan betalen en zetten het op een huilen omdat ze die lastenverzwaring in hun tarieven aan de klant moeten doorberekenen.

Waar ik er nog niet één over heb gehoord, is het feit dat per 1 januari aanstaande de grondwaterbelasting komt te vervallen en dat het kabinet voornemens is om in 2013 ook nog de belasting op leidingwater af te schaffen. Dat zijn majeure lastenverlichtingen voor de drinkwaterbedrijven. Het voordeel dat ze daardoor genieten is vele malen groter dan dat bedrag aan precario dat ze moeten gaan ophoesten. Daarom svp wat minder zwartepieten richting gemeenten (en nee, ik werk daar niet!).

Joost (Oasen)

@ priewjet: excuses als ik de verkeerde conclusie heb getrokken uit uw reactie.

Als drinkwaterbedrijf krijgen wij regelmatig vragen van klanten over de precariobelasting. Terugkerend onderwerp in die vragen is waarom wij deze belasting heffen. In dat geval leggen we dan uit dat het niet de drinkwaterbedrijven zijn die precario heffen, maar de gemeenten. Gemeenten hebben niet zoveel verschillende mechanismen tot hun beschikking om voor meer inkomsten te zorgen. Eigenlijk kan dat alleen via verhoging van de OZB. Vandaar dat naar andere wegen wordt gezocht. Uitbreiding van precario is dan een van de weinige mogelijkheden. Welke belasting ook wordt geheven, uiteindelijk moet de burger dit alles betalen.

Over de opheffing van de grondwaterbelasting: er zijn bedrijven die hier tekst en uitleg over hebben gegeven. Zie bijvoorbeeld:
http://www.dunea.nl/klantenservice/tarieven
http://www.vitens.nl/overvitens/tarieve ... fault.aspx
Ook Oasen zal hierover per internet en in de plaatstelijke bladen melding maken vanaf het moment dat zeker is dat de grondwaterbelasting wordt opgeheven. De verlaging van de tarieven komt er dus aan.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

moedertje53 schreef:Kan ik nu ook omgekeerd een rekening sturen voor de leidingen die op mijn grond onder mijn huis en kruipruimte lopen, die nemen mijn ruimte tenslotte in beslag.
Ja, u mag in principe een rekening sturen voor het gebruik van uw grond. Maar als dit leidingen voor uzelf zijn, dan heeft dat natuurlijk weinig zin, omdat u dan een rekening aan uzelf moet sturen.
moedertje53 schreef:Hetzelfde geldt voor de meterkast. Voor mijn part mogen ze die buiten plaatsen net zoals in Belgie en Frankrijk. Nu neemt deze meterplaatsing voor gas, water en stroom mijn woonruimte in beslag.
Dat zijn ook apparaten voor uw eigen gebruik. Die heeft u zelf nodig om de nutsvoorzieningen te kunnen gebruiken en huurt u ook van het nutsbedrijf. Als u wilt, dan kunt u die meters ook buiten uw huis plaatsen, maar dan komen de kosten voor die verplaatsing wel voor uw rekening. Net als dat het aansluiten op het netwerk voor uw rekening komt.
moedertje53 schreef:Weet iemand of dit nu zomaar mag en hoe men in verweer kan gaan?
Ja, het mag zomaar. En ik vind het ook niet helemaal onterecht dat de gemeente ook voor ondergrondse leidingen een heffing vraagt. De gemeente moet er immers wel voor zorgen dat die leidingen bereikbaar blijven, ze kunnen geen 'willekeurige' dingen meer doen. Willen ze bijvoorbeeld langs de straat een paar mooie grote bomen plaatsen? Wordt lastig, omdat de wortels door de leidingen kunnen gaan en de leidingen anders ook onbereikbaar kunnen raken. Bovendien, als je ziet hoe slordig de wegen soms worden achtergelaten als er een leiding gelegd is...

Gesloten