LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Straks huis verkocht (overwaarde) en dan successierechten?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
answer

Straks huis verkocht (overwaarde) en dan successierechten?

Ongelezen bericht door answer »

Situatie: weduwnaar en 2 kinderen (14 en 16)
Straks: emigratie en daar nieuwe woning laten bouwen (van de overwaarde)

Nu: onze woning wordt spoedig verkocht en dan komt de overwaarde vrij. Successierechten lijken ineens in beeld te komen, maar die overwaarde mag toch volledig benut worden voor de 'aanschaf' (is nieuw laten bouwen) van een nieuwe woning?
Toekomst: wij gaan emigreren naar de tropen en daar willen we een nieuw huis laten bouwen. Ik heb geen behoefte om nog eens een belastingaanslag te betalen voor mijn kinderen. Zij zijn straks weer automatisch erfgename van die nieuwe woning.
Tot op heden nog geen goed houvast op internet gevonden. Wordt het nu toch tijd voor een notaris?

fisbel

Re: Straks huis verkocht (overwaarde) en dan successierechten?

Ongelezen bericht door fisbel »

De overwaarde kunt u natuurlijk gebruiken voor het bouwen van een nieuwe woning. Maar voor dit deel van de hypotheek op de nieuwe woning is geen fiscale aftrek mogelijk. Dat komt door de bijleenregeling. Lees hier
Om de bijleenregeling omzeilen zou u minimaal drie jaar een woning kunnen huren. De overwaarde komt dan te vervallen. Dit deel van uw vraag kan u met een hypotheekadviseur overleggen.

Hoe de kinderen later minder erfbelasting te betalen hebben, daarvoor is de notaris om u in uw situatie te adviseren.

aardjee

Ongelezen bericht door aardjee »

@Fisbel lezen deze persoon gaat emigreren dus bijleenregeling en dergelijke zijn niet van toepassing. meneer moet een M-biljet invullen als hij gaat emigreren. Overwaarde woning heeft niets te maken met successierechten, of de woning is niet meegenomen in de nalatenschap.

answer

Ongelezen bericht door answer »

@fisbel & @aardjee bedankt voor uw snelle reacties!

De overwaarde is voldoende voor de aanschaf van een nieuwe woning (in dat andere land). Ik vraag me af hoe andere emigranten dit precies hebben aangepakt. Normaal gesproken moet overwaarde volledig besteed worden aan een nieuwe woning (als daar behoefte aan is). In onze situatie 'vertrekt' de overwaarde volledig naar het verre buitenland. En ik zal mij dan ook gaan verdiepen in het M-biljet. Bedankt voor die tip!

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

De overwaarde hoeft helemaal niet volledig besteed te worden aan een nieuwe woning. Het is alleen zo dat als je een andere woning koopt en daar een hypotheek op neemt, je die hypotheek alleen volledig kunt aftrekken als je de overwaarde ook in het huis hebt gestopt.

Wat betreft de erfbelasting, die moet je sowieso na het overlijden betalen, los van de vraag of (en voor hoeveel) je het huis verkoopt.

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

Ik vraag me af hoe andere emigranten dit precies hebben aangepakt. Normaal gesproken moet overwaarde volledig besteed worden aan een nieuwe woning
Nou, "de meeste" emigranten (zeg maar: alle emigranten) vertrekken naar een land waar geen (hypotheek)rente-aftrek / bijleenregeling e.d. bestaat, dus die incasseren gewoon de overwaarde en doen daarmee wat ze willen.

Waarschijnlijk heb je wel een probleem als je binnen een paar jaar weer in Nederland komt wonen en dan een huis koopt, anders niet lijkt mij.

marcel75

Ongelezen bericht door marcel75 »

successierechten spelen op het moment van overlijden. Die moet je dan betalen, niet pas bij verkoop van een woning.

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

Omdat TS schrijft
Successierechten lijken ineens in beeld te komen
denk ik dat 1 van de 3 gezinsleden gaat overlijden. Hij schrijft toch dat de successierechten in beeld lijken te komen?

Gesloten