LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] uitruilen vakantiegeld/eindejaarsuitkering tegen reiskosten.

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
S.

uitruilen vakantiegeld/eindejaarsuitkering tegen reiskosten.

Ongelezen bericht door S. »

Wie van jullie heeft een werkgever die met deze regeling wil werken?

Op dit moment heb ik binnen de CAO geen recht op KM-vergoeding omdat ik binnen een straal van 8 KM van mijn werk woon.
Nu is er een belastingvoordeel ontdekt die mij wel recht op KM-vergoeding geeft.
In het kort uitgelegd; je mag over een vast aantal reisdagen een KM-vergoeding van 0,19 cent per KM ontvangen.
Wanneer je deze waarde over het gehele jaar optelt en je zet hetzelfde bedrag van je vakantiegeld of je eindejaarsuitkering er tegenover, dan krijg je dit bedrag terug + ongeveer 35% hierover wat je anders kwijt bent aan belasting en premies werknemersverzekeringen.

Klinkt leuk, maar wat als je ziek wordt en je bouwt geen vakantierechten of eindejaarsuitkering op?

In de begeleidende brief van de werkgever staat alleen dat je dan minder WW, ziektegeld of WIA uitkering krijgt, maar hoeveel minder wordt niet voorgerekend of uitgelegd.

Groet,
S.

stofzuigertje

Re: uitruilen vakantiegeld/eindejaarsuitkering tegen reiskosten.

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ga eens bij Uw familie op papier wonen, dan zit U verder van de werkgever en krijg je legaal wel deze kosten belastingvrij of lager tarief.

seagoing racer2

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste
Ga eens bij Uw familie op papier wonen, dan zit U verder van de werkgever en krijg je legaal wel deze kosten belastingvrij of lager tarief.
Dat is niet legaal ,dat is fraude

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Door deze uitruil wordt je bruto salaris verlaagd. De grondslag voor WW etc. wordt met het zelfde bedrag verlaagd. Hoeveel dit zal zijn hangt van je persoonlijke situatie af (reiskosten en salaris).

In jou geval betekent het dat je wellicht zo'n 750 euro per jaar minder bruto salaris hebt, maar dat je in plaats daarvan zo'n 750 euro belastingvrije reiskostenvergoeding krijgt. Dat betekent ook dat je minder belastingen en premies voor sociale verzekeringen betaalt (voordeel misschien zo'n 250 euro), maar dat je óók minder rechten opbouwt. Als je werkloos wordt en een WW van 70% van je salaris krijgt, dan zal dit op jaarbasis dus 70% van 750 euro lager zijn dan in de oude situatie.

Het is je eigen afweging of je het dat risico waard vindt.

Trouwens, als je langdurig ziek bent, dan bouw je inderdaad geen vakantiegeld op, maar je hebt dan ook geen recht op reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer. Je komt dan dus niet in de problemen dat je woon-werkverkeer vergoeding hoger zou zijn dan je vakantiegeld.

S.

Kweenie, dank voor de heldere uitleg. Ik wil jou wel voordragen om bij ons op personeelszaken te gaan werken. :wink: Volgens mij heb jij meer verstand van dit soort zaken dan de personeelsfunctionarissen die nu bij ons werken.

En stofzuigertje; ik ga NIET frauderen voor die paar kl.....centen. :o Voor fraude geldt in veel gevallen ontslag op staande voet, en dan krijg ik helemaal niets meer. Ook geen WW!
Ze zijn nog niet helemaal dom bij ons.

kiz

Ongelezen bericht door kiz »

kweenie schreef: Trouwens, als je langdurig ziek bent, dan bouw je inderdaad geen vakantiegeld op, maar je hebt dan ook geen recht op reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer. Je komt dan dus niet in de problemen dat je woon-werkverkeer vergoeding hoger zou zijn dan je vakantiegeld.
Dat is wat te kort door de bocht...
Als je langdurig ziek bent wordt je loon doorbetaald (in de CAO is geregeld hoeveel %) en vakantiegeld is een reservering die samenhangt met je loon. Opbouw vakantiegeld gaat dus wél door tijdens ziekte.
Opbouw van verlof is waarschijnlijk ook in de CAO geregeld; in de CAO waar ik onder val is het zo dat je verlofopbouw in het eerste halfjaar van je ziekte wel doorgaat, maar daarna wordt deze stopgezet.
Ook voor de vaste reiskostenvergoeding moet je kijken wat er in je CAO is geregeld (of eventueel een aparte bedrijfsregeling). In het bedrijf waar ik werk wordt de vaste reiskostenvergoeding stopgezet als je één maand volledig ziek bent (uiteraard tot het moment dat je weer hersteld bent). Als je gedeeltelijk ziek bent of op arbeidstherapeutische basis werkt, loopt de vaste reiskostenvergoeding gewoon door.

Wij kennen een dergelijke "uitruil" van de eindejaarsuitkering (en/of bovenwettelijke verlofdagen) ook, wij zijn daar ook nadrukkelijk op gewezen toen de reiskostenregeling is versoberd, maar vanwege de vermindering van het SV-loon door deze constructie maak ik er geen gebruik van.

S.

Opbouw van vakantiegeld gaat blijkbaar dus wel door tijdens ziekte. Heb me even ingelezen en kan nergens vinden dat dit niet zo is. Volgens mij is het -ooit- anders geweest, want ik dacht net als kweenie dat dit stopte....

Heb de formulieren voor de keuze van inzetten vakantiegeld/eindejaarsuitkering nog eens goed nagelezen en vind het tamelijk risicovol. Als je niet ziek wordt in het jaar 2010 en je werkt een flink aantal dagen en woont zo'n 7 KM van je werk af, dan krijg je een leuk voordeel. Maar ik woon hooguit 3 KM van mijn werk, werk tamelijk weinig en stel dat je ziek wordt, dan voorzie ik de nodige problemen met het verrekenen van de sociale premies.

Voor die paar tientjes voordeel is dat mij de onzekerheid en toestanden niet waard.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Kiz, je hebt gelijk dat ik wat kort door de bocht was met het stellen dat je geen vakantiegeld opbouwt.

Wat ik wou zeggen is dat je bij langdurige ziekte sowieso geen recht op reiskostenvergoeding hebt, en dat je dan dus geen problemen zou krijgen, zelfs als je geen vakantiegeld zou opbouwen. Dus áls je geen vakantiegeld zou opbouwen, dan is dat voor deze regeling niet erg, omdat er ook geen reiskostenvergoeding wordt uitbetaald. Dus je kunt gerust met de regeling meedoen.

Aan de andere kant, als het om maar 3 km gaat, dan scheelt het je een paar dubbeltjes per dag. Dat zet ook geen zoden aan de dijk.

mvans

Ongelezen bericht door mvans »

stofzuigertje schreef:Ga eens bij Uw familie op papier wonen, dan zit U verder van de werkgever en krijg je legaal wel deze kosten belastingvrij of lager tarief.
Zoek eens een baan ipv. dit soort achterlijke adviezen te geven. Heb je dan werkelijk waar niets beters te doen dan dit soort onwaarheden te verkondigen. Als je ergens geen verstand van hebt reageer dan niet.

Dun_Dikke

Ongelezen bericht door Dun_Dikke »

:D

Gesloten