Ik heb een brief van de Belastingdienst gekregen over mijn bijdrage Zorgverzekeringswet 2014 - daar zou ik nog 300 euro voor moeten betalen.
Ik werk echter gewoon in loondienst, en sta alleen bij de Kamer van Koophandel ingeschreven omdat ik af en toe een gastles ergens op een school geef, en ik daarvoor facturen dacht te moeten schrijven (in de praktijk is echter gebleken dat ik met een korttijdelijkpersoneelformulier kon invullen waarin BTW al wordt ingehouden, maar dat terzijde).
Ik heb dus het vermoeden dat die 300 euro bijdrage Zorgverzekeringswet over het jaar 2014 niet klopt- in 2014 heb ik niet gefreelanced. Nu zie ik bij het inloggen als ondernemer bij de site van de Belastingdienst dat ik voor 2014 nog niet de Inkomstenbelasting heb ingevuld. Als ik die wél invul, blijkt dat ik niets heb gefreelanced en dus niets heb verdiend en kan ik aantonen dat die bijdrage Zorgverzekeringswet waarschijnlijk ook niet klopt.
Mijn dilemma is alleen: had ik niet allang een boete moeten krijgen voor het niet invullen van de inkomstenbelasting over 2014? Dit had helemaal geen reden, puur niet in de gaten gehad dat ik 'm moest invullen omdat ik dus zo weinig freelance. Is er een kans dat ik die boete met terugwerkende kracht krijg, als ik nu de aangifte inkomstenbelasting alsnog invul? Ik heb nooit brieven over boetes gekregen over het niet invullen van de Inkomstenbelasting 2014.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] te laat met inkomstenbelasting maar geen boete?
Re: te laat met inkomstenbelasting maar geen boete?
ik zou het niet weten. Heeft u een verzoek gehad van de belastingdienst om aangifte te doen? Ik werk deels als ondernemer en deels in loondienst, zelfde constructie als u dus ongeveer, alleen ben ik wel btw-plichtig en wordt dus ook door de belastingdienst als ondernemer gezien. Voor het doen van de BTW aangifte geldt wel een plicht. Voor zover ik weet kan je nog tot 5 jaar terug aangifte inkomstenbelasting doen.MDB37 schreef:Mijn dilemma is alleen: had ik niet allang een boete moeten krijgen voor het niet invullen van de inkomstenbelasting over 2014?
Re: te laat met inkomstenbelasting maar geen boete?
Advies is om zo snel mogelijk te informeren bij de Belastingtelefoon of er voor het betreffende jaar (2014) aangifteplicht is.
Er staan zware boetes op het niet doen van aangifte als men aangifteplichtig is. En zeker als men als ondernemer wordt beschouwd. Als men nalatig is wordt er een schatting van het inkomen gedaan. (valt meestal nogal hoog uit)
Wat betreft de aanslag zorgverzekeringswet: het kan zijn dat de aanslag zorgverzekeringswet is gebaseerd op een fictief inkomen ROW. De aanslag zorgverzekeringswet is gebaseerd op de aangifte inkomstenbelasting. Zo te zien is uw resultaat overige werkzaamheden (ROW) geschat op zo'n € 5555 (5,4% x € 5555 is € 300)
U kunt proberen om een bezwaarschrift tegen de aanslag zorgverzekeringswet in te dienen. Moet binnen 6 weken na dagtekening aanslag gebeuren.
Er staan zware boetes op het niet doen van aangifte als men aangifteplichtig is. En zeker als men als ondernemer wordt beschouwd. Als men nalatig is wordt er een schatting van het inkomen gedaan. (valt meestal nogal hoog uit)
Wat betreft de aanslag zorgverzekeringswet: het kan zijn dat de aanslag zorgverzekeringswet is gebaseerd op een fictief inkomen ROW. De aanslag zorgverzekeringswet is gebaseerd op de aangifte inkomstenbelasting. Zo te zien is uw resultaat overige werkzaamheden (ROW) geschat op zo'n € 5555 (5,4% x € 5555 is € 300)
U kunt proberen om een bezwaarschrift tegen de aanslag zorgverzekeringswet in te dienen. Moet binnen 6 weken na dagtekening aanslag gebeuren.