Ik heb hier een langlopende zaak met de RGB (Regionale Belasting Groep) over een waterschapsbelasting.
Zojuist een DWANGBEVEL IN NAAM DER KONINGIN ontvangen. Ik zal de voorgeschiedenis even schetsen.
In het heffingsjaar 2010 stond er bij de aanslag nog "heeft u kwijtschelding van de gemeente, lever daar dan een kopie van in" etc. om ook kwijtschelding te krijgen van de RBG. Op dat moment had ik ook bij de Gemeente een probleem, namelijk dat ze mijn inschrijving niet verwerkt, dus ik liep daar met alles enorme vertragingen op. Ik kreeg van de gemeente WEL kwijtschelding (voor afvalstoffen denk ik, weet ik even niet meer), maar had dus geen tijd om dat bij de RBG mee te sturen. Vooral niet omdat ze al gingen dreigen met verhogen. Ik ben een beetje angstig gewoon gezwicht, en heb betaald. (Onterecht dus).
de volgende januari.. 2011:
In het heffingsjaar 2011 gaan de zaken heel anders. En amateuristischer. Ten eerste is er een nieuwe werkwijze... de gemeentekwijtschelding geldt niet meer als bewijs, dus moet alles opgestuurd worden ter bezwaar. Maargoed, dat heb ik dan ook gedaan:
-Ik ben student en woon antikraak.
-Ik heb de hoogste lening bovenop mijn studiefinanciering (deel is dus van de overheid en een deel is erop geleend, van de overheid), ongeveer 700 euro p/m
-mijn studieschuld (na 1 afgeronde studie en nu mijn 2e studie bijna afgerond) is ongeveer 30.000 euro.
-ik heb van de lening ruim 6.000 euro op een spaarrekening staan.
Dit heb ik opgestuurd in het bezwaarschrift. Met een brief erbij met wat uitleg van de situatie.
Krijg ik eerst terug:
-Een brief dat het druk is en het antwoord van de RBG op zich laat wachten. (die ik ook al kreeg bij het opvragen van het bezwaar)
en heel laat ineens de geautomatiseerde brief.. (pfff ik haat dat.. zit je persoonlijke info bloot te geven, al je afschriften, een brief... krijg je een COMPUTERBRIEF terug) met:
Dat is de enige zin aan inhoudelijke reden. Heel gek lijkt me, want hoe moet je dit nou opvatten?Uw verzoek is afgewezen omdat het saldo van uw bank- en/of girorekeningen hoger is dan het voor u buiten beschouwing te laten bedrag.
"saldo ... hoger"
als ik een boot had gekocht om op te varen en in dat water van ze wat schijt te lozen... had ik dan minder 'SALDO' op mijn rekening en hoefde ik dan niet te betalen?
Ik vond de formulering echt heel erg amateuristisch... zo moeilijk moet het niet zijn om iets te formuleren over "inkomen" ipv 'saldo'. Echt, wtf. Dan hoeven ze ook geen afschriften op te vragen, maar gewoon saldo. Als je er toch niet naar kijkt.
Ook staat er meteen in dat ik niet meer in beroep mag gaan tegen de beslissing. Een geautomatiseerde brief stelt dat al na 1 bezwaarschrift. Juridisch zal dat vast wel kloppen, maar het voelt echt heel kil.
Dus ik bellen. Geeft een vrouw de vergelijking met
"Ja maar als iemand een spaart voor zijn overlijdingsrisico rekenen we dat ook als saldo"
Heel gek, want ik heb een studentenlening. Van de overheid... ik ben helemaal geen geld aan het opsparen wat ik heb verdiend.
Feitelijk wil de RBG (belasting) geld van me hebben, dat van de belasting zelf al is. Een soort overheidsspiraal.
Ik moet de belasting gewoon terugbetalen straks.. daar ben ik mee bezig. Maar dan zitten ze alvast als een soort pest extra restjes op te vreten.
Al met al, moest ik mailen met 'Invordering', omdat ze niet wist of een studieschuld meegerekend wordt in de berekening.
Dat heb ik gedaan, maar het lijken daar ook wel robots. Als je ze mailt met stellingen, vragen en wetgeving, mailen ook ZIJ terug met "uw saldo is hoger dan..."
Ik ben blij dat ik zo goed spaar. Want ik wil de belasting af gaan betalen Maar op de stelling "als ik een boot had gekocht..." geen antwoord. Het lijkt hier weer juridisch niet onderbouwd. Dus als ik meer roekeloos leef en daarmee kans heb dat ik de schuld niet kan afbetalen, dan ineens hoef ik niets te betalen? Tenminste, dat blijkt voor mij uit die formulering Ze hebben het niet over inkomen, maar over saldo dat wordt gezien als inkomen. Wtf, ja... "alles boven 1200 euro.. ohh ja, dat is gewoon inkomen".. hoe moeilijk is het om gewoon inkomenscijfers bij elkaar op te tellen.Uw lening word wel als inkomen gezien. En het bedrag wat u op de rekening mag hebben is inderdaad € 1200,=. Alles wat meer is is dus vermogen en in uw geval is dat € 6628, boven het bedrag wat u mag hebben.
mail later:
ik weer een reactie (omdat ze weer niet reageren op stellingen, EN omdat ik het volgende vraag:Zoals mijn collega u al heeft meegedeeld, is uw kwijtscheldingsverzoek afgewezen omdat uw saldo boven de daarvoor gestelde norm van € 1200 euro is.
Ook kan ik bevestigen dat de lening van Duo-IB-groep gezien wordt als een lening.
"maar als de lening wordt gezien als inkomen, en dus wordt berekend tot saldo.. wordt dan ook de schuld niet meegerekend in de som, en is de uitkomst van DAT niet het 'vermogen'?
Het lijkt wel een robot. En best interessant:In antwoord op uw vragen deel ik u het volgende mee:
Bij de berekening van studenten wordt alleen gekeken naar de inkomsten (DUO-IB-Groep en eventueel een bijbaan) en het saldo van uw bank/giro rekening(en) en spaarrekening.
Bij uw kwijtscheldingsaanvraag blijkt dat het saldo boven de norm is. Dit is al een afwijzingsgrond. Een verdere berekening wordt dan niet meer gemaakt.
Met leningen wordt geen rekening gehouden.
"Dit is al een afwijzingsgrond. Een verdere berekening wordt dan niet meer gemaakt."
ik kan me voorstellen dat je zo inderdaad vrij veel geld gaat ophalen...
mijn reactie:
Ja beetje grote woorden.. rijk, overheid, staat.. ik heb er natuurlijk juridisch geen verstand van, waar alles vandaan komt, maar het lijkt mij allemaal overheidDan wil ik toch echt mededelen dat ik dit een heel raar systeem vindt.
Een beetje alsof je een leuk meisje tegenkomt in de kroeg... ze heeft
leuke kleding, praat leuk en ziet er goed uit... dan heb je er goed bevonden
en ga je met haar naar bed.. maar eenmaal in bed, en in dat meisje
blijkt dat ze aids heeft. En een loverboy, en twee kinderen. En wratten
op haar geslacht.
Zoals ik al eerder aangaf.. is dit precies hoe bijvoorbeeld de financiële crisis
tot stand kwam, de instortende huizenmarkt EN de staatsschuld van Nederland.
Door mij (in dit geval) als 'gezond' te toetsen, zien jullie niet dat mijn werkelijke
saldo €-26.000,- euro is. Min. Negatief. Ik heb een vermogen van -26.000,
ik moet zodra ik afstudeer keihard gaan werken om terug te betalen.
Die schuld heb ik aan een overheidsinstelling.. ik vind het dus raar
om het rijk geld te geven dat ik van het rijk zelf leen.
Daar nog geen antwoord op. Nja, behalve dan een DWANGBEVAL IN NAAM DER KONINGIN
betalen binnen 2 dagen. wat een termijn -_- pff
kan ik haar spreken?
Mijn vraag is dus of jullie het rechtvaardig vinden klinken en aan juristen de vraag of dit allemaal klopt. Als iemand me bij wil staan om een zaak te beginnen, graag
behalve als zij echt gelijk hebben natuurlijk.. maar ik vind niet dat ze helder formuleren en reageren. niet wettelijk ofzo, gewoon met een soort platte ambtenaren-robot taal.