LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Teveel aan toeslagen terug betalen
Teveel aan toeslagen terug betalen
Hoi Allemaal..
Ik werd deze week opgeschrikt door een brief van de belastingdienst waar ik mijn vraagtekens bij heb. Vandaar deze oproep, misschien dat een van jullie me kan helpen?
Volgens de bd die een definitieve berekening heeft verstuurd over 2012, heb ik teveel aan toeslagen ontvangen, zowel huur- als zorgtoeslag. Dit betekend dat ik een totaal bedrag van ruim 1300 euro moet terug betalen.
Volgens de bd is mijn toetsingsinkomen te hoog, waardoor ik geen recht heb op huurtoeslag en verminderde zorgtoeslag. Gezien de drempel, heb ik slechts 600 euro teveel ontvangen aan inkomen.
Daarnaast staat er in de brief vermeld dat deze berekening s gemaakt met de wijziging dat 'mijn huur is gewijzigd'
Nu vraag ik me af of dit feitelijk is of dat er nog iets aan gedaan kan worden.
Dat toetsingsinkomen, staat dat vast? Of kan ik daar nog mee aan de slag, waardoor het totale inkomen omlaag gaat. De loon gegevens zijn door gegeven op 01-06-2013. Is dan het eerste half jaar van 2013 meegerekend of kijken ze echt alleen maar naar 2012?
En wat wordt er bedoeld met 'uw huur is gewijzigd'. Mijn huur kan niet verlaagd zijn, dus dat zou niet DE reden moeten zijn.
Ik hoop dat ik het wat duidelijk heb omschreven en ben benieuwd naar jullie reacties.
Ps. Ik heb per direct mijn toeslagen stopgezet, dit leek me het meest verstandige om te doen gezien ik dezelfde toeslagen reeds heb ontvangen voor 2013.
Ik werd deze week opgeschrikt door een brief van de belastingdienst waar ik mijn vraagtekens bij heb. Vandaar deze oproep, misschien dat een van jullie me kan helpen?
Volgens de bd die een definitieve berekening heeft verstuurd over 2012, heb ik teveel aan toeslagen ontvangen, zowel huur- als zorgtoeslag. Dit betekend dat ik een totaal bedrag van ruim 1300 euro moet terug betalen.
Volgens de bd is mijn toetsingsinkomen te hoog, waardoor ik geen recht heb op huurtoeslag en verminderde zorgtoeslag. Gezien de drempel, heb ik slechts 600 euro teveel ontvangen aan inkomen.
Daarnaast staat er in de brief vermeld dat deze berekening s gemaakt met de wijziging dat 'mijn huur is gewijzigd'
Dat toetsingsinkomen, staat dat vast? Of kan ik daar nog mee aan de slag, waardoor het totale inkomen omlaag gaat. De loon gegevens zijn door gegeven op 01-06-2013. Is dan het eerste half jaar van 2013 meegerekend of kijken ze echt alleen maar naar 2012?
En wat wordt er bedoeld met 'uw huur is gewijzigd'. Mijn huur kan niet verlaagd zijn, dus dat zou niet DE reden moeten zijn.
Ik hoop dat ik het wat duidelijk heb omschreven en ben benieuwd naar jullie reacties.
Ps. Ik heb per direct mijn toeslagen stopgezet, dit leek me het meest verstandige om te doen gezien ik dezelfde toeslagen reeds heb ontvangen voor 2013.
Re: Teveel aan toeslagen terug betalen
Heb die brief ook ontvangen, datum 7 september 2013 (?), echte datum ontvangst was de 4e, maar dat terzijde. Het is een Definitieve berekening toeslagen 2012. Er word naar het afgelopen jaar gekeken, niet naar 2013. Als je er bezwaar tegen wilt maken: alles staat er duidelijk bij hoe en wat je moet doen. Maar ben bang dat ze gelijk hebben; ik teken maar geen bezwaar aan.
Is een en ander gebaseerd om de belastingaangifte die jij zelf hebt gedaan?
@ tenormin: dat de dagtekening van een belastingbeschikking afwijkt van de dag van ontvangst is niet vreemd gezien art. 22j AWR (je krijgt wat extra dagen om bezwaar te maken).
@ tenormin: dat de dagtekening van een belastingbeschikking afwijkt van de dag van ontvangst is niet vreemd gezien art. 22j AWR (je krijgt wat extra dagen om bezwaar te maken).
Dank je voor info. Heb me altijd al afgevraagd waarop er een "vooruitlopende" datum op staat. Altijd geleerd dat antidateren niet mocht, maar als het voor 'de goede zaak' is, prima.ArneLH schreef:Is een en ander gebaseerd om de belastingaangifte die jij zelf hebt gedaan?
Ja, en? De aanslag is toch niet ge-antidateerd?Altijd geleerd dat antidateren niet mocht,
antidateren
voorzien van een vroegere dagtekening dan die vd werkelijke opstelling
Bron: http://www.woorden-boek.nl/index.php?woord=antidateren
ante = tevoren <> post = nadat
postdateren dus
postdateren dus
Yep, fout. Excuses.ArneLH schreef:ante = tevoren <> post = nadat
postdateren dus
Bezwaar maken raad ik altijd aan. Ten eerste doet de belastingdienst dan extra werk voor zijn centen en dat is altijd meegenomen. Bovendien, de belastingdienst maakt veel fouten, heel veel fouten.tenormin schreef:Heb die brief ook ontvangen, datum 7 september 2013 (?), echte datum ontvangst was de 4e, maar dat terzijde. Het is een Definitieve berekening toeslagen 2012. Er word naar het afgelopen jaar gekeken, niet naar 2013. Als je er bezwaar tegen wilt maken: alles staat er duidelijk bij hoe en wat je moet doen. Maar ben bang dat ze gelijk hebben; ik teken maar geen bezwaar aan.
Bezwaar maken raad ik altijd aan. Ten eerste doet de belastingdienst dan extra werk voor zijn centen en dat is altijd meegenomen. Bovendien, de belastingdienst maakt veel fouten, heel veel fouten.tenormin schreef:Heb die brief ook ontvangen, datum 7 september 2013 (?), echte datum ontvangst was de 4e, maar dat terzijde. Het is een Definitieve berekening toeslagen 2012. Er word naar het afgelopen jaar gekeken, niet naar 2013. Als je er bezwaar tegen wilt maken: alles staat er duidelijk bij hoe en wat je moet doen. Maar ben bang dat ze gelijk hebben; ik teken maar geen bezwaar aan.
@olaf79. één keer met nadruk plaatsen dat het de moeite wel loont omdat de belastingdienst veel fouten maakt is wel voldoende, hoor.
Je kunt het niet vaak genoeg benadrukken.tenormin schreef:@olaf79. één keer met nadruk plaatsen dat het de moeite wel loont omdat de belastingdienst veel fouten maakt is wel voldoende, hoor.
Als u aangifte 2012 heeft gedaan kunt u uw verzamelinkomen vergelijken met het door de Belastingdienst vastgestelde toetsingsinkomen. Als die bedragen hetzelfde zijn heeft het indienen van een bezwaar geen zin.
U heeft uw toeslagen stopgezet. Dat lijkt geen verstandige actie. Met name voor de zorgtoeslag. Als uw toetsingsinkomen lager uitkomt dan € 30.939 is er recht op zorgtoeslag (alleenstaande)
In uw situatie had u ook een te hoog inkomen kunnen opgeven. U krijgt dan een nihilbeschikking van € 0. Maar het recht op een eventuele uitkering achteraf blijft behouden. Door stop te zetten verdwijnt dit eventuele recht uit het systeem. En wordt pas weer 'levend' als u opnieuw de toeslag aanvraagt.
U heeft uw toeslagen stopgezet. Dat lijkt geen verstandige actie. Met name voor de zorgtoeslag. Als uw toetsingsinkomen lager uitkomt dan € 30.939 is er recht op zorgtoeslag (alleenstaande)
In uw situatie had u ook een te hoog inkomen kunnen opgeven. U krijgt dan een nihilbeschikking van € 0. Maar het recht op een eventuele uitkering achteraf blijft behouden. Door stop te zetten verdwijnt dit eventuele recht uit het systeem. En wordt pas weer 'levend' als u opnieuw de toeslag aanvraagt.
Voor de toeslagen wordt naar het inkomen in een kalenderjaar gekeken. Het maakt dus niet uit wanneer je de gegevens doorgeeft, het gaat er om wanneer het verdiend is. Was je inkomen ook werkelijk in de buurt van die grens of is het inkomen heel anders dan zou moeten? En heb je zelf ook aangifte gedaan of niet?Volgens de bd is mijn toetsingsinkomen te hoog, waardoor ik geen recht heb op huurtoeslag en verminderde zorgtoeslag. Gezien de drempel, heb ik slechts 600 euro teveel ontvangen aan inkomen.
Je zult niets meer kunnen veranderen aan je inkomen van toen, dus je kunt achteraf niet meer met bijvoorbeeld een pensioenvoorziening of een gift je inkomen over dat jaarverlagen. Maar ik zou in elk geval even het aangifteprogramma (nogmaals) invullen om te zien of het inkomen juist bepaald is.
Extra werk door de belastingdienst betekent extra kosten voor de overheid, dus zijn er weer extra inkomsten of bezuinigingen elders nodig....olaf79 schreef: Bezwaar maken raad ik altijd aan. Ten eerste doet de belastingdienst dan extra werk voor zijn centen en dat is altijd meegenomen.
Iedereen bedankt voor je reactie!
Ik heb het erg druk gehad, waardoor het er echt bij in is geschoten om te reageren.
Ik ga zeker wel bezwaar maken, lijkt mij dat het geen kwaad kan.
Ik begrijp dat het een zaakje is om in te duiken, dus dat zal binnenkort ook zeker moeten gebeuren.
Ik heb het erg druk gehad, waardoor het er echt bij in is geschoten om te reageren.
Ik ga zeker wel bezwaar maken, lijkt mij dat het geen kwaad kan.
Het genoemde inkomen is gelijk aan het opgegeven inkomen voor de belastingaangifte. Dus ben bang dat het feitelijke informatie is en dat er inderdaad niets aan te veranderen valt.ArneLH schreef:Is een en ander gebaseerd om de belastingaangifte die jij zelf hebt gedaan?
Bedankt voor de reactie, dit is dus iets waar ik nog even in moet duiken. Nooit geweten dat de grens voor wat betreft het toetsingsinkomen niet gelijk is wanneer het gaat om huur- of zorgtoeslag.fisbel schreef: U heeft uw toeslagen stopgezet. Dat lijkt geen verstandige actie. Met name voor de zorgtoeslag. Als uw toetsingsinkomen lager uitkomt dan € 30.939 is er recht op zorgtoeslag (alleenstaande)
Dat is een goeie tip. Eens kijken of de gegevens allemaal wel echt kloppen.kweenie schreef: Je zult niets meer kunnen veranderen aan je inkomen van toen, dus je kunt achteraf niet meer met bijvoorbeeld een pensioenvoorziening of een gift je inkomen over dat jaarverlagen. Maar ik zou in elk geval even het aangifteprogramma (nogmaals) invullen om te zien of het inkomen juist bepaald is.
Ik begrijp dat het een zaakje is om in te duiken, dus dat zal binnenkort ook zeker moeten gebeuren.