LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Rittenregistratie niet geaccepteer van bedrijfsauto
Rittenregistratie niet geaccepteer van bedrijfsauto
Beste alle
ik kreeg een brief van de belasting dat zij vonden dat de afstanden die ik noteerde voor de ritten die ik per dag maak niet het zelfde zijn als de tom tom
die zij gebruikten.Ook vinden zij het gek dat ik het zelfde aantal km schrijf als ik een rit merdere keeren per dag hetzelfde rij. Deze ritten zijn gemaakt in 2009/2010.
ik rij al +/- 23 jaar in een bedrijfsbusje en vanaf de invoering van
de ritregistratie doe ik nog steets het zelfde invullen zonder tom tom.
Ook heb ik een verklaring geen privegebruik.
Nu moet ik binnen 14 dagen aantonen dat mijn rittenregistratie juist is !!!!
Wat kan ik doen want ik heb alleen deze rittenregistratie die ik al jaren doe
er staat de dag, het begin en eind kmstand op van elke rit van die dag.
Voor mij is dit de juiste en enige die ik heb
Groetje Pater57
ik kreeg een brief van de belasting dat zij vonden dat de afstanden die ik noteerde voor de ritten die ik per dag maak niet het zelfde zijn als de tom tom
die zij gebruikten.Ook vinden zij het gek dat ik het zelfde aantal km schrijf als ik een rit merdere keeren per dag hetzelfde rij. Deze ritten zijn gemaakt in 2009/2010.
ik rij al +/- 23 jaar in een bedrijfsbusje en vanaf de invoering van
de ritregistratie doe ik nog steets het zelfde invullen zonder tom tom.
Ook heb ik een verklaring geen privegebruik.
Nu moet ik binnen 14 dagen aantonen dat mijn rittenregistratie juist is !!!!
Wat kan ik doen want ik heb alleen deze rittenregistratie die ik al jaren doe
er staat de dag, het begin en eind kmstand op van elke rit van die dag.
Voor mij is dit de juiste en enige die ik heb
Groetje Pater57
-
- Berichten: 343
- Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10
Re: Rittenregistratie niet geaccepteer van bedrijfsauto
In principe wordt bij een rittenregistratie uitgegaan van de meest gebruikelijke route. U kunt dan volstaan met de begin- en eindstand van de kilometerteller, het adres waar u de rit start en het adres waar u de rit eindigt.
Indien u een andere (minder gebruikelijke) route rijd moet u noteren welke route u heeft gereden.
Indien u een andere (minder gebruikelijke) route rijd moet u noteren welke route u heeft gereden.
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 feb 2007 19:54
Re: Rittenregistratie niet geaccepteer van bedrijfsauto
Het lijkt me verstandig om eerst de verschillen boven water te krijgen.
Zit er veel verschil tussen jouw ritafstand en de ritafstand van TomTom?
Op www.tomtom.nl heb je een routeplanner.
Vul een rit of een aantal ritten in.
Heb je of weet je jouw route nog? Zodat je kan vergelijken hoe jij bent gereden.
Zit er veel verschil tussen jouw ritafstand en de ritafstand van TomTom?
Op www.tomtom.nl heb je een routeplanner.
Vul een rit of een aantal ritten in.
Heb je of weet je jouw route nog? Zodat je kan vergelijken hoe jij bent gereden.
Re: Rittenregistratie niet geaccepteer van bedrijfsauto
beste Erwin
het gaat maar om 2a3 km voor sommige ritten en ik schrijf elke rit op met de km erachter. en het is in 2009 dat weet ik niet echt meer ik rij zoveel ritten.
groetjes
het gaat maar om 2a3 km voor sommige ritten en ik schrijf elke rit op met de km erachter. en het is in 2009 dat weet ik niet echt meer ik rij zoveel ritten.
groetjes
-
- Berichten: 400
- Lid geworden op: 01 sep 2011 10:37
Re: Rittenregistratie niet geaccepteer van bedrijfsauto
Dit is een hele lastige, je moet zelfs wanneer je een straat om moet rijden dit appart vermelden en tevens de postcode's invullen.
Een makkelijkere en goedkope manier om van de hele administratie af te zijn is wanneer er meer dan 5 werknemers zijn de bijtelling af te kopen en dit kost gemiddeld 30,00 euro in de maand en je hoeft dan geen riitenregistratie bij te houden (voorwaade is wel dat dat de bus niet op jouw gebruik staat maar voor algemeen gebruik) Het is echt de moeite waard voor alle ellende en je kunt dan ook nog eens zo nu en dan prive met de auto rijden.
Een makkelijkere en goedkope manier om van de hele administratie af te zijn is wanneer er meer dan 5 werknemers zijn de bijtelling af te kopen en dit kost gemiddeld 30,00 euro in de maand en je hoeft dan geen riitenregistratie bij te houden (voorwaade is wel dat dat de bus niet op jouw gebruik staat maar voor algemeen gebruik) Het is echt de moeite waard voor alle ellende en je kunt dan ook nog eens zo nu en dan prive met de auto rijden.
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 feb 2007 19:54
Re: Rittenregistratie niet geaccepteer van bedrijfsauto
ik snap dat het lastig is, maar is TomTom altijd 2 of 3 km minder?
Heb je dan geen ritten, waarbij jouw administratie lager uit komt?
Als je zoveel ritten rijdt en je wijkt per rit af naar boven, dan kom je een aardig aantal kilometers verschil uit per jaar. Is dat zo?
Heb je dan geen ritten, waarbij jouw administratie lager uit komt?
Als je zoveel ritten rijdt en je wijkt per rit af naar boven, dan kom je een aardig aantal kilometers verschil uit per jaar. Is dat zo?
Re: Rittenregistratie niet geaccepteer van bedrijfsauto
Mijn hemel, wat een mieren***ers!pater57 schreef:beste Erwin
het gaat maar om 2a3 km voor sommige ritten en ik schrijf elke rit op met de km erachter. en het is in 2009 dat weet ik niet echt meer ik rij zoveel ritten.
groetjes
En de Tom-tom van 2009 heeft altijd gelijk natuurlijk?!
Hebben ze daar niet geleerd dat het veel te duur is om uren te gaan zitten puzzelen om een verschil van een paar euro boven water te halen?
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 feb 2007 19:54
Re: Rittenregistratie niet geaccepteer van bedrijfsauto
Een paar euro?Hebben ze daar niet geleerd dat het veel te duur is om uren te gaan zitten puzzelen om een verschil van een paar euro boven water te halen
Volgens mij betaal je 14%, 20% of 25% van de catalogus waarde afhankelijk van het type auto. Dat is iets meer dan een paar euro.
Je mag 500 km prive rijden en dat zal in dit geval overschreden zijn.
Dan is de eerste vraag: Hoeveel boven de 500km?
Re: Rittenregistratie niet geaccepteer van bedrijfsauto
De tomtom houd geen rekening met de eventuele afwijking van de km teller in de auto. De meeste km tellers wijken af, altijd meer dan er in werkelijkheid gereden wordt. Makkelijk scoren voor de belastingdienst. Ik zou bezwaar maken tegen het feit, dat je door je baas afgerekend wordt op de km teller van de auto en de belastingdienst afgerekend wordt op km gereden volgens een gps. Je kan natuurlijk ook nog de vraag stellen of de gps geeikt is en geschikt is voor dit soort gebruik.
Re: Rittenregistratie niet geaccepteer van bedrijfsauto
Ga er maar gerust van uit dat GPS geIJkt is. Als dat niet het geval was dan hadden we momenteel veel grotere problemen dan een discussie met de belastingdienst.pima schreef:De tomtom houd geen rekening met de eventuele afwijking van de km teller in de auto. De meeste km tellers wijken af, altijd meer dan er in werkelijkheid gereden wordt. Makkelijk scoren voor de belastingdienst. Ik zou bezwaar maken tegen het feit, dat je door je baas afgerekend wordt op de km teller van de auto en de belastingdienst afgerekend wordt op km gereden volgens een gps. Je kan natuurlijk ook nog de vraag stellen of de gps geeikt is en geschikt is voor dit soort gebruik.
Re: Rittenregistratie niet geaccepteer van bedrijfsauto
Je kunt ook nog kijken of je jouw rittenadministratie kunt onderbouwen met ander bewijsstukken, zoals bonnen van tankstations, gegevens van onderhoudsbeurten, etc.
Op de website van de belastingdienst staat overigens niet wat zij als norm gebruiken, alleen dat de berijder een rittenadministratie moet bijhouden met datum, ritnummer, beginstand, eindstand, vertrekadres en eventuele afwijkingen van de meest gebruikelijke route. Er staat geen definitie van "meest gebruikelijke route".
Je kunt ook de route zelf eens rijden met een GPS erbij zodat je precies kunt zien wat de echte afstand is in vergelijking met de km-tellerstanden in jouw auto. Wellicht dat dat ook als bewijs kan worden gebruikt.
Op de website van de belastingdienst staat overigens niet wat zij als norm gebruiken, alleen dat de berijder een rittenadministratie moet bijhouden met datum, ritnummer, beginstand, eindstand, vertrekadres en eventuele afwijkingen van de meest gebruikelijke route. Er staat geen definitie van "meest gebruikelijke route".
Je kunt ook de route zelf eens rijden met een GPS erbij zodat je precies kunt zien wat de echte afstand is in vergelijking met de km-tellerstanden in jouw auto. Wellicht dat dat ook als bewijs kan worden gebruikt.
Re: Rittenregistratie niet geaccepteer van bedrijfsauto
Een GPS is niets meer en niet minder dan een stukje hardware, dat sateliet signalen ontvangt en deze middels software omrekend naar een positie op de aarde. En die positie is, bij voldoende satelieten, heel nauwkeurig. En na 2 metingen kan de afstand tussen die posities en, omdat de tijd ook bekend is, de snelheid berekend worden. Deze gegevens zijn (mits de software goed is) heel nauwkeurig en dus minimaal net zo goed als de kilometerteller in de auto.Je kan natuurlijk ook nog de vraag stellen of de gps geeikt is en geschikt is voor dit soort gebruik.
En over die kilometer tellers het volgende. De autofabrikanten gebruiken al heel lang een simpele manier om auto's sneller te maken, namelijk een afwijking in de kilometer teller naar boven. Bijvoorbeeld bij mijn auto wijkt de teller bij snelheden vanaf 90 km/u zo'n 10% naar boven af . Dus als ik op de teller 100 km/u rijd, rij ik in het echt pas rond 90 km/u. Dit heb ik overigens geconstateerd met een oude GPS ontvanger in combinatie met software op een PDA en met mijn nieuwe Android GSM. Beiden gaven dezelfde snelheid weer.
Stel dat je 20000 km zakelijk rijdt en de teller 5% afwijkt, dan is dat toch al een afwijking van 1000 km. En zo zie je dus dat de theorie van de belastingdienst afwijkt van de praktijk. De vraag is dan ook niet wie er gelijk heeft, want je hebt in feite beiden gelijk. En de TomTom van de belasting houdt waarschijnlijk ook geen rekening meer met het feit, dat je in 2009 moest omrijden vanwege wegwerkzaamheden, files, ongevallen enz enz.
-
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15
Re: Rittenregistratie niet geaccepteer van bedrijfsauto
Dit is alles dat je ze hoeft te vertellen!Wat kan ik doen want ik heb alleen deze rittenregistratie die ik al jaren doe
er staat de dag, het begin en eind kmstand op van elke rit van die dag.
Doe een WOB verzoek voor de ijking van de Tom Tom van 2009-2010 die ten tijde van hun meting was gebruikt bij de trajectmeting.
Re: Rittenregistratie niet geaccepteer van bedrijfsauto
Heeft geen zin. Zie het verhaaltje boven jouw bericht. GPS is inherent nauwkeurig. Je hoeft dat niet te ijken, daar zorgt de Amerikaanse overheid wel voorsacredfour schreef:Dit is alles dat je ze hoeft te vertellen!Wat kan ik doen want ik heb alleen deze rittenregistratie die ik al jaren doe
er staat de dag, het begin en eind kmstand op van elke rit van die dag.
Doe een WOB verzoek voor de ijking van de Tom Tom van 2009-2010 die ten tijde van hun meting was gebruikt bij de trajectmeting.
Als een TomTom afwijking zou vertonen als waar we het hier over hebben, zou je altijd in een andere wijk terecht komen dan wat je hebt opgegeven, en niet voor de deur.
Re: Rittenregistratie niet geaccepteer van bedrijfsauto
Als TS niet met een Tomtom rijdt, kan hij ook geen gegevens vlgs een Tomtom invullen. TS heeft te maken met de dagelijkse praktijk met zijn auto, met zijn kilometerteller. Ritten vanachter een bureau op een Tomtom bekijken, zou globaal moeten overeen komen met de werkelijke gang van zaken, niet tot op de kilometer nauwkeurig.