Hallo,
Ik heb sinds 2013 (samen met iemand) een vof bedrijf, maar daarnaast ben ik in 2014 tijdelijk in loondienst geweest.
Ik heb makkelijk de uren gehaald om recht te hebben op zelfstandigenaftrek i.v.m. vof onderneming.
Loondienst circa 9000 bruto
Winst uit onderneming circa €900.
Nu is mijn vraag, heb ik er gewoon recht op zelfstandigenaftrek of omdat ik meer verdiend heb in loondienst vervalt dit?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Recht op zelfstandigenaftrek?
Re: Recht op zelfstandigenaftrek?
De hoogte van de verdiensten uit loondienst zijn niet van belang. U moet naast minstens 1225 uren voor uw bedrijf ook meer uren aan uw bedrijf besteed hebben, dan aan loondienst.
Maar daar zijn ook weer uitzonderingen op. Bijvoorbeeld als u starter bent.
Maar daar zijn ook weer uitzonderingen op. Bijvoorbeeld als u starter bent.
Als je gemakkelijk de uren hebt gehaald is er geen probleem. Ze kunnen wel een agenda opvragen.
Overigens is de (toekomstige) winstgevendheid van de activiteiten ook van belang. Als je met meer dan 1250 uur een winst uit onderneming hebt van slechts 900 euro, dan kan het zijn dat de belastingdienst het toch meer ziet als een veredelde hobby. Uiteraard wel afhankelijk van de situatie; als je een normale omzet hebt maar gewoon veel investeringen hebt gedaan, dan is het een ander verhaal.
Overigens kan zelfstandigenaftrek alleen tot een negatief belastbaar bedrag uit onderneming leiden wanneer u ook de startersaftrek toepast.
Ik zou dan ook liever wel de zelfstandigenaftrek claimen (die slechts voor 900 gebruikt kan worden, waarna 6.380 doorschuift naar komende jaren, dat levert zo'n 2.000 tot 3.000 belastingbesparing op in de toekomst) maar niet de startersaftrek. Uw belastingdruk is dan toch al nul.
Claimt u ook de startersaftrek, dan wordt de zelfstandigenaftrek volledig verbruikt, leidt dat samen met loon tot een verzamelinkomen van 1.688 en is uw belastingdruk ook nul.
Vandaar: wel zelfstandigenaftrek, geen startersaftrek.
Voor zelfstandigenaftrek geldt het urencriterium van 1225 uur, EN het "grotendeels-criterium": de eis dat je meer uren aan de onderneming dan aan je loondienst moet hebben besteed. Maar de eerste vijf jaar geldt dat grotendeels-criterium niet, alleen de 1225 uur.
Ik zou dan ook liever wel de zelfstandigenaftrek claimen (die slechts voor 900 gebruikt kan worden, waarna 6.380 doorschuift naar komende jaren, dat levert zo'n 2.000 tot 3.000 belastingbesparing op in de toekomst) maar niet de startersaftrek. Uw belastingdruk is dan toch al nul.
Claimt u ook de startersaftrek, dan wordt de zelfstandigenaftrek volledig verbruikt, leidt dat samen met loon tot een verzamelinkomen van 1.688 en is uw belastingdruk ook nul.
Vandaar: wel zelfstandigenaftrek, geen startersaftrek.
Voor zelfstandigenaftrek geldt het urencriterium van 1225 uur, EN het "grotendeels-criterium": de eis dat je meer uren aan de onderneming dan aan je loondienst moet hebben besteed. Maar de eerste vijf jaar geldt dat grotendeels-criterium niet, alleen de 1225 uur.
-
Super bedankt voor jullie snelle reacties!