LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] restant persoonsgebonden aftrek

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Eef1967

restant persoonsgebonden aftrek

Ongelezen bericht door Eef1967 »

Ik heb een restant persoonsgebonden aftrek over 2008. Dit verneem ik vandaag in een brief, 10 feb 2011 dus.
Mag ik dit in 2010 aftrekken/meenemen en dus 2009 overslaan of moet ik aangifte 2009 dan opnieuw insturen met dit restant?

Het zou voor mij gunstiger uitkomen dit in de aangifte 2010 mee te nemen, dat scheelt wel 700 euro. Hoe dat kan :roll:
Ik heb wel geen TBU daarin meegerekend...

Heel graag zie ik reactie tegemoet!

Mendoza

Re: restant persoonsgebonden aftrek

Ongelezen bericht door Mendoza »

Als je een restant persoonsgebonden aftrek hebt in 2008 heb je negatief inkomen in belastingjaar 2008. Deze aftrekpost schuift automatisch door naar 2009. Je kan 2009 dus niet overslaan. Normaal gesproken zou het negatief inkomen automatisch op de aanslag 2009 moeten staan en hoef je dit zelf dus niet eens in te vullen. Heb je al een aanslag 2009?

Zie ook :
http://www.belastingdienst.nl/particuli ... en-25.html

Eef1967

Ongelezen bericht door Eef1967 »

Dank! Ik heb deze maand de aanslag 2008 ontvangen waar dit restant vastgesteld is.
Over 2009 moet ik dus nu opnieuw de aangifte versturen met dit restant.
Ik heb over 2009 alleen een voorlopige aanslag ontvangen.

Overigens vind ik het vreemd dat ik -als ik het wel zou kunnen doorschuiven- veel meer terug zou ontvangen. Kan dat door groei eigen vermogen komen?????

Mendoza

Ongelezen bericht door Mendoza »

Verrekening aftrek
Uw restant persoongebonden aftrek staat op het aanslagformulier over 2009. Hebt u nog geen aanslagformulier over 2009 ontvangen? Dan berekent u uw restant persoonsgebonden aftrek als volgt:

•u vermindert het inkomen uit werk en woning (box 1) met het bedrag van de aftrek
•als deze aftrek hoger is dan het inkomen in box 1, vermindert u het belastbare inkomen uit sparen en beleggen (box 3) met het restant van de aftrek

Wij verrekenen uw aftrek automatisch bij het vaststellen van uw aanslag.
Dit zijn de punten van de eerdergenoemde link die voor jou van belang zijn.
Dus eerst wordt het restant afgetrokken in box 1. Als met de aftrek het belastbaar inkomen box 1 reduceert tot 0 dan wordt vervolgens de aftrek toegepast op het belastbaar inkomen in box 3.

Waarom dit een verschil van € 700,- oplevert is op basis van je forumbericht niet te zeggen.

Als je aangifte van 2009 hetzelfde blijft (m.u.v. restant pga), hoef je niet opnieuw aangifte te doen voor 2009. De belastingdienst gaat het het automatisch verrekenen. Als de aanslag van 2009 nu al definitief is kun je met de belastingtelefoon bellen om te informeren of je dan wel actie moet ondernemen.

wm.vanginkel

Ongelezen bericht door wm.vanginkel »

Beste Radar.
Ik heb deels dezelfde vraag, maar met een andere reden.
Mijn restant van 2010 zou ik graag niet gebruiken over mijn opgave van 2011, omdat ik dan 25% moet afdragen aan mijn belastingadviseur, waar ik alleen een afspraak mee heb voor 2011 en niet voor later jaren.
Hartelijk dank voor uw reactie,
Margreet

fisbel

Ongelezen bericht door fisbel »

Helaas is het niet mogelijk de persoonsgebonden aftrek een jaar te laten overslaan. Als de persoonsgebonden aftrek in het eerstvolgende jaar (voor u 2011) verzilverd kan worden is doorschuiving naar 2012 niet mogelijk en profiteert de belastingadviseur onbedoeld van het door hem / haar gegeven advies. (met voorbedachte rade?)
Jammer dat u kennelijk geen maximum heeft afgesproken t.a.v. de 25% beloning belastingadviseur.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat is trouwens ook leuk bedacht, wel de adviezen van die adviseur willen gaan gebruiken, maar dan wel zo dat hij daar niet voor betaald krijgt. Klinkt mij toch niet echt nobel in de oren.

Gesloten