LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Restant persoonsgebonden aftrek

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
SjaakVaak

Restant persoonsgebonden aftrek

Ongelezen bericht door SjaakVaak »

Beste lezer,

Ik heb een hoog persoonsgebonden aftrek die niet in 1 jaar, ook niet in 3 jaar, afgetrokken kan worden met een jaarsalaris. Nu is de aftrek inmiddels op, maar ik krijg vandaag opeens een definitieve aanslag 2012 waar de Persoonsgebonden aftrek OPEENS op 0 is gezet voor de volgende jaren, terwijl mijn jaarsalaris niet voldoende was om mijn gehele aftrek toe te passen. De jaren daarvoor is deze aftrek gewoon doorgeteld met aftrek van mijn jaarsalaris, wat niet veel was in deze periode.

Al in al, als deze aanslag klopt mag ik een gigantisch :!: bedrag terug betalen. De brief valt precies op vrijdag in de bus en ga ik dus een verschrikkelijk weekend tegemoet. Ik zoek me suf maar volgens mij verjaart een persoonsgebonden aftrek nooit, correct? Heeft iemand wel eens meegemaakt dat de definitieve aanslag fouten bevatte? Of heeft iemand een reden waarom het voor volgende jaren opeens op 0 wordt gezet?

Ik hoor het graag, alvast bedankt!

fisbel

Re: Restant persoonsgebonden aftrek

Ongelezen bericht door fisbel »

Voor een persoonsgebonden aftrek is geen finale termijn, m.a.w. die verjaart niet.
Waarom de Belastingdienst uw persoonsgebonden aftrek in 2012 op € 0 heeft gezet, is zonder cijfers niet te beoordelen. Misschien is uw berekening toch niet de juiste berekening geweest?

Ik kan dus alleen algemeen uitleg geven. Stel persoonsgebonden aftrek is € 10.000
Uw inkomen in 2010 is € 6.000 De persoonsgebonden aftrek kan voor € 6.000 in aftrek worden genomen. In dit voorbeeld is er géén belastingteruggave vanwege de persoonsgebonden aftrek, omdat een inkomen van € 6000 sowieso onbelast is vanwege de heffingskortingen.

Resteert voor 2011 een persoonsgebonden aftrek van € 4000. Stel inkomen is € 10.000. Belastbaar inkomen wordt € 6000. Er is belastingteruggave.
In dit voorbeeld is er de persoonsgebonden aftrek voor 2012 € 0. De aftrek is al in de jaren 2010 en 2011 verrekend.

prem

Ongelezen bericht door prem »

Persoonsgebonden aftrek???? Het duizelt me allemaal.

SjaakVaak

Ongelezen bericht door SjaakVaak »

fisbel schreef:Voor een persoonsgebonden aftrek is geen finale termijn, m.a.w. die verjaart niet.
Waarom de Belastingdienst uw persoonsgebonden aftrek in 2012 op € 0 heeft gezet, is zonder cijfers niet te beoordelen. Misschien is uw berekening toch niet de juiste berekening geweest?

Ik kan dus alleen algemeen uitleg geven. Stel persoonsgebonden aftrek is € 10.000
Uw inkomen in 2010 is € 6.000 De persoonsgebonden aftrek kan voor € 6.000 in aftrek worden genomen. In dit voorbeeld is er géén belastingteruggave vanwege de persoonsgebonden aftrek, omdat een inkomen van € 6000 sowieso onbelast is vanwege de heffingskortingen.

Resteert voor 2011 een persoonsgebonden aftrek van € 4000. Stel inkomen is € 10.000. Belastbaar inkomen wordt € 6000. Er is belastingteruggave.
In dit voorbeeld is er de persoonsgebonden aftrek voor 2012 € 0. De aftrek is al in de jaren 2010 en 2011 verrekend.
Hartelijk dank voor uw snelle reactie. Ik wacht maandag even af.
Laatst gewijzigd door SjaakVaak op 21 feb 2015 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

prem schreef:Persoonsgebonden aftrek???? Het duizelt me allemaal.
aftrekken is altijd behoorlijk persoonsgebonden toch? :lol:

fisbel

prem schreef:Persoonsgebonden aftrek???? Het duizelt me allemaal.
Heel ingewikkeld is het niet. Maar de aftrekpost komt weinig voor. Vandaar de onbekendheid.

Persoonsgebonden aftrekposten zijn bijvoorbeeld: (kinder)alimentatie, specifieke zorgkosten (ziektekosten), studiekosten, giften. En dus ook: restant persoonsgebonden aftrek in vorige jaren.

Deze laatste aftrekpost komt alleen in beeld als de persoonsgebonden aftrekpost hoger is dan het inkomen. Voorbeeld: inkomen is € 4000. De persoonsgebonden aftrek is € 5000. Het inkomen kan in tegenstelling tot bijvoorbeeld het inkomen van een ondernemer niet negatief worden. Het inkomen wordt dus gesteld op € 0. (en levert in dit voorbeeld niets op) Het restant van € 1000 schuift door naar het volgend jaar. Als het inkomen in het volgend jaar weer € 4000 is, komt het inkomen uit op € 3000. En is de aftrekpost volledig verdampt zonder belastingteruggave.

Als er in het volgende jaar echter wel inkomen wordt gegenereerd, bijvoorbeeld € 10.000, wordt het inkomen € 9000. En zal de aftrekpost € 365 opleveren (36,5% – schijf 1)

swaen

Ongelezen bericht door swaen »

Als de aftrekposten hoger zijn dan de verdiensten dan krijg je dat niet terug. Zeg ik het zo goed ?

fisbel

Nee, u zegt het niet goed.
Allereerst zijn er verschillende soorten aftrekposten. De bekendste zijn de hypotheekrenteaftrek en de persoonsgebonden aftrekposten. Bij de hyotheekrenteaftrek kan het inkomen negatief worden en geldt dat de aftrekpost verrekend wordt met het inkomen van een jaar terug of als dat niet lukt met maximaal de inkomens van de volgende 9 jaren.

De vraag hier gaat over het restant van de persoonsgebonden aftrek. Zoals in de 2 voorbeelden in mijn eerste reactie hierboven aangegeven, kan het zijn dat de aftrekpost volledig verdampt, maar het kan ook zijn dat de aftrekpost gedeeltelijk of volledig wordt verzilverd (zie voorbeeld 10 K en 9 K)

Ander voorbeeld vanuit de praktijk:
* inkomen jaar x was € 1000 / persoonsgebonden aftrek € 6000. Persoonsgebonden aftrek schoof voor € 5000 door. € 1000 leverde niets op en verdampte door de heffingskortingen.
* inkomen jaar x + 1 was € 15.000 / de aftrek van € 5000 verminderde het inkomen naar € 10.000. De aftrekpost van € 5000 werd alsnog verzilverd.

Gesloten