LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Uitnodiging aangifte

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
P.slokker

Uitnodiging aangifte

Ongelezen bericht door P.slokker »

Ik heb zojuist de uitnodiging gekregen om de jaarlijkse belasting aangifte te doen. In deze brief is een erg onduidelijke alinea opgenomen waarbij het lijkt alsof er stukken tekst zijn weggevallen.

Ik citeer:
Wanneer kunt u aangifte doen?
Wij houden een proef om te voorkomen dat iedereen op hetzelfde moment aangifte doet. U kunt
aangifte doen van 1 maart tot 1 mei. Doet u aangifte vóór 1 april, dan krijgt u vóór 1 juli bericht.
Krijgt u ná 1 juli bericht, dan berekenen wij belastingrente als u moet betalen.

Kan het zo zijn dat je voor 1 april aangifte doet, je toch pas 1 juli bericht krijgt? Moet ik dan belastingrente betalen ondanks dat ik op tijd was met m`n aangifte? Of heb je bij een aangifte voor 1 april de garantie dat je voor 1 juli bericht krijgt? Want zo staat het niet in de brief.
En ondanks dat ik tot 1 mei aangifte kan doen, loop ik toch het risico dat ik niet voor 1 juli bericht terug krijg en dus belastingrente moet gaan betalen?
Kan ik na 1 mei helemaal geen aangifte meer doen?

Hoe kan het dat een brief die jaarlijks verstuurd wordt, zo warrig wordt opgesteld? Een bericht wat landelijk verspreid wordt vanuit de overheid zou gewoon foutloos en waterdicht moeten zijn!

newmikey

Re: Uitnodiging aangifte

Ongelezen bericht door newmikey »

Heb hetzelfde bericht gekregen en zie niet in waarom u dit als "warrig" beschouwt. Het is wat mij betreft volkomen duidelijk, er staat wat er staat en niets daaraan is voor tweeërlei uitleg vatbaar. U bedenkt er van alles bij maar dat is volstrekt onnodig.

P.slokker

newmikey schreef:Heb hetzelfde bericht gekregen en zie niet in waarom u dit als "warrig" beschouwt. Het is wat mij betreft volkomen duidelijk, er staat wat er staat en niets daaraan is voor tweeërlei uitleg vatbaar. U bedenkt er van alles bij maar dat is volstrekt onnodig.

O jij hebt dat stukje geschreven 8)

miek1974

Ongelezen bericht door miek1974 »

Beste Peter,

Zelf heb ik nog geen brief ontvangen, maar als ik dit lees dan vraag ik mij hetzelfde af.
Het is vooral vreemd dat als je optijd aangifte doet (maar is dat nou voor 1 april of 1 mei?) en de BD reageert pas na 1 juli dat jij moet gaan betalen, omdat zij te laat zijn.
Misschien kan newmikey het even uitleggen, want ik kan het ook niet volgen!

Gr. Annemiek

Jantje7

Ongelezen bericht door Jantje7 »

De belastingsite is toch helder hier over.

Uw aangifte 2014 moet bij ons binnen zijn voor 1 mei 2015.

Doet u aangifte in maart 2015? Dan krijgt u voor 1 juli bericht van ons. Doet u aangifte tussen 1 april 2015 en 1 mei 2015? Dan proberen wij u ook voor 1 juli bericht te sturen.

Dus aangifte na 1 april ==> mogelijk rente betaling indien u na 1 juli bericht krijgt.

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

Even nalezen bij de voorbeeldjes op de website van de BD helpt misschien? http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... stingrente

Daarbovenop, waar hebben we het in godsnaam over? Stel dat u ergens in april aangifte doet, de belastingdienst afwijkt van uw aangifte en u €1000 moet bijbetalen. U betaalt dan een bedrag wat de €10 a €20 belastingrente niet te boven zal gaan. Daarvoor heeft u dan wel een lange tijd de beschikking gehad over die €1000 - zie het als een consumptief krediet tegen een wel zeer gunstig rentetarief.

P.slokker

Natuurlijk kan je gewoon aangifte doen voor 1 april, dat is allemaal geen probleem, dat was ik ook zoals ieder jaar van plan. En natuurlijk kan je ook op de website zoeken naar meer informatie. Maar de brief die ze sturen is gewoon zeer knullig en niet overheid waardig.

F.van Holten

Ongelezen bericht door F.van Holten »

P.slokker schreef:
newmikey schreef:Heb hetzelfde bericht gekregen en zie niet in waarom u dit als "warrig" beschouwt. Het is wat mij betreft volkomen duidelijk, er staat wat er staat en niets daaraan is voor tweeërlei uitleg vatbaar. U bedenkt er van alles bij maar dat is volstrekt onnodig.

Waarom opent u een topic, als u deze antwoorden denkt te moeten geven.
Jammer.

P.slokker

F.van Holten schreef:
P.slokker schreef:

Waarom opent u een topic, als u deze antwoorden denkt te moeten geven.
Jammer.
Waarom antwoord je in dit topic als je niet weet waarom ik het open?

F.van Holten

Ongelezen bericht door F.van Holten »

Succes met u aangiften :wink:, en hou het netjes/on-topic.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

En wat bereiken ze er dan mee? Juist ja: dat zoveel mogelijk mensen in maart de aangifte indient. En hoe zit het dan met 'zoveel mogelijk spreiden'????
De mensen die (veel) moeten bijbetalen, zullen waarschijnlijk wel tijdig insturen. Maar als je geld terug moet krijgen, dan kan het dus handig zijn om laat in te sturen.

Ik vind de tekst trouwens niet echt onduidelijk.

Teunbosseman
Contacteer:

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Ik heb het bericht via mijn overheid ontvangen maar moest 2 keer lezen voordat ik goed begreep dus kan mij wel voorstellen dat voor een ander ietwat "warrig" overkomt.

Wat ik mij wel afvraag, wat is dan die proef precies ? Tis toch zo dat je vanaf 1 maart het programma kan downloaden welke reeds is ingevuld ?

En ook vreemd dat ook al doe je optijd aangifte, als je tegen bericht krijgt na 1 juli......belastingrente betalen ??? Dus als ik op 2 maart aangifte doe maar krijg bericht na 1 juli dan toch belasting rente betalen ???

Leuker kunnen we het niet maken, maar ook niet makkelijker.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Misschien nog een derde keer lezen...?
Want als je op 2 maart aangifte doet, dan krijg je voor 1 juli bericht. Er staat immers:
Doet u aangifte vóór 1 april, dan krijgt u vóór 1 juli bericht.
De situatie die je noemt kan dus niet voorkomen.

Dus even resumerend:
- doe je voor 1 april aangifte, dan krijg je voor 1 juli bericht en wordt er dus geen rente verrekend.
- doe je na 1 april aangifte, dan kan het zijn dat je voor 1 juli bericht krijgt. Dan wordt er geen rente berekend. Het kan ook zijn dat je in deze situatie na 1 juli bericht krijgt. In dat geval wordt er wél rente berekend.

Maar ook dit zal door sommige mensen wel weer misbegrepen worden.

Teunbosseman
Contacteer:

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

kweenie schreef:Misschien nog een derde keer lezen...?
Want als je op 2 maart aangifte doet, dan krijg je voor 1 juli bericht. Er staat immers:
Doet u aangifte vóór 1 april, dan krijgt u vóór 1 juli bericht.
De situatie die je noemt kan dus niet voorkomen.

Dus even resumerend:
- doe je voor 1 april aangifte, dan krijg je voor 1 juli bericht en wordt er dus geen rente verrekend.
- doe je na 1 april aangifte, dan kan het zijn dat je voor 1 juli bericht krijgt. Dan wordt er geen rente berekend. Het kan ook zijn dat je in deze situatie na 1 juli bericht krijgt. In dat geval wordt er wél rente berekend.

Maar ook dit zal door sommige mensen wel weer misbegrepen worden.

Euuh, lees jij bericht van TS of BL ? Er staat in diezelfde zin van TS ook --> Krijgt u ná 1 juli bericht, dan berekenen wij belastingrente als u moet betalen.

In bericht van TS staat toch zeer duidelijk:
k citeer:
Wanneer kunt u aangifte doen?
Wij houden een proef om te voorkomen dat iedereen op hetzelfde moment aangifte doet. U kunt
aangifte doen van 1 maart tot 1 mei. Doet u aangifte vóór 1 april, dan krijgt u vóór 1 juli bericht.
Krijgt u ná 1 juli bericht, dan berekenen wij belastingrente als u moet betalen
Ik mis dan het stukje --> als u aangifte doet NA 1 april. Of TS is dat vergeten mee te kopieeren, dat zou de verwarring verklaren.

Maar blijft vreemd, of je hebt mazzel of niet. Zullen vermoedelijk geen hoge bedragen zijn maar toch.

Gesloten