LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Toeslagpartner zorgtoeslag
Toeslagpartner zorgtoeslag
Goedenavond ,
Mijn vriendin is in 2011 bij mijn ouders en bij mij komen inwonen ivm problemen thuis. In september van dat jaar hebben wij zelf een huis gekocht en zijn we gaan samenwonen. Nu krijgen we een brief van de belasting waarin verteld word dat zij een X bedrag terug moet betalen omdat wij toeslag partners waren volgens de belastingdienst.
Zelf vind ik dit vreemd want het is her huis van mijn ouders waarin we samen woonden en we voerden toen de tijd geen gezamenlijke huishouding. Bezwaar is ingediend,maar afgewezen omdat we langer dan 6 maanden op het zelfde adres staan ingeschreven . Nu kunnen we bezwaar maken maar dan gaat dit via de rechtbank en indien je verliest betaal je alsnog en dan komen er ook nog de kosten voor de rechtbank bij.
Als ik ga zoeken op internet of op de site van de bd kom ik er niet uit.Kortom wat is nu wijsheid om te doen ,betalen of het voor laten komen?
Mijn vriendin is in 2011 bij mijn ouders en bij mij komen inwonen ivm problemen thuis. In september van dat jaar hebben wij zelf een huis gekocht en zijn we gaan samenwonen. Nu krijgen we een brief van de belasting waarin verteld word dat zij een X bedrag terug moet betalen omdat wij toeslag partners waren volgens de belastingdienst.
Zelf vind ik dit vreemd want het is her huis van mijn ouders waarin we samen woonden en we voerden toen de tijd geen gezamenlijke huishouding. Bezwaar is ingediend,maar afgewezen omdat we langer dan 6 maanden op het zelfde adres staan ingeschreven . Nu kunnen we bezwaar maken maar dan gaat dit via de rechtbank en indien je verliest betaal je alsnog en dan komen er ook nog de kosten voor de rechtbank bij.
Als ik ga zoeken op internet of op de site van de bd kom ik er niet uit.Kortom wat is nu wijsheid om te doen ,betalen of het voor laten komen?
Re: Toeslagpartner zorgtoeslag
Betalen.
In 2011 was je automatisch toeslagpartner als je samen een hypotheek had.
Ook als je de hypotheek pas in juni had ?
Dan was dat dus meer dan de helft van het jaar.Dennissop schreef:Ook als je de hypotheek pas in juni had ?
Wat denk je van dit antwoord?Als ik ga zoeken op internet of op de site van de bd kom ik er niet uit.Kortom wat is nu wijsheid om te doen ,betalen of het voor laten komen?
Bevalt niet, kan ik mij denken, maar dat is dan de realiteit.
Barman schreef:Betalen.
Sorry, was misschien en paar stappen te snel. Als je meer dan 6 maanden een bepaalde situatie hebt, dan geldt die situatie voor de toeslagen voor het hele jaar. Vandaar mijn opmerking dat als het in juni is ingegan, het meer dan de helft van het jaar is.
kweenie schreef:Sorry, was misschien en paar stappen te snel. Als je meer dan 6 maanden een bepaalde situatie hebt, dan geldt die situatie voor de toeslagen voor het hele jaar. Vandaar mijn opmerking dat als het in juni is ingegan, het meer dan de helft van het jaar is.
Geeft niks , maar de situatie was toen dat zij nergens anders terecht kon behalve bij ons. Het huis is van mijn ouders en beide. Hadden wij een aparte bankrekening en dus geen gezamenlijke huishouding . Toch vreemd dat de bd dit dan anders ziet.
-
Artikel 3. Partner
1. De partner van de belanghebbende is degene die hierna als eerste wordt genoemd:
a. de niet duurzaam gescheiden levende echtgenoot of geregistreerde partner;
b. degene die op hetzelfde woonadres als de belanghebbende staat ingeschreven in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en:
1°. voor de toepassing van de Wet inkomstenbelasting 2001 voor het berekeningsjaar wordt aangemerkt als partner van de belanghebbende;
2°. ten overstaan van een notaris een samenlevingscontract heeft gesloten met de belanghebbende;
3°. uit wiens relatie met de belanghebbende een kind is geboren;
4°. een kind van de belanghebbende heeft erkend dan wel van wie een kind door de belanghebbende is erkend;
5°. in een aan het berekeningsjaar voorafgaand kalenderjaar partner van de belanghebbende was;
6°. voor de toepassing van een pensioenregeling als partner van de belanghebbende is aangemeld, of
7°. samen met de belanghebbende een woning bewoont die voor hen een eigen woning is in de zin van artikel 3.111 van de Wet inkomstenbelasting 2001, en aansprakelijk is of mede aansprakelijk is voor een schuld waarbij die woning als onderpand dient;
c. de meerderjarige die in het berekeningsjaar gedurende meer dan zes maanden onafgebroken een gezamenlijke huishouding voert met de meerderjarige belanghebbende en gedurende die tijd op hetzelfde woonadres als de belanghebbende staat ingeschreven in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, met uitzondering van:
1°. de bloed- of aanverwant in de rechte lijn van de belanghebbende;
2°. de bloed- of aanverwant in de tweede graad van de zijlijn van de belanghebbende gedurende de periode dat de belanghebbende op hetzelfde woonadres als zijn ouder staat ingeschreven in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.
2. Degene die ingevolge het eerste lid voor een deel van het berekeningsjaar als partner wordt aangemerkt, wordt ook als partner aangemerkt in de andere perioden van het berekeningsjaar, voor zover hij in die perioden op het zelfde woonadres als de belanghebbende staat ingeschreven in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.
-
Aangezien zij geen kamer huurde, maar bij jullie inwoonde, was er dus wel degelijk een gezamenlijke huishouding.Dennissop schreef:Geeft niks , maar de situatie was toen dat zij nergens anders terecht kon behalve bij ons. Het huis is van mijn ouders en beide. Hadden wij een aparte bankrekening en dus geen gezamenlijke huishouding . Toch vreemd dat de bd dit dan anders ziet.
Het is toch niet zo dat zij een huurcontract had, een eigen kamer had, haar eigen boodschappen deed, alleen at etc. etc. ?
-
Zoals hierboven reeds aangegeven zijn gezamenlijk huishouden en zes maanden periode hier niet van belang, daar het toeslagpartnerschap op een ander artikel is gebaseerd.
-
Dat weet ik, maar Dennis weet geloof ik niet wat een gezamenlijke huishouding voeren is.
Dus probeer ik dat even uit te leggen.
Dus probeer ik dat even uit te leggen.
Dus om een lang verhaal kort te maken gewoon betalen
Het allereerste antwoord dus.Dennissop schreef:Dus om een lang verhaal kort te maken gewoon betalen
Fijn bedankt.