LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Probleem huurtoeslag 2010 definitieve berekening

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Natasja_A

Probleem huurtoeslag 2010 definitieve berekening

Ongelezen bericht door Natasja_A »

Beste mensen,

Wie o wie kan mij helpen.

Ik moet over 2010 €900 terugbetalen wegens teveel ontvangen huurtoeslag.

Mijn kind is 04-01-2010 verhuisd en uitgeschreven uit mijn woning, dit heb ik doorgegeven aan de BD toen ik een berekening van het voorschot binnen kreeg (haar toetsingsinkomen werd toen vastgesteld op €3.403). Mijn dochter is in 2009 afgestudeerd en verdiende bijna niks. Haar inkomen is in 2010 gestegen toen zij een vaste baan kreeg.

Bij de definitieve berekening over 2010 is haar verzamelinkomen over 01-01-2010 tot 31-01-2010 over HEEL 2010 toch meegerekend namelijk; €20.336.

Kan ik hier nog iets tegen doen :( ??

Emmy75

Re: Probleem huurtoeslag 2010 definitieve berekening

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Natasja_A schreef:
Op de aanslag van de belastingdienst zal ook vast beschreven zijn wat de bezwaarmogelijkheden zijn / -procedure is. U kunt bezwaar indienen en aangeven dat zij per 04-1-10 is uitgeschreven. Let wel op de bezwaartermijn (6 weken) en controleer even of de uitschrijving bij de gemeente juist verwerkt is.

U kunt ook eens langsgaan bij uw belastingkantoor voor advies en informatie.

fisbel

Ongelezen bericht door fisbel »

Emmy75 schreef:
Natasja_A schreef: Kan ik hier nog iets tegen doen :( ??
..................................................
U kunt ook eens langsgaan bij uw belastingkantoor voor advies en informatie.
Ik sluit me aan bij het advies van Emmy 75 hierboven. Door naar het Belastingkantoor te gaan kunt u er misschien achter komen wat er mis is gegaan. Ik raad u deze stap aan alvorend een bezwaarschrift te schrijven. Als een bezwaarschrift noodzakelijk is, kan men u op het Belastingkantoor adviseren hoe dat opgesteld moet worden.
Heeft u overigens behalve het doorgeven van uitschrijving dochter begin vorig jaar een wijziging HZ2010 ingediend?

Volgens regelgeving wordt in uw situatie het jaar voor de huurtoeslag in twee delen geknipt:
1. Periode 1 januari t/m 31 januari 2010. In deze periode was u toeslagpartners van elkaar. Het volledige jaarinkomen van uw dochter telt mee voor deze periode. Maw: over januari 2010 moet u de huurtoeslag terugbetalen.
2. Periode 1 februari 2010 t/m 31 december 2010. Uw dochter was geen toeslagpartner meer (als het allemaal goed is doorgekomen). Uitsluitend uw inkomen telt over deze periode. U behoudt de huurtoeslag binnen de algemeen geldende voorwaarden.
Laatst gewijzigd door fisbel op 12 sep 2011 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Emmy75

fisbel schreef: Ik sluit me aan bij het advies van Emmy 75 hierboven. Door naar het Belastingkantoor te gaan kunt u er misschien achter komen wat er mis is gegaan. Ik raad u deze stap aan alvorend een bezwaarschrift te schrijven. Als een bezwaarschrift noodzakelijk is, kan men u op het Belastingkantoor adviseren hoe dat opgesteld moet worden.
Deze volgorde lijkt mij inderdaad ook beter: eerst even langs het belastingkantoor. Daar krijgt u vanzelf te horen of u een bezwaarschrift moet indienen en wat daar dan in zou moeten staan of dat zij dit door het bezoek al kunnen herstellen.. Dat laatste weet ik niet of dat kan.

@fisbel,
Hopelijk vindt u het niet vervelend. Even voor de leesbaarheid, in uw toelichting staat 2x het jaar 2011 waar u denk ik 2010 bedoelde ?

fisbel

Bedankt Emmy. Slip of the pen. Jaartallen in mijn vorig bericht inmiddels aangepast.

Species8472

Ongelezen bericht door Species8472 »

Natasja_A schreef:Beste mensen,

Wie o wie kan mij helpen.

Ik moet over 2010 €900 terugbetalen wegens teveel ontvangen huurtoeslag.

Mijn kind is 04-01-2010 verhuisd en uitgeschreven uit mijn woning, dit heb ik doorgegeven aan de BD toen ik een berekening van het voorschot binnen kreeg (haar toetsingsinkomen werd toen vastgesteld op €3.403). Mijn dochter is in 2009 afgestudeerd en verdiende bijna niks. Haar inkomen is in 2010 gestegen toen zij een vaste baan kreeg.

Bij de definitieve berekening over 2010 is haar verzamelinkomen over 01-01-2010 tot 31-01-2010 over HEEL 2010 toch meegerekend namelijk; €20.336.

Vooraf: sowieso even met de belastingtelefoon bellen en vragen over uitleg 10% regeling.

Wat hier mogelijk aan de hand kan zijn:
Dochter is volgens de wet voor de maand januari 2010 meegerekend voor de berekening (want pas uitgeschreven in de loop van de maand januari 2010) voor de hoogte van de huurtoeslag voor de maand januari 2010. En dat wordt naar draagkracht gedaan, dus heel het inkomen van 2010 van de dochter.

Echter: als het zo is en je kunt aantonen dat de inkomsten van de dochter met 10% is gestegen t.o.v. dat ze uit huis is gegaan, zou er wellicht aanspraak gemaakt kunnen worden op de 10% regeling. Als dat het geval is, dan is het bezwaar maken tegen de definitieve berekening en wijzen op de 10% regeling en kopieën van bewijsstukken overleggen waar dat uit blijkt...

Anders is het pech gehad, had er maar een betere schatting van het inkomen doorgegeven moeten worden zodat er niet teveel uitbetaald kon worden...

Het lijkt mij trouwens niet alleen aan de dochter + inkomen te liggen, dan zou het bedrag niet zo hoog zijn op basis van 1 maand. Wellicht dat het inkomen van de aanvrager + eventuele partner ook verkeerd ingeschat is geweest.

Sowieso dus een nieuwe schatting maken van het bruto jaarinkomen en doorgeven aan de afdeling toeslagen voor het jaar 2011. Wat binnenkomt bij de inkomstenbelasting mag en kan de afdeling toeslagen niet overnemen, alleen achteraf controleren!

gwen21

Ongelezen bericht door gwen21 »

voor de duidelijkheid: de BD maakt twee berekeningen van het jaarrecht en gooit die uiteindelijk bij elkaar.

1. Een berekening o.b.v. het inkomen van jou + je dochter -> fictief jaarbedrag bijv. 600, hiervan krijg je in werkelijkheid 1/12 toegekend (1 maand samen gewoond) -> 50 euro
2. Een berekening o.b.v. alleen je eigen inkomen -> fictief jaarbedrag bijv. 1200, hiervan krijg je in werkelijkheid 11/12 toegekend (11 maanden alleen gewoond) -> 1100 euro.
- Ergo: 1100 + 50 is 1150 euro recht op huurtoeslag.

Per slot van rekening wordt dus niet het hele jaarinkomen van je dochter meegerekend voor jouw totale recht aan huurtoeslag, het wordt alleen naar rato meegenomen in de draagkracht voor de desbetreffende maand(en).

Veel gehoord misverstand even uit de wereld helpen. Het gaat precies zo met inkomen van overleden personen.

Emmy75

gwen21 schreef:Per slot van rekening wordt dus niet het hele jaarinkomen van je dochter meegerekend voor jouw totale recht aan huurtoeslag, het wordt alleen naar rato meegenomen in de draagkracht voor de desbetreffende maand(en).
Toch vraag ik me af of dat hier op de juiste wijze gebeurd is. De dochter heeft slechts (een deel van) 1 maand in huis gewoond en is daarna uitgeschreven. Dan is - hoe het verder ook berekend wordt - € 900,- gewoon teveel voor 1 maand, want zoveel huurtoeslag krijgt men met geen mogelijkheid per maand.

Species8472

Emmy75 schreef:
fisbel schreef: Ik sluit me aan bij het advies van Emmy 75 hierboven. Door naar het Belastingkantoor te gaan kunt u er misschien achter komen wat er mis is gegaan. Ik raad u deze stap aan alvorend een bezwaarschrift te schrijven. Als een bezwaarschrift noodzakelijk is, kan men u op het Belastingkantoor adviseren hoe dat opgesteld moet worden.
Deze volgorde lijkt mij inderdaad ook beter: eerst even langs het belastingkantoor. Daar krijgt u vanzelf te horen of u een bezwaarschrift moet indienen en wat daar dan in zou moeten staan of dat zij dit door het bezoek al kunnen herstellen.. Dat laatste weet ik niet of dat kan.

@fisbel,
Hopelijk vindt u het niet vervelend. Even voor de leesbaarheid, in uw toelichting staat 2x het jaar 2011 waar u denk ik 2010 bedoelde ?
Nee, definitieve berekeningen kunnen niet worden hersteld door baliemedewerkers. Zou een rotzooi worden zeg.

sidenote: en wat ze kunnen veranderen bij de balie is hetzelfde als wat jij ook kunt doen maar alleen van het lopende jaar. En zo blijf je zelf verantwoordelijk voor het juist inleveren van gegevens ook al doet een "meneer van de belastingdienst" dat en maakt die (grove) fouten...

Het enige wat zij kunnen doen is hetzelfde vertellen als ze wat bij de belastingtelefoon kunnen doen. Met vaak (dus lang niet altijd) als verschil dat baliemedewerkers voornamelijk inkomstenbelasting getraind zijn (van oudsher omdat IB natuurlijk langer bestaat dan toeslagen) en minder ervaring hebben met toeslagen. Kan heel goed zijn dat je goed geholpen gaat worden wat betreft het inwinnen van advies. Maar op basis van ervaring heb ik meer vertrouwen in de belastingtelefoon van de toeslagen.

Al zal dat voor sommigen misschien vreemd klinken, dan heb je pech gehad met een minder ervaren agent. Opnieuw bellen dus omdat deze mensen in principe toegewijd zijn aan toeslagen i.p.v. een mix met inkomstenbelasting.

fisbel

Gwen21: ik ben goed ingevoerd in de toeslagen, maar van uw bericht / uileg begrijp ik helemaal niets. Emmy75 kennelijk ook niet.

Species8472: ik ben het met u eens dat niet alle baliemedewerkers bij het Regiokantoor goed zijn ingevoerd in de soms taaie materie van de toeslagen. De baliemedewerker kan er echter met een op schrift gestelde notitie (vragen om kopie) wel voor zorgen dat de kwestie uitgezocht wordt. Vergelijkbaar met het zgn terugbelverzoek van de Belastingdienst / Belastingtelefoon.
Uw advies om het toetsingsinkomen over 2011 te (laten) controleren is een goed advies. Maar helaas bent u niet goed op de hoogte van de 10% regeling. Zie hieronder.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Als er 1 ding NIET moet gebeuren, is dat er een beroep op de 10% regeling wordt gedaan. Species8472: U legt hier met alle goede bedoelingen een mistgordijn aan. Een niet vast in de schoenen staande medewerker Belastingtelefoon (die komen helaas voor) kan door het noemen van de 10% regeling op het verkeerde been worden gezet.

Algemeen:
De 10% regeling kan van toepassing zijn bij scheiding, overlijden of als de toeslagpartner / medebewoner verhuist. Er ontstaat een nieuwe situatie met 1 persoon minder.
Als in deze periode zonder toeslagpartner / medebewoner het inkomen van de 'overblijver(s)' cq aanvrager toeslag sterk wijzigt, kan onder omstandigheden een beroep worden gedaan op de 10-procent regeling. Maar uitsluitend als het inkomen van de 'overblijver(s)' sterk wijzigt (meer wordt) Te denken valt aan de situatie van fictief inkomen overledene, noodgedwongen bij scheiding gaan werken waardoor er 'plotseling' inkomen is. De weinige voorbeelden met uitleg die op internet te vinden zijn, kan men o.a. aantreffen in de toeslagwijzer. Voor 2011 - blz 15 en 16 (Ben en Patty / Kees en Tineke)
Lees hier

Het is duidelijk dat hier geen sprake zal zijn van de 10% regeling. We gaan ervan uit dat het verzamelinkomen van Natasja (+ evtl partner) niet wezenlijk is veranderd. Voor de maand januari telt het inkomen van de dochter op jaarbasis mee. Gevolg: de huurtoeslag van januari zal volledig moeten worden terugbetaald. Dit kan echter nooit € 900 zijn!

Voor de resterende 11 maanden telt uitsluitend het inkomen van Natasja (+ evtl. partner) Eigenlijk dezelfde situatie als in 2009 met de dochter die als studente geen / nauwelijks inkomen had. Bij niet of nauwelijks gewijzigd inkomen in deze 11 maanden blijft de huurtoeslag gedurende deze periode gewoon gehandhaafd. Dit gegeven zal naar voren gebracht moeten worden bij een bezoek aan het Belastingkantoor. Dit in combinatie met het gegeven of de adreswijziging goed is doorgekomen en of de wijziging Huur- Zorgtoeslag 2010 goed is verwerkt. Een print van de antwoorden hier gegeven kan nuttig zijn om mee te nemen naar het Belastingkantoor. Dit omdat het voor veel mensen lastig is hun zaak in 'belastingjargon' uit te leggen.

NB: In het zwartste scenario zal een bezwaarschrift met een beroep op de 10% regeling worden afgewezen (10% regeling is niet van toepassing) en moet de volledige € 900 worden terugbetaald! Deze weg dus niet volgen.
Laatst gewijzigd door fisbel op 13 sep 2011 01:46, 2 keer totaal gewijzigd.

zwabbertje

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Toevoeging: als je probeert via overleg de zaak op te lossen (dus bijvoorbeeld langs je belastingkantoor gaan) dien dan voor de zekerheid ook een bezwaarschrift in. Zet hierin dat je de gronden van je bezwaar nog zult aanvullen maar dat je het niet eens bent met de terugvordering. Je stelt dan in ieder geval je rechten veilig voor als je er niet uitkomt in overleg.
Als je er in overleg wel uitkomt kun je het bezwaar altijd weer intrekken.

Emmy75

fisbel schreef:Gwen21: ik ben goed ingevoerd in de toeslagen, maar van uw bericht / uileg begrijp ik helemaal niets. Emmy75 kennelijk ook niet.
Ik denk dat ik de uitleg van Gwen wel enigszins kan volgen, heb echter sterk het vermoeden dat dit bij deze TS niet zo gebeurd is en dat er iets mis is gegaan.
fisbel schreef: ... Dit kan echter nooit € 900 zijn!..
Dat was ook precies mijn (uitgangs)punt inderdaad. Grofweg kan het inderdaad zo zijn dat TS de huurtoeslag van de maand januari 2010 moet gaan terugbetalen en eventueel achteraf met de exacte inkomensgegevens van TS kan daar nog een paar tientjes inzitten over het hele jaar. Maar het bestaat niet (in mijn optiek) dat dat 900,- euro moet zijn.

De maximale maandhuur om in aanmerking te komen voor huurtoeslag is grofweg zo'n 640 a 650 (zo om en nabij). Ik neem even gemakshalve aan dat men nooit meer huurtoeslag kan krijgen dan de huur bedraagt. Dan kan men dus in geen enkel geval 900 per maand aan huurtoeslag krijgen.

Emmy75

zwabbertje schreef:
Als je er in overleg wel uitkomt kun je het bezwaar altijd weer intrekken.
Persoonlijk zou ik ervoor kiezen om het net andersom te doen.
Men kan dan tijdens het overleg ook vragen wat men precies in het bezwaarschrift moet zetten.

fisbel

Gwen21 schreef:
Per slot van rekening wordt dus niet het hele jaarinkomen van je dochter meegerekend voor jouw totale recht aan huurtoeslag, het wordt alleen naar rato meegenomen in de draagkracht voor de desbetreffende maand(en).
Bovenstaande uitleg zette mij op het verkeerde been Emmy. Het inkomen wordt altijd op jaarbasis vastgesteld. Met bovenstaande formulering lijkt het alsof het inkomen van slechts een gedeelte van het jaar uitgangsbasis is voor de vaststelling van het recht op huurtoeslag. De bekende denkfout die mensen maken.
Herlezing van de getalsvoorbeelden laat zien dat Gwen het waarschijnlijk anders bedoelt als wat hij schreef.

Species8472

fisbel schreef:quote 10% regeling
Geen idee of de topicstarter of er voor in aanmerking kan komen. Jij ook niet. Er is te weinig (goede) informatie om daar een advies in te kunnen geven. Dus op voorbaat afwijzen zou ik dan ook niet doen.

Topicstarter geeft aan dat het inkomen van de dochter gestegen is in 2010. Dan is het bijvoorbeeld van belang of topicstarter nu 1 januari 2010 bedoeld of toch later in het jaar... want bij later in het jaar kan er er dus wel een beroep worden gedaan op de 10% regeling, als het inkomen minstens 10% veranderd is t.o.v. de thuissituatie zoals die was in de maand januari... (geen illusies trouwens, ook al zou het worden aangepast/toegekend, het zal hooguit 1 maandbedrag schelen wat je nu toegekend hebt gekregen).

Sowieso: de geldpapieren (jaaropgaves of maandstrookjes en/of de eventuele aangiftes van de inkomstenbelasting 2010) meenemen van aanvrager + eventuele partner + van de dochter als je naar een regiokantoor gaat of anders met de belastingtelefoon belt: bij de hand nemen. Ga op basis van de getallen maar na of het zin heeft om voor die 10% regeling in aanmerking te kunnen komen.

Er is niets anders om bezwaar te maken als de topicstarter zegt dat de rest van de grondslagen kloppen (dus de toetsingsinkomens, de rekenhuur en de huishoudsituatie is/zijn dan goed) . Rekenfouten zullen niet gemaakt zijn...

fisbel

Species8472 schreef:
fisbel schreef:quote 10% regeling
Geen idee of de topicstarter of er voor in aanmerking kan komen. Jij ook niet. Er is te weinig (goede) informatie om daar een advies in te kunnen geven. Dus op voorbaat afwijzen zou ik dan ook niet doen.

Topicstarter geeft aan dat het inkomen van de dochter gestegen is in 2010. Dan is het bijvoorbeeld van belang of topicstarter nu 1 januari 2010 bedoeld of toch later in het jaar... want bij later in het jaar kan er er dus wel een beroep worden gedaan op de 10% regeling, als het inkomen minstens 10% veranderd is t.o.v. de thuissituatie zoals die was in de maand januari... (geen illusies trouwens, ook al zou het worden aangepast/toegekend, het zal hooguit 1 maandbedrag schelen wat je nu toegekend hebt gekregen) .........
Het is goed mogelijk dat er huurtoeslag terugbetaald moet worden als het inkomen van TS (+ evtl. partner) te laag is ingeschat. Daarnaast is er het probleem van het inkomen dochter. Als de nieuwe baan dochter miv 1 januari 2010 (of eerder) is ingegaan, is de 10% regeling niet van toepassing. Als de baan later is ingegaan mogelijk wel, uitsluitend voor de maand januari. Als het inkomen dochter in januari € 0 was, is de berekening 10% regeling: 12/1 x € 0 = € 0. Maw: dit rekeninkomen dochter voor januari is niet van invloed op de huurtoeslag TS. Er kan voor de maand januari met succes een beroep worden gedaan op de 10% regeling.
Species8472 heeft mogelijk niet helemaal ongelijk door voor de maand januari de 10% regeling naar voren te brengen. Fisbel neemt een beetje gas terug.

Emmy75

fisbel schreef: Bovenstaande uitleg zette mij op het verkeerde been Emmy. Het inkomen wordt altijd op jaarbasis vastgesteld. Met bovenstaande formulering lijkt het alsof het inkomen van slechts een gedeelte van het jaar uitgangsbasis is voor de vaststelling van het recht op huurtoeslag. De bekende denkfout die mensen maken.
Herlezing van de getalsvoorbeelden laat zien dat Gwen het waarschijnlijk anders bedoelt als wat hij schreef.
Oh, heel goed mogelijk dat ik dat ook even verkeerd had gelezen / gedacht of even erover heen gelezen. Ik zat in mijn gedachten alleen meer op het volgende spoor.. als het zo is dat het inkomen van TS (+ evt partner) redelijk juist is ingeschat, maakt het weinig uit hoe er nu precies gerekend wordt met het inkomen van dochterlief. Linksom of rechtsom zou dit nooit kunnen leiden tot terugbetaling van 900,- Wellicht wel tot terugbetaling van ca. de maand januari maar deze kan geen 900,- zijn. Dat was mijn gedachtengang en deze had ik ook in het achterhoofd bij het lezen van de andere posts.

Natasja_A

Ongelezen bericht door Natasja_A »

Dank jullie allen voor de reacties.

Ik heb onderstaande info gevonden en denk dat ik wel in aanmerking kom voor de 10% regeling. Bellen met de BD schiet ook niet op, krijg steeds andere verhalen te horen. Jammer genoeg niemand die mij een berekening van die €900 zou kunnen geven.

http://www.toeslagen.nl/particulier/huu ... 10-31.html
Iedereen alsnog bedankt!

Groeten

Species8472

Natasja_A schreef:Dank jullie allen voor de reacties.

Ik heb onderstaande info gevonden en denk dat ik wel in aanmerking kom voor de 10% regeling. Bellen met de BD schiet ook niet op, krijg steeds andere verhalen te horen. Jammer genoeg niemand die mij een berekening van die €900 zou kunnen geven.

http://www.toeslagen.nl/particulier/huu ... 10-31.html
Iedereen alsnog bedankt!

Groeten
Maak een scan van de laatste voorschotbeschikking en van de definitieve berekening (blur wel even de beschikkingsnummers en de andere persoonlijke gegevens weg, zoals adres en burgerservicenummers van medebewoners en partner eventueel) en ik reken het je voor.

Gesloten