| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Studiekosten en belasting
-
huisvrouw1953
Studiekosten en belasting
Hoewel ik geen inkomsten heb, volg ik wel een studie aan de Open Universiteit. De kosten worden door mijn echtgenoot gedragen, ik heb op mijn 62ste geen recht meer op studiefinanciering natuurlijk. Doordat ons gezinsinkomen beneden modaal is en wij slechts een bescheiden hoeveelheid spaargeld bezitten zou een overheidsbijdrage in de vorm van aftrekpost aangenaam zijn.
De belastingdienst meldt dat de kosten die daarvoor in aanmerking komen, alleen mogen worden aangegeven als aftrekpost indien aan voorwaarden wordt voldaan.
Een van die voorwaarden is: De opleiding of studie is gericht op uw beroep of toekomstige
beroep.
Als toekomstig beroep lijkt onwaarschijnlijk, ware het niet dat onze overheid graag wil dat mensen langer blijven werken en ik wil dat ook wel. Ikzelf heb in mijn arbeidsleven geen acceptabel aanvullend pensioen opgebouwd en ben van plan om inkomsten te genereren als zzp'er. Dat lijkt vergezocht maar ik ken verschillende mensen die na hun AOW leeftijd daarin succesvol waren .
Deze universitaire opleiding biedt mij dus niet alleen veel plezier en voldoening, maar ook uitzicht op een eigen aanvulling op mijn toekomstige AOW.
Zou de belastingdienst deze post accepteren of is dat afhankelijk van een beoordelaar.?
De belastingdienst meldt dat de kosten die daarvoor in aanmerking komen, alleen mogen worden aangegeven als aftrekpost indien aan voorwaarden wordt voldaan.
Een van die voorwaarden is: De opleiding of studie is gericht op uw beroep of toekomstige
beroep.
Als toekomstig beroep lijkt onwaarschijnlijk, ware het niet dat onze overheid graag wil dat mensen langer blijven werken en ik wil dat ook wel. Ikzelf heb in mijn arbeidsleven geen acceptabel aanvullend pensioen opgebouwd en ben van plan om inkomsten te genereren als zzp'er. Dat lijkt vergezocht maar ik ken verschillende mensen die na hun AOW leeftijd daarin succesvol waren .
Deze universitaire opleiding biedt mij dus niet alleen veel plezier en voldoening, maar ook uitzicht op een eigen aanvulling op mijn toekomstige AOW.
Zou de belastingdienst deze post accepteren of is dat afhankelijk van een beoordelaar.?
Re: Studiekosten en belasting
Waarom al die moeite als de door jullie betaalde inkomstenbelasting nog niet voldoende is om de aanrechttoeslag volledig aan u uit te betalen. U krijgt niet meer belasting terug als u samen betaald.
-
huisvrouw1953
Waarom denkt u dat de door mijn echtgenoot betaalde inkomstenbelasting lager is dan de teruggave Algemene Heffingskorting waarop ik recht heb? Dat is namelijk niet zo.Jantje7 schreef:Waarom al die moeite als de door jullie betaalde inkomstenbelasting nog niet voldoende is om de aanrechttoeslag volledig aan u uit te betalen. U krijgt niet meer belasting terug als u samen betaald.
Uit uw opmerking van een andere door u gestelde vraag:huisvrouw1953 schreef:Waarom denkt u dat de door mijn echtgenoot betaalde inkomstenbelasting lager is dan de teruggave Algemene Heffingskorting waarop ik recht heb? Dat is namelijk niet zo.Jantje7 schreef:Waarom al die moeite als de door jullie betaalde inkomstenbelasting nog niet voldoende is om de aanrechttoeslag volledig aan u uit te betalen. U krijgt niet meer belasting terug als u samen betaald.
Dit moet inderdaad de verklaring zijn. Omdat ik over het lopende jaar 2015 aftrekposten overweeg die de totale belastingafdracht zullen verminderen , denk ik dat ik toch maar niet een Voorlopige aanvraag 2015 overweeg.
-
ruitenheer
Je wilt studeren om iets bij te verdienen, het gaat niet om een beroep waarvoor je studeert. De kans dat de belastingdienst deze aftrekpost accepteert is heel erg klein. Voor ze het accepteren zullen ze vragen om een goed onderbouwd bedrijfsplan. Heb je daar al over nagedacht?huisvrouw1953 schreef: Als toekomstig beroep lijkt onwaarschijnlijk, ware het niet dat onze overheid graag wil dat mensen langer blijven werken en ik wil dat ook wel. Ikzelf heb in mijn arbeidsleven geen acceptabel aanvullend pensioen opgebouwd en ben van plan om inkomsten te genereren als zzp'er. Dat lijkt vergezocht maar ik ken verschillende mensen die na hun AOW leeftijd daarin succesvol waren .
-
huisvrouw1953
Nee, dat heb ik niet. Dat lijkt misschien wel onnozel, maar omdat de belastingdienst niet rept over een bedrijfsplan en studenten dat doorgaans ook niet maken, had ik niet verwacht dat ik zoiets wel moet doen.ruitenheer schreef:Je wilt studeren om iets bij te verdienen, het gaat niet om een beroep waarvoor je studeert. De kans dat de belastingdienst deze aftrekpost accepteert is heel erg klein. Voor ze het accepteren zullen ze vragen om een goed onderbouwd bedrijfsplan. Heb je daar al over nagedacht?huisvrouw1953 schreef: Als toekomstig beroep lijkt onwaarschijnlijk, ware het niet dat onze overheid graag wil dat mensen langer blijven werken en ik wil dat ook wel. Ikzelf heb in mijn arbeidsleven geen acceptabel aanvullend pensioen opgebouwd en ben van plan om inkomsten te genereren als zzp'er. Dat lijkt vergezocht maar ik ken verschillende mensen die na hun AOW leeftijd daarin succesvol waren .
Mijn kennissen hebben dat in ieder geval niet gedaan en hebben toch inkomsten .
Zouden de inkomsten uit freelance wel in een bedrijfsplan zijn onder te brengen?
Bijverdiensten lijken te wijzen op een extraatje naast hoofdinkomsten, maar ik heb nu helemaal geen inkomsten.
Pas na mijn 66ste zou je daarvan kunnen spreken lijkt me omdat ik dan eigen AOW inkomsten ga hebben.
-
huisvrouw1953
Ah, op die manier. Ik houd voldoende over voor de terugbetaling AHK en waarschijnlijk de studie aftrek, maar het wordt wel krap aan. Er hoeven maar wat ziektekosten te ontstaan dit jaar en er ontstaat al een kink in de kabel. Het is wel veiliger om te gokken op de zekere AKH ipv de onzekere aftrek studiekosten denk ik. Ingewikkelde materie trouwens, maar het is wel prettig om er eens over te kunnen brainstormen met mensen die sommige zaken vaker aan de hand hebben gehad.Jantje7 schreef:Uit uw opmerking van een andere door u gestelde vraag:huisvrouw1953 schreef:Waarom denkt u dat de door mijn echtgenoot betaalde inkomstenbelasting lager is dan de teruggave Algemene Heffingskorting waarop ik recht heb? Dat is namelijk niet zo.Jantje7 schreef:Waarom al die moeite als de door jullie betaalde inkomstenbelasting nog niet voldoende is om de aanrechttoeslag volledig aan u uit te betalen. U krijgt niet meer belasting terug als u samen betaald.
Dit moet inderdaad de verklaring zijn. Omdat ik over het lopende jaar 2015 aftrekposten overweeg die de totale belastingafdracht zullen verminderen , denk ik dat ik toch maar niet een Voorlopige aanvraag 2015 overweeg.
Bedankt allemaal.
-
ruitenheer
De eerste reactie van de belastingdienst zal zijn de aftrekpost afwijzen. Daarna zul je een bezwaarschrift kunnen indienen en dan zul je de belastingdienst moeten overtuigen dat je serieuze bedoelingen hebt en dat de kans reeel is dat je inkomsten gaat behalen met deze opleiding. Zonder bedrijfsplan lukt je dat niet.huisvrouw1953 schreef:Nee, dat heb ik niet. Dat lijkt misschien wel onnozel, maar omdat de belastingdienst niet rept over een bedrijfsplan en studenten dat doorgaans ook niet maken, had ik niet verwacht dat ik zoiets wel moet doen.ruitenheer schreef:Je wilt studeren om iets bij te verdienen, het gaat niet om een beroep waarvoor je studeert. De kans dat de belastingdienst deze aftrekpost accepteert is heel erg klein. Voor ze het accepteren zullen ze vragen om een goed onderbouwd bedrijfsplan. Heb je daar al over nagedacht?
Mijn kennissen hebben dat in ieder geval niet gedaan en hebben toch inkomsten .
Zouden de inkomsten uit freelance wel in een bedrijfsplan zijn onder te brengen?
Bijverdiensten lijken te wijzen op een extraatje naast hoofdinkomsten, maar ik heb nu helemaal geen inkomsten.
Pas na mijn 66ste zou je daarvan kunnen spreken lijkt me omdat ik dan eigen AOW inkomsten ga hebben.
Hebben die kennissen de studiekosten afgetrokken van de belastingdienst (en heeft de belastingdienst dit geaccepteerd)?
Ik sluit me bij de reactie van MichielFRL aan.
De Belastingdienst heeft in de laatste jaren de interpretatie:
De studie of opleiding moet worden gevolgd met het oog op werk en inkomen. Studiekosten uit liefhebberij, hobby en interesse zijn uitgesloten van hobby en interesse zijn uitgesloten aftrek.
Deze omschrijving kan heel duidelijk zijn maar ook vaag. Een bekend voorbeeld: iemand die hobbymatig een cursus Spaans volgt, bijvoorbeeld om op vakantie in Spanje de taal te kunnen spreken. Geen aftrek hier. Maar iemand die een studie Spaans doet om beter te communiceren in zijn werk bijvoorbeeld omdat er bedrijfsmatig handelscontacten met bedrijven in Spanje zijn, kan de cursus of studie Spaans wel in aftrek nemen.
In het algemeen zal de inspecteur soepel omgaan met de aftrekpost. In de praktijk betekent dit dat de aftrekpost pas bekeken zal worden als de opgevoerde kosten relatief hoog zijn of als er in het verleden belastingtechnisch het een en ander misliep. (rode marker)
De Belastingdienst heeft in de laatste jaren de interpretatie:
verruimd. Leeftijd is sowieso al geen criterium. Een bedrijfsplan ook niet, ook al kan zo'n plan helpen de inspecteur te overtuigen van het feit dat de opleiding of studie gericht is op beroep of toekomstig beroep.De opleiding of studie is gericht op uw beroep of toekomstige beroep
De studie of opleiding moet worden gevolgd met het oog op werk en inkomen. Studiekosten uit liefhebberij, hobby en interesse zijn uitgesloten van hobby en interesse zijn uitgesloten aftrek.
Deze omschrijving kan heel duidelijk zijn maar ook vaag. Een bekend voorbeeld: iemand die hobbymatig een cursus Spaans volgt, bijvoorbeeld om op vakantie in Spanje de taal te kunnen spreken. Geen aftrek hier. Maar iemand die een studie Spaans doet om beter te communiceren in zijn werk bijvoorbeeld omdat er bedrijfsmatig handelscontacten met bedrijven in Spanje zijn, kan de cursus of studie Spaans wel in aftrek nemen.
In het algemeen zal de inspecteur soepel omgaan met de aftrekpost. In de praktijk betekent dit dat de aftrekpost pas bekeken zal worden als de opgevoerde kosten relatief hoog zijn of als er in het verleden belastingtechnisch het een en ander misliep. (rode marker)