LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] rente bij uitstel van betaling

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
amgverbeek

rente bij uitstel van betaling

Ongelezen bericht door amgverbeek »

Half maart 2007 ontving ik voorlopige aanslagen over de successierechten van de erfenis van mijn vader. Deze aanslag moest uiterlijk 15 mei 2007 worden voldaan. Aangezien de erfenis nog in een niet verkocht huis zat, heb ik 21 maart een verzoek om uitstel van betaling verstuurd, waarvan ik een bevestiging kreeg.
Omdat half mei naderde en ik nog niets gehoord had, ben ik 25 april maar weer gaan bellen met de belastingdienst. Ik zou teruggebeld worden en dit gebeurde daadwerkelijk pas op 3 mei, 12 dagen voordat de aanslagen betaald moesten zijn. Er werd geopperd dat ik maar een hypotheek moest nemen om de aanslagen te betalen. Ik confronteerde de belastingdienst met het feit dat ik nog slechts 12 dagen de tijd had om iets te regelen, omdat zij maar niet reageerden op mijn verzoek om uitstel. Daarop kreeg ik met pijn en moeite uitstel van betaling tot 1 juli. De aanslagen werden op 15 juni door de belastingdienst ontvangen, dus dacht ik dat alles goed was.
op 27 juni ontving ik ineens een acceptgiro voor een bedrag van ruim 400 euro, zonder specificatie of datum waarop deze betaald moest zijn.
Telefonische navraag leerde dat het ging om rente over de periode dat ik te laat betaald had. Ik legde uit dat ik uitstel van betaling had tot 1 juli, waarop gemeld werd dat ik wel uitstel had, maar toch rente moest betalen over de periode dat ik te laat betaald had, namelijk van 15 mei tot 15 juni. Ik vroeg waar ik had kunnen achterhalen dat er rente verschuldigd is wanneer je uitstel van betaling hebt. Dit is namelijk noch telefonisch, noch schriftelijk gemeld door de belastingdienst. De belastingdienst wist ook niet waar dit stond, maar "je moet altijd rente betalen als je te laat betaalt". Overigens moest de rentebeschikking nog verstuurd worden!

Kortom: mag de belastingdienst mij rente berekenen wanneer ik uitstel van betaling heb en binnen de periode van uitstel wel heb betaald?

Hoor heel erg graag!
Annebelle

priewjet

Re: rente bij uitstel van betaling

Ongelezen bericht door priewjet »

Hallo Annebelle,
Het recht van de fiscus om invorderingsrente te berekenen, staat in artikel 28 van de Invordringswet 1990.
Elke belastingaanslag kent en zogeheten "vervaldatum". Dat houdt even envoudigweg uitgedrukt in, dat op die datum de aanslag moet zijn voldaan. Wanneer om wat voor reden dan ook de aanslag pas ná die datum wordt voldaan, mag de fiscus invorderingstente berekenen over de periode tussen de vervaldatum en de feitelijke betaaldatum.

Over de hoogte van de verschuldigde belasting was kennelijk geen geschil, het ging om een zuiver praktisch betaalprobleem. Het komt er dus op neer dat je geld dat in feite aan de fiscus toebehoort, langer dan toegestaan onder je hebt gehoden, ongeacht de reden.

Dat je tot 1 juli uitstel van betaling hebt gkregen, betekent niks anders dan dat met tot 1 juli geen kostenverhogende invorderingsmaatregelen (aanmaning, dwangbevel) zal nemen. Groet, M@rtin

Bor Komorovski

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Het is wel erg vervelend dat de belastingdienst telkens achteraf met een rentebeschikking aan komt zetten. Heb je betaald, krijg je een aanmaning voor 10 euro rentekosten! Kan de stand van zaken niet gewoon op de laatste aanmaning, dwangbevel of aanslag worden vermeld?

priewjet

De verschuldigde rente wordt berekend over de periode die ligt tussen de laatste vervaldag en de datum waarop het bedrag volledig is betaald. Op het moment dat er een aanmaning, dwangbevel of wat dan ook komt, is er nog niet volledig betaald, dus is ook de verschuldigde rente nog niet bekend. Om het op de aanslag te zetten is helemaal onzinnig, want je krijgt altijd een zekere tijd om te betalen zonder dat je rente verschuldigd bent. Bovendien zou dat ook weer tot verontwaardigde reacties leiden: "je wordt bij voorbaaat al als te late betaler aangemerkt" :wink: :wink:

Bor Komorovski

Het zal er eerder mee te maken hebben dat op grote bedragen elke dag rente telt. Maar voor kleinere bedragen is het erg vervelend. Uitgedrukt in salariskosten kost het namelijk voor de belastingplichtige wel wat meer om die lullige paar euro aan rente te betalen.

priewjet

Kwestie van op tijd betalen. Dan heb je geen renteprobleem.

Bor Komorovski

Ja, dat weet ik. Helaas zijn dat zaken die je, net als TS, niet altijd in de hand hebt.

Gesloten