LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Toeslagen stopgezet. Belasting betaald gewoon door

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
moleman

Toeslagen stopgezet. Belasting betaald gewoon door

Ongelezen bericht door moleman »

Vorig jaar heb ik zowel de zorg als de belastingtoeslag (even) stopgezet (2 -7-10) Daarvan heb ik ook een bevestiging (11-8-10)van de belasting. Toch is er doorbetaald.Dit gaat over de periode Sept-dec. 2010

Ik heb net met de belasting gebeld en gevraagd hoe dat nou kon? Ik kreeg iemand aan de telefoon die graag zelf aan het woord was. Ze vond het vervelend dat ik wel intrumpeerde. Maar ik wilde ook even iets zeggen. Ze ratelde maar door. Ik moest dus wel :wink:

Ze zei in eerste instantie dat ze niet wist hoe dat nu kon. Stopgezet en toch doorbetaald. Ze pauzeerde even, waarschijnlijk om iets na te kijken of te vragen. Toen kwam ze met een verhaal dat er in Juli een papier was binnengekomen met de jaarlijkse huurverhoging, en dat daardoor die toeslag weer was opgestart.Dat klopt.
Want als er een wijziging is moet je dat doorgeven.Dat formulier heb ik ingestuurd zoals elk jaar.

Echter is het wel vreemd dat ik op 2 Juli die huurwijziging(n.a.v huurverhoging) doorgegeven heb en op 25 juli heb ik zowel de huurtoeslag (per 1 sept) en zorgtoeslag (per 2 aug. 2010)stopgezet.
Het kan dus niet zo zijn dat die huurwijziging de zaak weer opgestart heeft, omdat die eerder verstuurd is dan de stopzetting. Tenzij, de huurwijzinging intern na mijn opzegging ontvangen/verwerkt is.
Maar dan nog. Er staat nl. in de bevestiging van de stopzetting "Omdat de toeslag nu wordt gestopt geldt de eerder gedane aanvraag niet meer voor de volgende jaren"

Zelf op de nu ontvangen definitieve berekening staat "Op uw verzoek of door de belastingdienst is de toeslag beeindigd. U hebt daarom van 1 sept t/m 31 dec. 2010 geen recht meer op een toeslag", en toch betaalde ze gewoon de huurtoeslag door :?

Ik moet nu dus €170,- terugbetalen. Dat is geen probleem. Omdat ik wist dat dit ging komen heb het geld nog.
Mij gaat het erom. Waarom belastingdienst toch doorbetaald als ik doorgeef dat ie moet worden stopgezet.
En dat is verwerkt.
Op die vraag heb ik tot op heden nog geen antwoord gehad.Misschien weet Sinterklaas het wel ;)

sephora30

Re: Toeslagen stopgezet. Belasting betaald gewoon door

Ongelezen bericht door sephora30 »

Tja de belastingdienst.....................daar gaat meer fout dan goed :?

fisbel

Ongelezen bericht door fisbel »

Het lijkt me niet dat er iets is foutgegaan. Toeslagen worden een maand van te voren 'klaargezet' De verrekening (toegestuurde papieren) volgt na het stopzetten. Daar gaat een zestal weken overheen. De € 170 die u moet terugbetalen zal de maand september zijn. En die maand moet u nu terugbetalen, precies zoals u het allemaal heeft doorgegeven. Namelijk geen toeslag meer vanaf september 2011.

moleman

fisbel schreef:Het lijkt me niet dat er iets is foutgegaan. Toeslagen worden een maand van te voren 'klaargezet' De verrekening (toegestuurde papieren) volgt na het stopzetten. Daar gaat een zestal weken overheen. De € 170 die u moet terugbetalen zal de maand september zijn. En die maand moet u nu terugbetalen, precies zoals u het allemaal heeft doorgegeven. Namelijk geen toeslag meer vanaf september 2011.
Zoals ik al schreef. Het gaat over Sept t/m Dec. tot die tijd is er ook doorbetaald. Daarbij kreeg ik geen €170,- p/m huursubsidie, maar slechts zo'n €60 a €65 Ik schreef al dat terug betalen mij niet boeit omdat ik dat al wist, en die centen dus ook niet heb uitgegeven.

Het papierwerk duurde bij mij dus2 Juli (wijziging) 25 juli(stopgezet) t/m 11 aug.(bevestiging)
De bevestiging van de wijziging (huuraanpassing) is in Nov. verstuurd naar het adres waar ik het huis niet meer huurde sinds 1 sept. Dat is ook vreemd omdat de dienst dat wist cq had moeten weten.

rollertje

Ongelezen bericht door rollertje »

Dat klinkt inderdaad of de BD de stopzetting eerder heeft verwerkt dan de huurwijziging. Ik weet niet of u de huurwijziging op papier heeft gedaan en de stopzetting via de beltel of via internet. De papierenversie wordt eerst ingescanned in Heerlen en daarna pas naar toeslagen gestuurd. De internetversie of via d beltel staat veel sneller in de computer op verwerking.

moleman

rollertje schreef:Dat klinkt inderdaad of de BD de stopzetting eerder heeft verwerkt dan de huurwijziging. Ik weet niet of u de huurwijziging op papier heeft gedaan en de stopzetting via de beltel of via internet. De papierenversie wordt eerst ingescanned in Heerlen en daarna pas naar toeslagen gestuurd. De internetversie of via d beltel staat veel sneller in de computer op verwerking.
Volgens mij kan de huurwijziging alleen op papier. Ik heb een "rare" hobby. Ik scan alles in wat ik verstuur :D De stopzetting is gebeurd via het prg van de dienst.

Species8472

Ongelezen bericht door Species8472 »

Ontvang je op dit moment dan nog wel ht/zt? Dus voor het jaar 2011?

Het is verder niet aan jouw te wijten. Die stopzetting zal in eerste wel doorgezet zijn, maar doordat de verwerking van de huurprijswijzigingsformulier blijkbaar langer duurde dan het verwerken van de stopzetting (ondanks de eventuele eerdere binnenkomst, je zit met die 8 weken verwerkingstijd kort door de bocht gezegd). Is het door die huurprijswijzigingsformulier toch weer "aangezet". Zo werkt het oude/nog huidige systeem helaas.

Ik begrijp en vind het logisch dat je verwacht dat een bevestiging van stopzetting ook betekend dat je niks meer uitbetaald gaat krijgen. Maar je had natuurlijk ook op je bankafschriften kunnen nagaan dat het niet klopt dat je ondanks de bevestiging van stopzetting toch nog uitbetaald hebt gekregen en toen al aan de bel hebt kunnen trekken.

Tenzij je een brief schrijft naar je regiokantoor om een adres op te geven gaat de belastingdienst voor de correspondentie uit van de GBA overigens. Huurtoeslag en verhuizen/adres wijziging moet je zelf doorgeven d.m.v. huurtoeslag wijzigingsformulier of programma van toeslagen.nl

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

moleman schreef:Ik heb net met de belasting gebeld en gevraagd hoe dat nou kon? Ik kreeg iemand aan de telefoon die graag zelf aan het woord was. Ze vond het vervelend dat ik wel intrumpeerde. Maar ik wilde ook even iets zeggen. Ze ratelde maar door. Ik moest dus wel :wink:
Hmm opmerkelijk. Deze opmerking valt mij even op en wel om de volgende reden. Ik heb zoiets zelf ook al regelmatig meegemaakt dit jaar bij verschillende klantenservices van diverse bedrijven. Nog voordat de vraag goed gesteld is, wordt er al op los gerateld en heeft men al bijna opgehangen. Dan kan ik er nog net even tussenspringen met: "Jamaar dat was mijn vraag niet". Tot vervelends aan toe wordt je onderbroken. Totdat het echt irritatie opwekt. Is dit tegenwoordig klantenservice nieuwe stijl ofzo ? Hebben ze niet door dat het gesprek alleen maar langer duurt zo ? U belt toch zeker zelf de klantenservice. U heeft toch de vraag.

moleman

Species8472 schreef:Ontvang je op dit moment dan nog wel ht/zt? Dus voor het jaar 2011?
Vanwaar deze vraag?
Ik begrijp en vind het logisch dat je verwacht dat een bevestiging van stopzetting ook betekend dat je niks meer uitbetaald gaat krijgen. Maar je had natuurlijk ook op je bankafschriften kunnen nagaan dat het niet klopt dat je ondanks de bevestiging van stopzetting toch nog uitbetaald hebt gekregen en toen al aan de bel hebt kunnen trekken.
Je hebt niet alles gelezen wat ik schreef.
Als ik schrijf dat ik dit verwachtte, betekent dat ook dat ik uiteraard m'n (digitale)bankafschriften gezien hebt. En dus afwist van die stortingen.Ik schreef ook dat ik die centen niet gebruikt heb.
Er is echter een probleem.Je kan met DigiD, aanvragen, stopzetten en wijzingen. Als je het eenmaal stopgezet hebt en de betaling gaat nog door kun je het niet weer stopzetten. Dat was al het geval.
Tenzij je een brief schrijft naar je regiokantoor om een adres op te geven gaat de belastingdienst voor de correspondentie uit van de GBA overigens. Huurtoeslag en verhuizen/adres wijziging moet je zelf doorgeven d.m.v. huurtoeslag wijzigingsformulier of programma van toeslagen.nl
Alles komt uit het GBA.Ik schrijf nooit brieven aan dit soort bedrijven die onderhavig zijn aan bureacratie. De bureacratie wordt daardoor alleen maar heviger en het probleem ingewikkelder. Ik wacht dus af op formulieren en accept giro's van hun. Dat is het beste.

@Emmy75

Ja Emmy dat komt vaker voor.En dreigen met ophangen ook. Zij willen dan graag het woord hebben en houden. Zo werkt het niet. Ook niet als je bij de belasting werkt. Ze had nogal een moeilijke naam die ik niet wist te spellen. Toen ik daar een tweede keer om vroeg raakte ze geirriteerd, en ze spelde hem niet nogmaals.
Maar dat is een ander verhaal. Joep's verhaal over "Helpdesken"

rollertje

Ongelezen bericht door rollertje »

moleman schreef:Volgens mij kan de huurwijziging alleen op papier. Ik heb een "rare" hobby. Ik scan alles in wat ik verstuur :D De stopzetting is gebeurd via het prg van de dienst.
De huurwijziging kan ook via internet. Dan stuur je hem op als een gewone wijziging waarbij je alleen de hoogte van de huur veranderd. Zo te zien is bij u inderdaad de huurwijziging verwerkt na de stopzetting en daardoor behandeld als een nieuwe aanvraag.

Gesloten