Sinds september 2007 ben ik weduwe en alleenstaand. Ik heb mijn aangifte over dat jaar toen door een accountant laten doen i.v.m. de vele aftrekposten, zoals de uitvaart etc. Over 2008 doe ik het zelf, want dat is eenvoudig. Ik ben thans 76 jaar en heb buiten mijn AOW nog 2 kleine pensioentjes, één van mijn overleden echtgenoot en één van mijzelf. Wat blijkt nu ! Ik moet € 405,- belasting nabetalen.
Reden: De Soc.Verz.Bank houdt terecht rekening met de heffingskorting, dus dat gebeurt bij de pensioentjes uiteraard niet. Maar ...... door het 2e pensioentje valt mijn inkomen in de 2e belastingschijf en daar wordt dus te weinig loonheffing ingehouden. Balen dus !
Volgend jaar dus rekening mee houden.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] te weinig loonheffing ingehouden
-
Re: te weinig loonheffing ingehouden
Waarschijnlijk wordt volgend jaar dit jaar want op basis van de aangifte van 2008 wordt waarschijnlijk een voorlopige aanslag voor 2009 opgelegd. De kleine pensioentjes bedragen naar ik schat zo rond de 9 duizend euro bij elkaar.
Heeft u bij de aangifte 2008 wel rekening gehouden met de aftrekpost ziektekosten? In 2008 is de drempel nog snel bereikt, bovendien hebben 65+'ers een extra (fictieve) aftrekpost.
Als er bij de 2 pensioentjes gewoon loonheffing is ingehouden komt het mij vreemd voor dat er zoveel belasting bijbetaald moet worden.
Wel rekening gehouden met de alleenstaande heffingskorting??
Wel rekening gehouden met de alleenstaande heffingskorting??
Dat is nou net de clou !
Ik heb overal rekening mee gehouden, maar door dat 2e pensioentje valt een gedeelte van mijn inkomen in belastingschijf 2. Dit pensioenfonds weet dat niet en houdt 15,7% loonheffing (schijf 1). Een gedeelte moet echter belast worden volgens schijf 2 met 23,95%.
Nu ik dit weet kan ik er dit jaar rekening mee houden.
Dank voor uw reactie.
Ik heb overal rekening mee gehouden, maar door dat 2e pensioentje valt een gedeelte van mijn inkomen in belastingschijf 2. Dit pensioenfonds weet dat niet en houdt 15,7% loonheffing (schijf 1). Een gedeelte moet echter belast worden volgens schijf 2 met 23,95%.
Nu ik dit weet kan ik er dit jaar rekening mee houden.
Dank voor uw reactie.