LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] (Te veel) douane belasting ?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Mexwy

(Te veel) douane belasting ?

Ongelezen bericht door Mexwy »

Hallo iedereen.

Vorige week heb ik op een Amerikaanse website een afgeprijsd jurkje gekocht van 55 dollar= 41 euro.
Eerst was dat jurkje 118 dollar= 88,13 ero.
De verzending koste 24 dollar= 17,92 euro.
Maar bij aflevering moest ik aan de bezorger 36,67 betalen, ik had gebeld naar dat postbedrijf en die zeiden dat dat douane belasting (21procent) en invoerrechten belasting was.
Ik kan me niet voorstellen dat dat bij elkaar zo veel is..
Kan iemand mij misschien vertellen hoe dit zit, en of dit überhaupt wel klopt?
Heel erg bedankt! :)

langste adem

Re: (Te veel) douane belasting ?

Ongelezen bericht door langste adem »

Volgens de site van de douane is er bij aankopen tot 150 euro geen sprake betaling van douane rechten, maar wel van betalen van omzetbelasting.(http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... ken_ik_dat) .

Die omzetbelasting zou dan neerkomen op 21%. Het zou me niet verbazen als de verzendkosten ook eerst nog worden opgeteld bij het aankoopbedrag van het jurkje. Daarnaast worden er in de regel nog eens kosten gemaakt door de vervoerder van het pakketje voor aangifte bij de douane (inklaringskosten).

Al met al lijkt het erop dat u teveel hebt betaald, maar ik vraag me of af het zinvol is om hiertegen bezwaar te maken,Vervoerders hanteren soms relatief hoge "standaard bedragen" per aangifte, waardoor het bedrag te verklaren zou zijn.

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

Mexwy schreef:Hallo iedereen.

Vorige week heb ik op een Amerikaanse website een afgeprijsd jurkje gekocht van 55 dollar= 41 euro.
Eerst was dat jurkje 118 dollar= 88,13 ero.
De verzending koste 24 dollar= 17,92 euro.
Maar bij aflevering moest ik aan de bezorger 36,67 betalen, ik had gebeld naar dat postbedrijf en die zeiden dat dat douane belasting (21procent) en invoerrechten belasting was.
Ik kan me niet voorstellen dat dat bij elkaar zo veel is..
Kan iemand mij misschien vertellen hoe dit zit, en of dit überhaupt wel klopt?
Heel erg bedankt! :)
Zal wel ongeveer kloppen, ja. U zegt niet welk postbedrijf exact maar de meeste bedrijven rekenen inklaringskosten tussen de €15 en €20. De BTW over de afgeprijsde waarde zou (€41+€17.92)*21%=€12.37 zijn, over de volle prijs (€88.13+€17.92)*21%=€22.27

Gezien de gebruikelijke inklaringskosten zult u waarschijnlijk over de catalogusprijs BTW hebben betaald en dat mag wettelijk gesproken als er sprake is van hoge kortingen of een vermoeden van foutieve prijsopgave.

aangezien u géén invoerrechten heeft betaald, valt er weinig eer te behalen aan een bezwaar wat slechts een tientje BTW betreft.

Zoals altijd bij aankopen buiten de EU: bezint eer gij begint!

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

langste adem schreef:Volgens de site van de douane is er bij aankopen tot 150 euro geen sprake betaling van douane rechten, maar wel van betalen van omzetbelasting.(http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... ken_ik_dat) .

Die omzetbelasting zou dan neerkomen op 21%. Het zou me niet verbazen als de verzendkosten ook eerst nog worden opgeteld bij het aankoopbedrag van het jurkje. Daarnaast worden er in de regel nog eens kosten gemaakt door de vervoerder van het pakketje voor aangifte bij de douane (inklaringskosten).

Al met al lijkt het erop dat u teveel hebt betaald, maar ik vraag me of af het zinvol is om hiertegen bezwaar te maken,Vervoerders hanteren soms relatief hoge "standaard bedragen" per aangifte, waardoor het bedrag te verklaren zou zijn.
Laat 21% nou precies de omzetbelasting zijn in Nederland. En ja, de douane heft dat over het totale orderbedrag, dus inclusief de verzendkosten. Dit oa, omdat er dan buitenlandse webwinkels zouden zijn die je een iPhone 5S verkopen van 149 euro, en er 500 euro verzendkosten voor vragen. :wink:

Gesloten