LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Veel belasting betalen?
-
Veel belasting betalen?
Ik heb gisteren aangifte gedaan omdat ik daar voor dat vergeten was.
Afijn.
Ik heb een werkgever voor 34u per week, hier heb ik ong. 27000 per jaar bruto, en Daarnaast werk ik nog voor een ander bedrijf, hier draai ik heel af en toe een klusje voor. Daar afgelopen jaar Ong. 1700bruto verdiend.
Tenslotte heb ik nog een zeer kleinschalig eigen bedrijfje, waar ik in 2012 ong
1600 winst heb gemaakt.
Nu heb ik deze drie bedragen netjes ingevuld in het programma, en stond er dat ik 919 moest betalen, maar is dit niet wat veel?
Heb ik wat verkeerd gedaan?
Afijn.
Ik heb een werkgever voor 34u per week, hier heb ik ong. 27000 per jaar bruto, en Daarnaast werk ik nog voor een ander bedrijf, hier draai ik heel af en toe een klusje voor. Daar afgelopen jaar Ong. 1700bruto verdiend.
1600 winst heb gemaakt.
Nu heb ik deze drie bedragen netjes ingevuld in het programma, en stond er dat ik 919 moest betalen, maar is dit niet wat veel?
Re: Veel belasting betalen?
Belastingtelefoon al gebeld?
Over het bedrag van € 27.000 zal het juiste bedrag aan belasting zijn ingehouden door de werkgever. 1e en 2e belastingschijf.
Over het bedrag van € 1.700 zal waarschijnlijk maar ongeveer 33% zijn ingehouden door de werkgever. Wanneer je het optelt bij de € 27.000 moet er echter 41,95% worden ingehouden. Het valt in de 2e belastingschijf daardoor. Wanneer er rekening is gehouden met de loonheffingskorting bij de € 1.700 is er zelfs helemaal geen belasting ingehouden.
Over de € 1.600 van je eigen bedrijfje zal nog helemaal geen belasting zijn betaald. Dat is ook 41,95%. Hier moet ook nog de inkomensafhankelijke zorgverzekeringswet over betaald moeten worden. Je zult dus inderdaad ongeveer op dat bedrag uit gaan komen.
Over het bedrag van € 1.700 zal waarschijnlijk maar ongeveer 33% zijn ingehouden door de werkgever. Wanneer je het optelt bij de € 27.000 moet er echter 41,95% worden ingehouden. Het valt in de 2e belastingschijf daardoor. Wanneer er rekening is gehouden met de loonheffingskorting bij de € 1.700 is er zelfs helemaal geen belasting ingehouden.
Over de € 1.600 van je eigen bedrijfje zal nog helemaal geen belasting zijn betaald. Dat is ook 41,95%. Hier moet ook nog de inkomensafhankelijke zorgverzekeringswet over betaald moeten worden. Je zult dus inderdaad ongeveer op dat bedrag uit gaan komen.
Als de ingevoerde getallen kloppen, dan klopt die berekening ook. Dat programma is miljoenen keren gebruikt, dus kolossale rekenfouten in het programma zelf waren al lang komen boven drijven.spaceman2013 schreef:Ik heb gisteren aangifte gedaan omdat ik daar voor dat vergeten was.
Afijn.
1600 winst heb gemaakt.
Het scenario van user rolletje hierboven lijkt me een plausibeler verklaring, omdat je al schrijft dat je vergeten was aangifte te doen.
En het kan ook nog zo zijn dat er gevolgen zijn aan het te laat aangifte doen, denk aan een boete oid.
-
Nee een boete is het niet. Ik had hem al wel vooraf ingevuld in februari, toen stond dat bedrag er ook. Had toen beter kunnen doorgaan en met digiD afsluiten maar goed, heb het nu alsnog ingevuld en als ik de reacties hier mag geloven is de 900 euro bijbetaling dus reeel.
Waar ik dan echter achter ben gekomen is dat het hebben van een eigen 'bedrijfje' totaal niet interessant is wanneer je in loondienst bent. Als je daar 42% van de winst af kan staan, hou je verschrikkelijk weinig over. Doe je het volledig netjes, kun je nog volle mep afbetalen.
Waar ik dan echter achter ben gekomen is dat het hebben van een eigen 'bedrijfje' totaal niet interessant is wanneer je in loondienst bent. Als je daar 42% van de winst af kan staan, hou je verschrikkelijk weinig over. Doe je het volledig netjes, kun je nog volle mep afbetalen.
Tsja, dat gevoel kan ik me wel voorstellen, zeker als je kijkt naar de berichten in de media de laatste maanden over hoe grote multinationals met inkomsten en BV's schuiven om maar zo min mogelijk belasting te betalen.spaceman2013 schreef:Nee een boete is het niet. Ik had hem al wel vooraf ingevuld in februari, toen stond dat bedrag er ook. Had toen beter kunnen doorgaan en met digiD afsluiten maar goed, heb het nu alsnog ingevuld en als ik de reacties hier mag geloven is de 900 euro bijbetaling dus reeel.
Maar goed, een "eigen bedrijfje" kent vele gradaties, van wat jij doet, via een VOF eenmanszaakje als zeg installateur/klusser, tot een BV met een evt paar man personeel. In dat laatste geval zijn er al weer veel meer fiscale mogelijkheden, maar dan ben je er doorgaans ook fulltime mee bezig, en is het niet zo versnipperd als in jouw geval.
Ik bedoel trouwens een boete voor het te laat doen van je aangifte, dat had voor 1 april gemoeten volgens mij.
Dat zelfde geldt als je meer uren gaat werken bij je loonbetrekking. Dus als je minder gaat werken bij je vaste baan om meer te kunnen werken bij je eigen bedrijf, dan hoef je er niet op achteruit te gaan.spaceman2013 schreef:Waar ik dan echter achter ben gekomen is dat het hebben van een eigen 'bedrijfje' totaal niet interessant is wanneer je in loondienst bent. Als je daar 42% van de winst af kan staan, hou je verschrikkelijk weinig over. Doe je het volledig netjes, kun je nog volle mep afbetalen.
Sterker nog, je hebt als zelfstandige allerlei belastingvoordelen waar je van kunt genieten. Als 'loonslaaf' moet je alles van je eigen geld doen of je bent van je werkgever afhankelijk of die iets wil doen. Vooral als je echt serieus een eigen bedrijf hebt en aan het urencriterium voldoet (meer dan 1225 uur per jaar) heb je veel aftrekposten, zodat je soms nog maar heel weinig belastingen hoeft te betalen.
Je moet het daarom ook vooral zien als een 'investering in de toekomst': als het goed loopt, kun je er misschien voor gaan kiezen om je eigen bedrijf als hoofd-inkomstenbron te laten zijn en dan is het heel wat lonender om zelfstandig te zijn ipv. in loondienst.
Ik wou dat ik maar 42% hoefde te betalen...spaceman2013 schreef: Als je daar 42% van de winst af kan staan, hou je verschrikkelijk weinig over. Doe je het volledig netjes, kun je nog volle mep afbetalen.
Aan de andere kant mag je 58 procent zelf houden.
Wat je nu beschrijft is een van de redenen dat het in nl minder gaat...
Hard werken en ondernemen loont steeds minder.....die 900 is trouwens alleen de Iab denk ik, of is dat al inclusief zorgbijdrage? Die is de laatste jaren ook fors verhoogd door een andere manier van berekenen en veranderen drempel. ( maakt in ons geval dik 2000 per jaar extra tov oude manier van berekenen)
Hard werken en ondernemen loont steeds minder.....die 900 is trouwens alleen de Iab denk ik, of is dat al inclusief zorgbijdrage? Die is de laatste jaren ook fors verhoogd door een andere manier van berekenen en veranderen drempel. ( maakt in ons geval dik 2000 per jaar extra tov oude manier van berekenen)
nou, dat valt nog wel mee. Tenminste, als je aan het urencriterium voldoet, dan zijn er volop leuke extra kortingen en vrijstellingen waar je als zelfstandige wel van kunt profiteren en als 'loonslaaf' niet. Zeker in de eerste jaren dat je als zelfstandige begint.vroem schreef: Wat je nu beschrijft is een van de redenen dat het in nl minder gaat...
Hard werken en ondernemen loont steeds minder.....
Tsja, als je ziet welke bedrijfjes failliet gaan, dan zijn het de eenmanszaakjes die het er wat bij deden, geen kaas van ondernemen hebben gegeten, of een combinatie van beiden.vroem schreef:Aan de andere kant mag je 58 procent zelf houden.
Een kennis van me wil ook wel voor zich zelf beginnen, voornamelijk uit onvrede met zijn werkgever, maar kwam er achter dat als je dat duurzaam wilt doen, je de eerste paar jaar er een flinke inspanning voor moet leveren op fiscaal/administratief gebied. En dát is dus wat de meeste startende bedrijfjes maakt of breekt.
Dit nog afgezien van de groep die het eerste verdiende geld stopt in een gelikte bus met inrichting, ipads met kneiterdure abonnementen, de helft van het werk zwart doet, en zo verder.
Groot probleem van veel starters is dat ze alles zelf willen doen. Als zelfstandige moet je ook weten wat je zelf kunt en wilt doen en wat je moet laten doen. En wanneer en waar je hulp moet vragen. Je kunt bv. vaak beter voor een paar uur per jaar iemand voor de fiscale/administratieve zaken inhuren. Het geld dat je moet uitgeven voor zo iemand kun je vaak dubbel en dwars terugverdienen in de tijd (en de zorgen) die je jezelf bespaart.sjohie schreef:Een kennis van me wil ook wel voor zich zelf beginnen, voornamelijk uit onvrede met zijn werkgever, maar kwam er achter dat als je dat duurzaam wilt doen, je de eerste paar jaar er een flinke inspanning voor moet leveren op fiscaal/administratief gebied. En dát is dus wat de meeste startende bedrijfjes maakt of breekt.
-
Wat ook een groot probleem is van beginnende ondernemers,ook zelf hier in de buurt een paar,en een kennis..
Oh we maken winst..dure auto,kan niet op!
Nee i heb altijd geleerd eerste vijf jr werk je je uit de naad,maak een buffer en als je 10 mercedessen kan betalen dan koop je er eentje ....dan sta je er beter voor..
Joh ik ken er,op kosten van de zaak! Ff camera kopen,ff geld uit de kas pakken
Met de pinpas ff naar hunkemuller...ja natuurlijk nu is het dus....hoofd boven water houden,faillissement kan elk moment komen,maar tot nu toe,red ie zich door hier eat te lenen en daar,masr eens ga je..en dan gaan ze goed......heb ze gewaarschuwd,welnee .......zo,n vaart,loopt het,tja mensen gaan minder uit eten he...van twee honden en een paardekopop za avond kan je ie alles betalen...
Oh we maken winst..dure auto,kan niet op!
Nee i heb altijd geleerd eerste vijf jr werk je je uit de naad,maak een buffer en als je 10 mercedessen kan betalen dan koop je er eentje ....dan sta je er beter voor..
Joh ik ken er,op kosten van de zaak! Ff camera kopen,ff geld uit de kas pakken
Met de pinpas ff naar hunkemuller...ja natuurlijk nu is het dus....hoofd boven water houden,faillissement kan elk moment komen,maar tot nu toe,red ie zich door hier eat te lenen en daar,masr eens ga je..en dan gaan ze goed......heb ze gewaarschuwd,welnee .......zo,n vaart,loopt het,tja mensen gaan minder uit eten he...van twee honden en een paardekopop za avond kan je ie alles betalen...