LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Veel uitkeringsgerechtigde zijn al jaren gedupeerden

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
troubleshooter

Veel uitkeringsgerechtigde zijn al jaren gedupeerden

Ongelezen bericht door troubleshooter »

De belastingdienst vordert de algemene heffingskorting op samenwonenden en gehuwden na jaren terug omdat de socialediensten gehouden zijn aan het toepassen van de wet "Gelijke behandeling" waardoor beide partners elk een gelijk deel van de maandelijkse uitkering hebben ontvangen en nog ontvangen.
De diensten brengen de algemene heffingskorting in mindering op de uitkeringen.
Na enkele jaren komt de belastingdienst met een terugvordering der uitbetaalde algemene heffingskorting omdat het inkomen van beide partners over het betreffende belastingjaar exact gelijk is waardoor gedupeerden geen recht op de algemene heffingskorting hebben. Dus de centen kwijt. Niemand kan hiertegen ook maar iets ondernemen. Er loopt momenteel een beroepzaak d.m.v. mediation maar hoe die uitpakt zal nog moeten blijk. Ik doe om deze reden dan ook een dringend beroep op Radar om hier aandacht aan te besteden. De belastingdienst en de socialediensten hebben oogkleppen op.

:evil: De sociale diensten
:twisted: De belastingdienst
:x De uitkeringgerechtigde

SJZ

Re: Veel uitkeringsgerechtigde zijn al jaren gedupeerden

Ongelezen bericht door SJZ »

omdat de socialediensten gehouden zijn aan het toepassen van de wet "Gelijke behandeling"
Wat heeft die wet er nou mee te maken?
omdat het inkomen van beide partners over het betreffende belastingjaar exact gelijk is waardoor gedupeerden geen recht op de algemene heffingskorting hebben.
Huh? Dat slaat nergens op.

Kortom: ik snap niks van je verhaal. Klopt het wel?

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik snap het verhaal wel, denk ik.

Als een echtpaar, of samenwonend stel in de bijstand zit, krijgen ze allebei een halve uitkering, 50% van het minimum dus. Totaal is dat 100%. Dit is al heel lang zo, voor zover ik weet.

Als ze allebei 50% krijgen van het minimum, is hun inkomen inderdaad exact gelijk. Tenzij één van de twee een minimaal bijbaantje heeft, en een nog minimaler deel daarvan mag houden.

Hoe het verder zit met die algemene heffingskorting weet ik ook niet. Mischien dat TS even een link neer kan zetten hoe hij aan de informatie komt? Dan kan ik het even bekijken.

rollertje

Ongelezen bericht door rollertje »

Wanneer iemand bruto 6000 euro of meer per jaar verdient, wordt er al rekening gehouden met de algemene heffingskorting (AHK) via de inhouding door de werkgever of uitkeringsinstantie. Wanneer iemand geen inkomen heeft en de partner betaalt voldoende belasting, dan heeft diegene recht op uitbetaling van de AHK per maand of in een keer achteraf door de belasting. Dit geld ook als men minder verdient dan die 6000 euro, maar dan krijgt diegene maar een deel uitbetaalt van de AHK. De rest zit al verwerkt in het inkomen.
Wanneer een stel een bijstandsuitkering ontvangt wordt deze verdeeld in ieder de helft. Dus beide partners krijgen een jaaropgave voor de helft van de totale uitkering. Dit is meer dan 6000 euro per persoon en ze hebben dan geen recht meer op extra uitbetaling van de AHK. Deze is al verwerkt in de belasting over de uitkering.
Er wordt over 2006 ook veel AHK teruggehaald, omdat de partner niet genoeg belasting betaalt om de (hele) AHK te kunnen uitbetalen. Bijvoorbeeld vanwege veel aftrekposten. Deze wordt nu massaal teruggehaald.

kiz

Ongelezen bericht door kiz »

rollertje schreef: Wanneer een stel een bijstandsuitkering ontvangt wordt deze verdeeld in ieder de helft. Dus beide partners krijgen een jaaropgave voor de helft van de totale uitkering. Dit is meer dan 6000 euro per persoon en ze hebben dan geen recht meer op extra uitbetaling van de AHK. Deze is al verwerkt in de belasting over de uitkering.
Er zijn ook sociale diensten die alvast het (maand)bedrag van de AHK op de bijstandsuitkering inhouden, want het geldt als "inkomen" en dus als "voorliggende voorziening". Indien je geen (uitbetaling van de) AHK hebt aangevraagd bij de Belastingdienst, word je verplicht dit wél te doen. Deze wordt uiteraard afgewezen (om hierboven omschreven reden), maar daar heeft de sociale dienst niets mee te maken.
Men weet zelfs (na het beëindigen van de bijstand) te melden dat je met terugwerkende kracht over 2006, 2007 en 2008 de AHK nog kan terugvragen bij de Belastingdienst...
(het gaat in dit geval om iemand die na jaren touwtrekken met terugwerkende kracht alsnog volledig arbeidsongeschikt is verklaard).

Iemand een idee wat hier tegen te doen is? Het innen van een toeslag waar geen enkel recht op bestaat is toch onwettig?

elmo43

Ongelezen bericht door elmo43 »

De AHK geld niet voor elke uitkering dat die er automatisch bij zit.
Ik heb een wachtgeld uitkering maar heb wel recht op de AHK via de belastingdienst, en krijg deze dan ook elk jaar van de belastingdienst als teruggave. :wink:

brenda229

Ongelezen bericht door brenda229 »

Het zal wel aan mij liggen hoor, maar je werkt beide niet en laat je onderhouden door de staat (dus op kosten van de medemens). Daarnaast krijg je ook allerlei voordeeltjes van de staat/gemeente en voel je je achtergesteld omdat je minder kan aftrekken als de werkende mens.

Ik moet zeggen dat ik het best brutaal vind om te klagen!

Maar het probleem is makkelijk op te lossen. namelijk een baan zoeken... :wink:

kiz

brenda229 schreef:Het zal wel aan mij liggen hoor, maar je werkt beide niet en laat je onderhouden door de staat (dus op kosten van de medemens). Daarnaast krijg je ook allerlei voordeeltjes van de staat/gemeente en voel je je achtergesteld omdat je minder kan aftrekken als de werkende mens.

Ik moet zeggen dat ik het best brutaal vind om te klagen!

Maar het probleem is makkelijk op te lossen. namelijk een baan zoeken... :wink:
Nou brenda, da's wat lastig als je volledig arbeidsongeschikt bent... en de partner is destijds door de sociale dienst ook gekeurd (want geen arbeidsverleden) om te kijken in hoeverre die kon bijdragen aan het gezinsinkomen. Werd volledig vrijgesteld, wegens "duurzaam onbenutbare mogelijkheden".

En nog even voor de goede orde: het geeft geen pas een "voordeeltje" (jouw woorden!) in te nemen waar nieteens recht op bestaat, da's namelijk gewoon legale diefstal.

Overigens, de "werkende mens" heeft ook nog recht op de "arbeidskorting", maar daar gaat het niet dus nadrukkelijk niet over.

zalmmetwijn

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

Een enander neemt niet weg dat je tegenwoordig als éénverdiener welhaast een modaal inkomen moet hebben wil je enig verschil hebben in besteedbaar inkomen ten opzichte van WWB plus alle toeslagen en vrijstellingen.

kiz

zalmmetwijn schreef:Een enander neemt niet weg dat je tegenwoordig als éénverdiener welhaast een modaal inkomen moet hebben wil je enig verschil hebben in besteedbaar inkomen ten opzichte van WWB plus alle toeslagen en vrijstellingen.
Da's niet helemaal waar, de toeslagen en vrijstellingen worden toegekend aan mensen met tot ca. 110% van het sociaal minimum. Iemand die in z'n eentje het minimumloon verdient heeft er dus ook recht op.

witte angora

kiz schreef:
zalmmetwijn schreef:Een enander neemt niet weg dat je tegenwoordig als éénverdiener welhaast een modaal inkomen moet hebben wil je enig verschil hebben in besteedbaar inkomen ten opzichte van WWB plus alle toeslagen en vrijstellingen.
Da's niet helemaal waar, de toeslagen en vrijstellingen worden toegekend aan mensen met tot ca. 110% van het sociaal minimum. Iemand die in z'n eentje het minimumloon verdient heeft er dus ook recht op.
Ik krijg 113% van het voor mij geldende minimumloon, dus ik heb echt helemaal nergens recht op. En dát kost je een hoop geld, kan ik je verzekeren.

kiz

witte angora schreef:
kiz schreef:
Ik krijg 113% van het voor mij geldende minimumloon, dus ik heb echt helemaal nergens recht op. En dát kost je een hoop geld, kan ik je verzekeren.
Het is zuur dat je dan geen recht hebt op vrijstelling (van b.v. gemeentelijke lasten), maar je maakt me niet wijs dat je geen recht op huur- en/of zorgtoeslag hebt.

witte angora

Huur en zorgtoeslag wel. Maar diverse andere voorzieningen niet. Tenminste, niet in dit dorp, waar ik voorheen in Nijmegen wel aanspraak op kon maken, en in Leiden ook.

Voorbeeld: collectieve zorgverzekering, langdurigheidstoeslag, geld voor culturele activiteiten (was in Nijmegen 50 euro meen ik) en nog een aantal andere zaken. Als ik in Leiden zou wonen zou het al ongeveer 40 euro per maand schelen!

In Nijmegen is de grens op 120% van het sociaal minimum gesteld, in Leiden zijn er 3 groepen, waarbij iedere groep, naarmate het inkomen lager is, op meer voorzieningen aanspraak kan maken.

Het verschilt echt per gemeente.

Miranda63

Ongelezen bericht door Miranda63 »

troubleshooter schreef:De belastingdienst vordert de algemene heffingskorting op samenwonenden en gehuwden na jaren terug omdat de socialediensten gehouden zijn aan het toepassen van de wet "Gelijke behandeling" waardoor beide partners elk een gelijk deel van de maandelijkse uitkering hebben ontvangen en nog ontvangen.
De diensten brengen de algemene heffingskorting in mindering op de uitkeringen.
Na enkele jaren komt de belastingdienst met een terugvordering der uitbetaalde algemene heffingskorting omdat het inkomen van beide partners over het betreffende belastingjaar exact gelijk is waardoor gedupeerden geen recht op de algemene heffingskorting hebben. Dus de centen kwijt. Niemand kan hiertegen ook maar iets ondernemen. Er loopt momenteel een beroepzaak d.m.v. mediation maar hoe die uitpakt zal nog moeten blijk. Ik doe om deze reden dan ook een dringend beroep op Radar om hier aandacht aan te besteden. De belastingdienst en de socialediensten hebben oogkleppen op.

:evil: De sociale diensten
:twisted: De belastingdienst
:x De uitkeringgerechtigde
dus als ik het goed begrijp moet je terug betalen wat dan ook onterecht op je uitkering is ingehouden? in dat geval hoef jij dat geld niet terug te betalen aan de belasting maar de uitkerende instantie.

witte angora

dus als ik het goed begrijp moet je terug betalen wat dan ook onterecht op je uitkering is ingehouden? in dat geval hoef jij dat geld niet terug te betalen aan de belasting maar de uitkerende instantie.
Ging het maar zo makkelijk. Ik vrees dat TS het aan de belasting terug moet betalen, en pas daarna terug kan eisen van sociale zaken.

Miranda63

Ongelezen bericht door Miranda63 »

witte angora schreef:
Ging het maar zo makkelijk. Ik vrees dat TS het aan de belasting terug moet betalen, en pas daarna terug kan eisen van sociale zaken.
ik kan me herineren al eens eerder iets gelezen te hebben over iets dergelijks en toen is er bepaald dat de gsd wel degelijk de belasting moest betalen...zal eens kijken of ik dat nog terug kan vinden..

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

M.u.v. zorgtoeslag e.d. kom je als je een koopwoning hebt óók niet in aanmerking voor gemeentelijke vrijstellingen.

Gesloten