Ondanks de crisis stijgen de huizenprijzen in Leiden in 2009. Volgens de gemeente met 1,5%. Gezien het percentage geen reden, maar ook geen mogelijkheden om bezwaar te maken.
Toen ik de gemeente belde werd direct aangegeven de de WOZ-waarde ten opzicht van 1-1-2009 met 1,5% is gestegen. Ik had nog niet gemeld voor welk adres ik belde.
Het zal vast wel allemaal volgens de wet zijn, maar ik wilde toch even checken of een gemeente met een vast percentage de WOZ waarde mag verhogen?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Stijging WOZ waarde gemeente Leiden
Re: Stijging WOZ waarde gemeente Leiden
1. Een vast percentage mag niet. Voor ieder pand dient de verkoopwaarde van het taxatiemoment bepaald te worden.
2. U vergist zich in de datum. Dit is de getaxeerde waarde per 1-1-2009. De vorige waarde was die per 1-1-2008.
Het gaat dus niet om een stijging in 2009 (zoals u schrijft) maar om een stijging in 2008.
2. U vergist zich in de datum. Dit is de getaxeerde waarde per 1-1-2009. De vorige waarde was die per 1-1-2008.
Het gaat dus niet om een stijging in 2009 (zoals u schrijft) maar om een stijging in 2008.
U heeft gelijk. De peildatum is 1-1-2009 en dus gaat het over de prijsstijging van 2008.
Ik heb onze WOZ waardestijging berekend en kom op 1.7%. Waarschijnlijk is er 1,5% bij gedaan en vervolgens afgerond naar boven op duizendtallen.
Ik heb onze WOZ waardestijging berekend en kom op 1.7%. Waarschijnlijk is er 1,5% bij gedaan en vervolgens afgerond naar boven op duizendtallen.
-
Als de gemeente op die manier zou mogen taxeren, zouden ze niet ieder jaar opnieuw hoeven te taxeren.
De nieuwe WOZ-waarde van uw woning is vastgesteld op basis van verkoopcijfers van vergelijkbare woningen die rond de waardepeildatum zijn verkocht. Welke woningen dit zijn, kunt u zien op het taxtatieverslag. Op basis van deze verkoopcijfers zijn er woningen waarvan de WOZ-waarde is gedaald en woningen waarvan de WOZ-waarde is gestegen.
De nieuwe WOZ-waarde van uw woning is vastgesteld op basis van verkoopcijfers van vergelijkbare woningen die rond de waardepeildatum zijn verkocht. Welke woningen dit zijn, kunt u zien op het taxtatieverslag. Op basis van deze verkoopcijfers zijn er woningen waarvan de WOZ-waarde is gedaald en woningen waarvan de WOZ-waarde is gestegen.
Ruitenheer, u beschrijft het proces dat ik verwachtte. Het kan zijn dat een brief van de gemeente mij is ontgaan, maar de nieuwe WOZ-waarde is mij bekend gemaakt via het aanslagbiljet gemeentelijke heffingen 2010. Ik heb geen toelichting ontvangen hoe de nieuwe WOZ waarde tot stand is gekomen.
De reden waarom ik verbaasd ben over het percentage is dat ik in het contact met de gemeente niet het adres heb gemeld waarover het gaat en toch dit percentage werd genoemd.
De reden waarom ik verbaasd ben over het percentage is dat ik in het contact met de gemeente niet het adres heb gemeld waarover het gaat en toch dit percentage werd genoemd.
-
De WOZ-waarde wordt al heel veel jaren bekendgemaakt door de vermelding op het aanslagbiljet. En de toelichting over de totstandkoming van de WOZ-waarde en de overige gemeentelijke belastingen, zal op de bijsluiter hebben gestaan. Mogelijk heeft de gemeente ook een verwijzing naar een website op de bijsluiter gezet.EdoK schreef:Ruitenheer, u beschrijft het proces dat ik verwachtte. Het kan zijn dat een brief van de gemeente mij is ontgaan, maar de nieuwe WOZ-waarde is mij bekend gemaakt via het aanslagbiljet gemeentelijke heffingen 2010. Ik heb geen toelichting ontvangen hoe de nieuwe WOZ waarde tot stand is gekomen.
Als u over een waardestijging begint, zal de gemeente reageren met de gemiddelde waardestijging binnen de gemeente. Dat lijkt mij een logische reactie.EdoK schreef:De reden waarom ik verbaasd ben over het percentage is dat ik in het contact met de gemeente niet het adres heb gemeld waarover het gaat en toch dit percentage werd genoemd.
In veel gemeentes wordt op het aanslagbiljet gemeentelijke heffingen de WOZ waarde vermeld die is vastgesteld. Via het aanslagnummer op deze aanslag kan u op de website van de gemeente zien met welke woningen uw woning vergeleken is en hoe men tot vaststelling van de WOZ waarde is gekomen. Als u het heeft over de WOZ waarde in de periode 01-01/31-12-2009, dan is de referentie de peildatum van 01-01-2008.
De invloed van de recessie merkt u (misschien) pas een jaar later.
De invloed van de recessie merkt u (misschien) pas een jaar later.
Moet zijn: in alle gemeenten. De wet schrijft het namelijk voor.RadarW schreef:In veel gemeentes wordt op het aanslagbiljet gemeentelijke heffingen de WOZ waarde vermeld die is vastgesteld.