LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verklaring van erfrecht?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
S. Kuipers

Verklaring van erfrecht?

Ongelezen bericht door S. Kuipers »

Ondergetekende ( weduwnaar en alleenstaand) heeft zijn recreatiewoning verkocht. de overdracht vind plaats op 21 oktober 2017 Mijn vrouw en ondergetekende hadden een testament op het langst levende en daarin staat duidelijk, dat ondergetekende levenslang het vruchtgebruik heeft. Nu vraagt de notaris uit Schagen ook nog eens een verklaring van erfrecht. De notaris in Sneek waarbij ondergetekend met zijn drie kinderen alle papieren in 2007 hebben getekend en klaar was de zaak. Nu vroeg ik van de week aan de notarisklerk die het testament doorlas van deze notaris en die zei dat een verklaring van erfrecht niet nodig was. Tevens heb ERF advocatuur uit Assen gevraagd en die gaf hetzelfde antwoord. Wat moet ik nu met die notaris uit Schagen doen.
Geef mij a.u.b. een reactie en bij voorbaat mijn hartelijke dank
Laatst gewijzigd door Radar op 02 jul 2017 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht aangepast door Moderator. Reden: nieuw topic geopend, titel aangepast

sylvesterb

Re: Verklaring van erfrecht?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

S. Kuipers schreef:Ondergetekende ( weduwnaar en alleenstaand) heeft zijn recreatiewoning verkocht. de overdracht vind plaats op 21 oktober 2017 Mijn vrouw en ondergetekende hadden een testament op het langst levende en daarin staat duidelijk, dat ondergetekende levenslang het vruchtgebruik heeft. Nu vraagt de notaris uit Schagen ook nog eens een verklaring van erfrecht. De notaris in Sneek waarbij ondergetekend met zijn drie kinderen alle papieren in 2007 hebben getekend en klaar was de zaak. Nu vroeg ik van de week aan de notarisklerk die het testament doorlas van deze notaris en die zei dat een verklaring van erfrecht niet nodig was. Tevens heb ERF advocatuur uit Assen gevraagd en die gaf hetzelfde antwoord. Wat moet ik nu met die notaris uit Schagen doen.
Geef mij a.u.b. een reactie en bij voorbaat mijn hartelijke dank
Vragen waarom hij het nodig heeft?

chrisd1

Ongelezen bericht door chrisd1 »

S. Kuipers schreef:De notaris in Sneek waarbij ondergetekend met zijn drie kinderen alle papieren in 2007 hebben getekend
...2007...papieren waarvoor??

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Waarschijnlijk staat de woning nog op naam van de 'erven uw vrouw' en moet de verkoopopbrengst nu worden verdeeld over de erfgenamen. Daartoe moet dus waarschijnlijk (opnieuw) worden geverifieerd wie de erfgenamen zijn en of zij nog allen in leven zijn.

Maar wat ook genoemd is, vraag de notaris waarom hij het nodig vindt terwijl andere notarissen zeggen dat het niet nodig is.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De brief bij overlijden opgemaakt wie er toen eigenaren zijn geworden en is U wel volledig bevoegd.

De kinderen + ouder met kindsdeel.
Dat is de regel en zomaar verkopen mag niet.
Vruchtgebruik mag altijd maar U en kinderen zijn mede eigenaren.

Daarom is het redelijk te controleren voor er uitbetaald en verkocht gaat worden.

Moiseule58

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

Vruchtgebruik betekent niet dat u automatisch de bevoegdheid heeft om deze woning te verkopen. Dit, omdat zoals stofzuigertje al zegt, uw kinderen waarschijnlijk mede-eigenaar van deze woning zijn. Hebben uw kinderen toen (na het overlijden van uw vrouw) een vordering in geld op u gekregen, of zijn zij mede-eigenaar geworden? Is deze woning toen op uw naam gezet, of zoals eerder gemeld, op "naam van de erven van"? Daarom heeft elke notaris het recht om te controleren of u bevoegd bent om de woning te verkopen. Heeft u bij het overlijden van uw vrouw geen verklaring van erfrecht op laten maken?

https://www.geld.nl/hypotheek/service/vruchtgebruik

chrisd1

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Moiseule58 schreef:Heeft u bij het overlijden van uw vrouw geen verklaring van erfrecht op laten maken?
Mede gezien de titel van dit topic lijkt dat idd des poedels kern.

Moiseule58

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

Helaas is het zo dat je na het overlijden van je man/ vrouw niet veel kunt zonder een verklaring van erfrecht. Zeker als er meerdere erfgenamen zijn en zoals in dit geval ook nog een tweede huis, dus waarschijnlijk geen klein erfenisje. Daarom lijkt het mij mogelijk dat een eventuele verklaring van erfrecht die direct na het overlijden is opgemaakt nu misschien nog gebruikt kan worden. Het is gewoon niet duidelijk of TS deze nog heeft, of dat deze nu niet meer geaccepteerd wordt of nooit opgemaakt is.
Laatst gewijzigd door Moiseule58 op 05 jul 2017 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Moiseule58 schreef:Vruchtgebruik betekent niet dat u automatisch de bevoegdheid heeft om deze woning te verkopen.
Sterker nog, in de regel heb je die bevoegdheid helemaal niet. Het is namelijk niet jouw woning, maar die van de erfgenamen.

Gesloten