LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vergoeding voor hulpje bij hobbyproject

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
GamesBuilderNL
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jun 2020 09:40

Vergoeding voor hulpje bij hobbyproject

Ongelezen bericht door GamesBuilderNL »

Hallo ik heb een vraag. Ik maak sinds enkele jaren in mijn vrije tijd spelletjes voor in de App Stores, daar verdien ik per maand enkele honderden euros mee.

Dit geef ik elk jaar op bij de belasting als ‘overige inkomsten’, dit omdat ik mijzelf (nog) niet als ondernemer zie. Hier trek ik ook altijd de kosten die ik dat jaar heb gemaakt vanaf.

Nu ben ik op een punt waar ik voor wat simpele klusjes wel wat hulp kan gebruiken. Hiervoor heb ik iemand gevonden die een soort ‘fan’ is van 1 spel en mij daar per maand wel een paar uurtjes mee wil gaan helpen. Hiervoor wil ik graag een kleine financiële vergoeding geven. Ik wil voorlopig geen onderneming worden, contante betalingen zijn ook geen optie omdat deze persoon niet in de buurt woont.

Nu zit ik met de volgende vragen:
- Hoeveel mag ik (belastingvrij) aan een hulpje geven?
- Mag ik dit van mijn winst aftrekken zodat mijn ‘overige inkomsten’ bij de aangifte lager worden?

Kortom, wie weet wat hiervoor de regels zijn?

k2p
Berichten: 1193
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Vergoeding voor hulpje bij hobbyproject

Ongelezen bericht door k2p »

Volgens mij ben jij gewoon ondernemer

Lady1234
Berichten: 27297
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vergoeding voor hulpje bij hobbyproject

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als u dit al enkele jaren doet, bent u gewoon ondernemer voor in ieder geval de btw.

U dient zich in te schrijven bij de KvK.

Omdat u ongetwijfeld niet aan de voorwaarden voor 1222 uur werk per jaar als ondernemer voldoet, hebt u geen recht op de ondernemersaftrekken.

U mag helemaal niets belastingvrij aan uw “hulpje” geven. Als hij of zij dat maandelijks gaat verdienen, moet dat door die persoon aangegeven worden bij de belastingen. U kunt dat in mindering brengen als uitbesteed werk of zo.

Gesloten